Hlavní stránka Regiony Zlínský kraj NÁZORY: Může si moderní město dovolit ignorovat názory občanů na sociálních sítích?

NÁZORY: Může si moderní město dovolit ignorovat názory občanů na sociálních sítích?

30. 3. 2021

V Uh. Brodě platí mezi představiteli města postoj, že sociální sítě nejsou oficiální médium a není na ně třeba reagovat a že komunikace je vedena spíše dehonestujícím a negativním způsobem. Je tomu opravdu tak? 

 

Kamila Buráňová, členka oblastního sdružení STAN

Kamila Buráňová, členka oblastního sdružení STAN

 Je běžné i jinde, že si lidé na nekomunikaci města stěžují i jinde nebo je to podcenění dnešních představitelů obce Uh. Brodu, které se může u dalších komunálních voleb vymstít?

Na nedostatek informací a předkládání projektů v konečné fázi bez plnohodnotného zpětné vazby občanů upozorňuje stále více obyvatel.

Mezi ukázkový příklad patří stavba venkovního aquaparku u CPA Delfín, o které se sice již 18 let hovoří, ale nikde v podstatě nepadla zmínka o další souvislosti a to, že se budou rušit stávající oblíbené staré Kúpelky.  Tato informace prosákla ven až poslední 2 roky. Od té doby se část občanů snaží pomocí petice i o zachování Kúpelek. Až na základě setkání této skupiny s vedením města, bylo uspořádáno veřejné projednání o projektu nového venkovního areálu a jeho podobě. 

Na poslední chvíli se i díky této medializaci tématu na sociálních sítích upravil projekt venkovního areálu a to tak, že se rozšíří plavecká část na úkor atrakcí. Přesně to vyplynulo z vox populi. Občané preferují plaveckou část oproti zábavní. Město by to ale nikdy nevědělo, kdyby se téma opakovaně na sociálních sítích neprobíralo.

Komunikace směrem k občanům a jejich informovanost o bazénu vypadá jako jednorázová akce, kde se projekt chystal tak dlouho, že už se v návaznosti poztrácely zprávy o jednotlivých krocích příprav a byť informace k dohledání byly, běžný občan neměl šanci tento projekt jako celek posoudit a dohledat. 

Věřila jsem, že to bude ponaučením do budoucna, že u dalších investic, bude mít vedení Uh. Brodu snahu informace předávat včas a podrobněji.  Nestalo se tak a napadá mne, že to vlastně současnému vedení takto vyhovuje.  Mít volné ruce a oznamovat nové investice jako hotovou věc.

Aktuálně rezonuje v Uh. Brodě sociálními sítěmi téma Rekonstrukce Mariánského náměstí, kde představené návrhy vycházely ze zadání několika osob, ne z podnětů občanů.

Dalším tématem je kácení velkého množství vrostlých stromů, kde opět nebyl občanům představen koncept celé myšlenky a logicky sdílené fotky pokácených staletých stromů budí velké emoce.

Z mého pohledu je to jen nepochopení síly sociálních médií vedením Uh. Brodu. 

Kde je tedy hranice, kdy se má občan právo vyjádřit k velkým, zásadním investicím ve městě a kdy je to pouze na pár jednotlivcích ve vedení města?

Ve skupině o Uh. Brodu na facebooku jsem nedávno zveřejnila úvaha o tom, že stavba venkovního bazénu navazuje na umístění dalších plánovaných investic a byla posteskem nad nekomunikací města. 

Velmi mne překvapila kvalita diskuze a to mi jen dokazuje, že se občané zajímají, umí komunikovat slušně a dokonce jsou schopni přijít s nápady, které mohou plánované projekty posunout.  Stížnost, že sociální sítě vše negují a diskuze není vhodná, je jen nepochopením, jak na sociálních sítích komunikovat.

Mnozí politici si sílu sociálních sítí uvědomují a naopak se snaží získat plusové body právě touto cestou.  

Hned vedle našeho města jsou velmi dobrým příkladem, jak pro přenos informací k občanům využívat sítě např. obec Nivnice a její starosta se svým profilem na fcb https://www.facebook.com/search/top?q=Miroslav%20Vykydal%20-%20pi%C5%A1te%20starostovi, dalším příkladem je také  obec Pašovice https://www.facebook.com/radostiastarostipasovskehostarosty. Soaciální sítě dnes prostě nelze ignorovat

Autor článku: Kamila Buráňová

Autor: Aleš Durďák