Hlavní stránka Regiony Vysočina Aktuality Méně reklam podnikatelům pomáhá, vědí ve Žďáře nad Sázavou. Pustili se do boje s vizuálním smogem

Méně reklam podnikatelům pomáhá, vědí ve Žďáře nad Sázavou. Pustili se do boje s vizuálním smogem

22. 4. 2023

Přemíra polepů, přelepení celých výloh, dublování informací, několik druhů písem a přehnaná barevnost. To by už brzy mohla být jen vzpomínka na 90. léta minulého století. Žďár nad Sázavou v čele se starostou Martinem Mrkosem úspěšně bojuje s vizuálním smogem, zavádí jednotný vizuál a snaží se, aby byl Žďár nejen dobrým místem pro život, ale i podnikání. „Veřejný prostor vnímáme jako velmi důležitý,“ říká první muž žďárské radnice.

Méně reklam podnikatelům pomáhá, vědí ve Žďáře nad Sázavou. Pustili se do boje s vizuálním smogem

Méně reklam podnikatelům pomáhá, vědí ve Žďáře nad Sázavou. Pustili se do boje s vizuálním smogem

I zde platí, že celek tvoří detaily. „Město je jeden velký organismus a je potřeba řešit vše komplexně. Vedle opravených chodníků a silnic či vysazených stromů je tak řešení reklamního smogu jedním z dalších nástrojů, jak naše město udělat ještě krásnějším,“ podotkl Martin Mrkos.

Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, méně reklamy podnikatelům naopak pomáhá. „Když vás nezajímá reklama v televizi, tak ji vypnete, když vám vadí na ulici, tak ji vypnout nemůžete a mozek ji vytěsňuje. Veřejný prostor přehršel reklamy skutečně nepotřebuje a podnikatelé, kteří do ní vynakládají peníze, to dělají úplně zbytečně,“ upozornil Martin Mrkos.

To potvrdil i místostarosta městského obvodu Plzeň 2-Slovany Václav Cinádr, který rovněž úspěšně brojí proti přehršli reklam a vizuálního smogu a který se přijel do Žďáru podělit o své zkušenosti. „Říká se tomu reklamní slepota. Čím dál více jsme bombardováni obrovským množstvím podnětů, denně vidíme až čtyři tisíce reklam. Lidský mozek má však jen omezený počet vjemů, které dokáže zpracovat, a buď se z toho zblázní, nebo reklamu odcloní a jednoduše ji nevnímá,“ přidal se.

„Veřejný prostor souvisí s tím, jak se v něm cítíme a také jak se chováme. Když bude daná ulice hezká, čistá a s vkusnou reklamou v rozumné míře, budeme tam trávit mnohem více času a také logicky více utrácet,“ doplnil Václav Cinádr další poznatek.

Obě města proto vypracovala vlastní jednotný vizuál pro reklamu. „Máme Manuál dobré praxe v označování provozoven, který přináší jasná pravidla pro umístění mobiliáře, základní parametry pro výběr materiálu a barevnost i požadavky na stínící prvky. Smyslem je, aby značení korespondovalo s podobu budovy a grafika byla jednoduchá, čitelná. Například na reklamních poutačích dnes máme pouze logo dané firmy, její název a směr,“ přiblížil žďárský starosta.

V duchu Manuálu dobré praxe se ve Žďáře podařilo označit už téměř tři desítky provozoven. „Nekřičí na vás velký nápis, který ve finále přehlédnete, ale estetické a originální ztvárnění naopak láká k tomu si dané firmy všimnout. Zkrátka i zde platí, že obal prodává,“ vyzdvihl Martin Mrkos s tím, že na označování běží ve Žďáře už třetím rokem i dotační program.

Autor: Jana Kudrhaltová