Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Kraj šetří, zrušil dva vlaky, které lidé postrádají

Kraj šetří, zrušil dva vlaky, které lidé postrádají

12. 2. 2015

Pačejov - Lidé z Pačejovska musejí kvůli změnám kombinovat vlaky s autobusem a dojíždění do zaměstnání se jim prodražilo.

Se změnou jízdního řádu byly zrušeny dva vlaky, které lidé z Pačejova a okolí využívali k cestě do zaměstnání v Plzni. Občané i samospráva se proti úsporám bouří.

„Při poslední úpravě byl zrušen půlnoční spoj z Plzně do Pačejova a stejně tak první ranní spoj z Pačejova do Plzně. Sice chápu, že je potřeba snižovat náklady, ale na druhou stranu jsem přesvědčen, že tato opatření se dají dělat v jiných spojích. Zvolení zastupitelé, ať na obecní nebo krajské úrovni, by měli naplňovat veřejnou službu. Když je to nevyhnutelné, musí se na něco i doplácet. Aby to skutečně byla služba pro občany. Jinak by komunální, krajská, ale i celostátní politika neměla smysl," konstatoval starosta Pačejova Jan Vavřička.
Pačejovský starosta napsal na konci ledna dopis, který adresoval společnosti POVED, která organizuje dopravu v Plzeňském kraji. Kopii dopisu dostali například hejtman Plzeňského kraje, radní pro dopravu nebo poslanci z Klatovska Igor Jakubčík a Karel Šidlo. Mezi adresáty je také náměstek hejtmana pro dopravu.

Lidé z Pačejova, kteří chtějí jet na ranní směnu do Plzně, musí kvůli změnám vstávat před třetí hodinou ranní, aby se vypravili a vydali na cestu autobusem, kterým se za 30 korun dostanou přes všechny možné vísky a vesničky do Nepomuka. Tam přestoupí na vlak do Plzně a znovu zaplatí. Pokud se vrací z odpolední směny, funguje to opačně – z vlaku do autobusu a když to dobře dopadne, tak někdy po jedné hodině po půlnoci se dostanou domů.

„Mám nepříjemný pocit, že se vracíme do dob našich dědů a pradědů, kteří museli chodit do práce pěšky. Jenže máme rok 2015, jsme snad o sto let dál. Na novém jízdní řádu je nejhorší, že člověk se pořádně nevyspí, musí spoléhat na to, že autobus nebo vlak nebude mít zpoždění, a ještě zaplatím měsíčně nejméně o 600 korun více," řekla Deníku Jana Vlková z Pačejova.

Stanovisko místních samospráv je jasné. „Žádáme o znovuzavedení zrušených vlaků a to v nejbližším možném termínu. Podle našich informací se dokonce připravuje změnové řízení, ale my jsme nebyli osloveni. Pravděpodobně se s námi nepočítá. I to mě vedlo k napsání stížnosti a budu trvat na jejím vyřešení," konstatoval Vavřička.

Pačejovští nejsou jediní, kdo nesouhlasí s rušením spojů. Přidali se představitelé samospráv například z Myslíva, Svéradic, Chanovic, Horažďovic nebo Malého Boru. Stranou nejsou ani obce ze sousedního okresu.

S rušením vlaků a dopravních spojů obecně nesouhlasí například starosta Chanovic Petr Klásek. „Každý zrušený spoj je špatný. A pokud se ruší tradiční a zavedené spoje, venkovu a regionu obecně to neprospívá. Například půlnoční vlak z Plzně byl hojně využívaný i po různých společenských a sportovních akcích. Pokud vím, tak odpor proti rušení vlaků není jen v jednotlivých obcích, ale projednával se i ve sdružení obcí Prácheňsko," řekl Deníku Klásek.

Lidé v Myslívě mají po zrušení vlaků dvě možnosti, jak se do Plzně dostat. Mohou jet autem do Nepomuka nebo do Pačejova, kam to mají blíže. A z Pačejova poté cestují autobusem a následně vlakem. „Jenže to není dobré řešení. Proto se vedení obce rozhodlo, že se k protestu ostatních starostů připojíme," konstatovala starostka Myslíva Marie Pícková.

Plzeňský kraj prozatím starostům na jejich stížnost neodpověděl. „Kraj ve spolupráci s naší servisní organizací POVED připravuje odpověď, kterou následně starostové dostanou," konstatovala mluvčí krajského úřadu Alena Marešová.

Autor: Rostislav Kutěj, Klatovský deník