Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Aktuality TOP 09 a STAN: Expertní vyjádření k výpovědím Středočeského kraje všem dopravcům a ke společnému výběrovému řízení na výběr dopravců pro uzavření smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě pro starosty Středočeského kraje

TOP 09 a STAN: Expertní vyjádření k výpovědím Středočeského kraje všem dopravcům a ke společnému výběrovému řízení na výběr dopravců pro uzavření smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě pro starosty Středočeského kraje

22. 6. 2011

Vážená paní starostko, vážený pane starosto,

 

začátkem června 2011 Vaše obec obdržela dopis, v němž Vám Středočeský kraj (dále jen Kraj) sděluje, že vypověděl ke dni 31. 5. 2011 všem autobusovým dopravcům smlouvy o závazku veřejné služby a Vás, obce, vyzývá ke spolupráci při výběrových řízeních, z nichž by měl vzniknout jednotný dopravní integrovaný systém. 
Problém je ovšem v tom, že Kraj jednostranně vypověděl smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě na svém území, aniž by tuto věc koordinoval s Vámi nebo s vedením hlavního města Prahy (dále jen Praha). Výpověď je 12 měsíční a začíná běžet od 1. 6. 2011. Smlouvy, které mají dopravci uzavřeny s obcemi a s ostatními kraji včetně Prahy, však vypovězeny nejsou. Jednostranné vypovězení smluv dopravcům ze strany Středočeského kraj bez předchozí koordinace s obcemi a s ostatními kraji vážným způsobem do budoucna ohrožuje zajištění dopravní obslužnosti na celém jeho území a v přilehlých oblastech sousedních krajů. Smlouvy o veřejných službách, které objednává Středočeský kraj, tak skončí dne 31. 5. 2012. Nelze je žádným regulérním způsobem prodloužit, neboť se nejedná o přerušení služeb ve smyslu zákona 194/2010 Sb. Nyní ovšem Kraj místo přiznání své chyby v koordinaci výpovědí oslovuje pouze Vás, obce, abyste mu předali své kompetence pro uspořádání výběrového řízení, Prahu však dosud do společného výběrového řízení vůbec přímo nepřizval.
Pro nová nabídková řízení je nezbytné, aby celý proces byl důkladně připraven. Předpokládáme, že budou muset být předem vyřešeny následující okruhy problémů, které Vám Kraj však dosud nevysvětlil:
a)    musí být dořešen kvalitní integrovaný dopravní systém (IDS), který bude zohledňovat již existující a funkční IDS, byť přesahují z území jiného kraje, bude zahrnovat železnici, popřípadě i další druhy dopravy (např. přívozy) a v případě Středočeského kraje zejména propojení s Prahou  – na tvorbě tohoto IDS  byste se měli Vy, obce – plátci ostatní dopravní obslužnosti (ODO), aktivně podílet;
b)    musí být dořešena optimalizace dopravní obslužnosti a koncepce na minimálně období, které má být předmětem nabídkového řízení; 
c)    výběrová řízení lze vyhlásit, až budou schváleny parametry IDS (dopravní optimalizace, kvalitativní požadavky, dohodnuta délka smluv na soutěžené služby ve vazbě na ekonomiku legislativní rámec, tarifní a odbavovací systém, přepravní podmínky a jeho ekonomické zajištění - předem stanoven podíl dopravní obslužnosti hrazené krajem a dopravní obslužnosti hrazené Vámi, obcemi, jakož i podíl jednotlivých obcí na trase linky na dopravní obslužnosti hrazené obcemi, aby všichni, tedy kraj, obce i dopravci, měli jasně stanovené podmínky veřejné služby a kraj i obce měli záruku kvalitní dopravní obslužnosti) – na přípravě byste se opět měli Vy,obce – plátci ODO, aktivně podílet; 
d)    je třeba stanovit a se všemi objednateli (obcemi, sousedními kraji včetně Prahy) projednat harmonogram výběrových řízení a předpokládaný počátek účinnosti nových smluv, aby bylo zřejmé, k jakému datu společně vypovědět stávající smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě - výpovědi musí být koordinovány a předem projednány se všemi objednateli (stávající výpovědi byly dány jen krajem bez koordinace s obcemi a ostatními kraji včetně Prahy);
e)    nabídkové řízení musí být nejméně rok před zahájením oznámeno v souladu s příslušnými předpisy v Evropském věstníku, aby vůbec mohly být uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě, a celý proces musí být koordinován tak, aby nemohlo dojít k výpadku v zajištění dopravní obslužnosti. V současnosti toto zveřejnění pro zamýšlená nabídková řízení v citovaném věstníku ze strany Kraje není zajištěno a není tak splněna základní podmínka, která umožňuje vypsání nabídkových řízení na veřejné služby. Bez tohoto kroku bychom všichni dopravu financovali včetně úhrady DPH (tedy zbytečně navíc 20 %!) – i tento krok musí být proveden koordinovaně a musí jej učinit všichni objednatelé; 
f)    Vám, obcím, je třeba poskytnout větší časový prostor na vyjádření k výše uvedeným bodům, projednávat vše postupně a komplexně, protože jedině souhlasný postoj všech obcí a dalších objednatelů na trase příslušné linky nebo provázaných dopravně ekonomických svazků linek, může vést k zefektivnění a optimalizaci dopravy, zahrnujících jak dopravní obslužnost hrazenou krajem, tak dopravní obslužnost hrazenou obcemi, ve společných nabídkových řízeních.
 
