Hlavní stránka Regiony Ústecký kraj Historický motoráček jezdí mezi Českolipskem a Děčínskem jako před 40 lety

Historický motoráček jezdí mezi Českolipskem a Děčínskem jako před 40 lety

8. 8. 2014

Uvnitř historického motoráčku sedí cestující na dřevěných lavicích vedle velkých stahovacích oken a poslouchají hluk naftového motoru. Vlak v létě vozí turisty na trase Kamenický Šenov - Česká Kamenice. Lidé mohou každý víkend do začátku září v takzvané sklářské lokálce zavzpomínat na železniční dopravu z konce sedmdesátých let, kdy byla trať zrušena.
Historický motoráček jezdí mezi Českolipskem a Děčínskem jako před 40 lety

Historický motoráček jezdí mezi Českolipskem a Děčínskem jako před 40 lety

„Je to nádherné prostředí, jede se krásnou přírodou. Ta mašinka si to do kopce tak vrkotá, krásný zážitek,“ popsal cestu Ondřej Pekárek, který je na Českolipsku na dovolené. „Pan strojvůdce byl tak moc hodný a ukázal nám, jak se to řídí, a mohli jsme si zatroubit. No prostě paráda.“ 
 
Vnitřek vagonu připomíná díky dřevěným lavicím filmy pro pamětníky, kdy vlakem jezdili cestující s kufry na klíně. Podle strojvedoucího Jiřího Ruppa motoráček na trati ukončil jízdu v roce 1979. Pak se trať uzavřela. 
 
„Je to vyrobené v roce 1951. Ono to bylo dělané hlavně pro regionální tratě, ne na nějakou dálku. Jezdili tím babičky nakupovat a děti do školy. Zavazadel se moc nevozilo, a když bylo potřeba, tak jim tátové strojvůdci zastavili na mezi, aby to neměli daleko domů," připomněl dávno minulou dobu. 
 
Vlak se od těch moderních v lecčem liší. Motor je například schovaný pod podlahou. V případě poruchy stačí, aby strojvůdce odklopil sedačky, tak se k motoru dá snadno dostat a pracovat na něm. 
 
„Pak se vyženou cestující a musí se to tady opravit. To se taky stávalo, že nezapadl pastorek do věnce a nešlo to nastartovat, nebo strojvedoucí zapomněl vypnout nějaký spotřebič a vybila se baterka. Pak se vzala železná tyč, natáhla se spojka a lidi do toho strčili. Vrátilo se to zpátky, chytlo to a už se jelo." 
 
Motor byl umístěn pod podlahou i kvůli vytápění. „Když byla někde pauza, tak se stopnul motor, odkryla se sedačka a ten teplý vzduch sem vzlínal. My jsme si tu hověli a to venku bylo třeba mínus dvacet." 
 
Motoráček se od moderních vlaků liší i způsobem řízení. 
 
„Řídí se trošku hůř než ty moderní vozy, protože je to mechanický přenos síly. Je tu dvojka převodovka, plyn, brzda, předvolba rychlosti a tady směr jízdy. Dopředu nebo dozadu," vysvětlil strojvedoucí historického vlaku na trati Kamenický Šenov - Česká Kamenice Jiří Rupp. 
 
Kamenický motoráček bude jezdit na takzvané sklářské lokálce o víkendech až do 7.9.