Vzhledem k tomu, že neexistuje žádná koncepce společného postupu, harmonogram nabídkových řízení, nejsou zajištěny předepsané legislativní termíny ani další podmínky, které by byly kvalitativním a ekonomickým krokem vpřed, Vám doporučujeme, abyste Kraji jednostranně nepředávali své kompetence při vývěrových řízeních a následném objednávání dopravy, protože tím ztratíte budoucí přímý vliv na proces objednávání dopravní obslužnosti Vaší obce. Doporučujeme, abyste Kraji nabídli aktivní spolupráci s prosbou o přiměřený časový prostor pro rozhodování v zastupitelstvech za podmínky souladu s platnou legislativou vázanou k veřejným službám. Zároveň Vám doporučujeme, abyste požádali Kraj o:
1.    zpětvzetí výpovědí dopravcům,
2.    vypracování koncepce společného postupu a harmonogramu Kraje, Prahy a Vašich obcí za dodržení všech předepsaných zákonných termínů,
3.    vypracování společného plánu dopravní obslužnosti pro Prahu a Středočeský kraj, na základě je možné stanovit hospodárnou, efektivní a účelnou dopravní obslužnost celého území (viz zákon 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících – viz § 5 a § 35 odst. 4) 
4.    koordinaci nového podání výpovědí se všemi obcemi a sousedními kraji včetně Prahy. Smlouvy by však měly být vypovězeny až po vyřešení všech výše zmíněných koncepčních požadavků tak, aby znovu nehrozila situace, že dopravní obslužnost nebude zajištěna.
 
Chceme upozornit, že s nabídkovými řízeními pro veřejné služby nemá nikdo dosud žádné zkušenosti (zcela nová legislativa). Abychom se společně vyvarovali chyb, které by mohly komplikovat život občanům kraje na velmi dlouhou dobu, navrhujeme výpovědi dávat postupně a postupně soutěžit ucelené a dopravně provázané oblasti (nikoliv celý Kraj naráz). Začít malými oblastmi, vše si vyzkoušet a rozhodující celky soutěžit  až po nabytí základních zkušeností v této zcela nové problematice. Nabídková řízení by měla být vedena společně tak, aby nové smlouvy o veřejných službách byly uzavřeny současně všemi subjekty, tj. Středočeským krajem, obcemi a v případě mezikrajských linek i dalším krajem nebo Prahou, a aby byla zachována samostatnost všech objednatelů, tedy i Vaší obce, a Vy jste tak neztratili přímý vliv na celý proces zajištění dopravní obslužnosti v kraji. 
V Praze 17. června 2011
Mgr. Helena Langšádlová, 
poslankyně PS za Středočeský kraj (TOP 09)
mobil: 725 447 224, e-mail: langsadlovah@psp.cz
 
Ing. Věra Kovářová, 
krajská zastupitelka Středočeského kraje (STAN), zastupitelka obce Chýně
mobil: 605 984 253; e-mail: vera.kov1@seznam.cz
 
Mgr. Luděk Kudláček, 
expert dopravní politiky pro Středočeský kraj (TOP 09), zastupitel obce Ratenice 
mobil: 731 60 38 60; e-mail: kudlacek@top09.cz

 

Autor: Tisková zpráva