9. 4. 2024
Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Kraj šetří, zrušil dva vlaky, které lidé postrádají
Kraj šetří, zrušil dva vlaky, které lidé postrádají
12. 2. 2015
Se změnou jízdního řádu byly zrušeny dva vlaky, které lidé z Pačejova a okolí využívali k cestě do zaměstnání v Plzni. Občané i samospráva se proti úsporám bouří.
„Při poslední úpravě byl zrušen půlnoční spoj z Plzně do Pačejova a stejně tak první ranní spoj z Pačejova do Plzně. Sice chápu, že je potřeba snižovat náklady, ale na druhou stranu jsem přesvědčen, že tato opatření se dají dělat v jiných spojích. Zvolení zastupitelé, ať na obecní nebo krajské úrovni, by měli naplňovat veřejnou službu. Když je to nevyhnutelné, musí se na něco i doplácet. Aby to skutečně byla služba pro občany. Jinak by komunální, krajská, ale i celostátní politika neměla smysl," konstatoval starosta Pačejova Jan Vavřička.
Pačejovský starosta napsal na konci ledna dopis, který adresoval společnosti POVED, která organizuje dopravu v Plzeňském kraji. Kopii dopisu dostali například hejtman Plzeňského kraje, radní pro dopravu nebo poslanci z Klatovska Igor Jakubčík a Karel Šidlo. Mezi adresáty je také náměstek hejtmana pro dopravu.
Lidé z Pačejova, kteří chtějí jet na ranní směnu do Plzně, musí kvůli změnám vstávat před třetí hodinou ranní, aby se vypravili a vydali na cestu autobusem, kterým se za 30 korun dostanou přes všechny možné vísky a vesničky do Nepomuka. Tam přestoupí na vlak do Plzně a znovu zaplatí. Pokud se vrací z odpolední směny, funguje to opačně – z vlaku do autobusu a když to dobře dopadne, tak někdy po jedné hodině po půlnoci se dostanou domů.
„Mám nepříjemný pocit, že se vracíme do dob našich dědů a pradědů, kteří museli chodit do práce pěšky. Jenže máme rok 2015, jsme snad o sto let dál. Na novém jízdní řádu je nejhorší, že člověk se pořádně nevyspí, musí spoléhat na to, že autobus nebo vlak nebude mít zpoždění, a ještě zaplatím měsíčně nejméně o 600 korun více," řekla Deníku Jana Vlková z Pačejova.
Stanovisko místních samospráv je jasné. „Žádáme o znovuzavedení zrušených vlaků a to v nejbližším možném termínu. Podle našich informací se dokonce připravuje změnové řízení, ale my jsme nebyli osloveni. Pravděpodobně se s námi nepočítá. I to mě vedlo k napsání stížnosti a budu trvat na jejím vyřešení," konstatoval Vavřička.
Pačejovští nejsou jediní, kdo nesouhlasí s rušením spojů. Přidali se představitelé samospráv například z Myslíva, Svéradic, Chanovic, Horažďovic nebo Malého Boru. Stranou nejsou ani obce ze sousedního okresu.
S rušením vlaků a dopravních spojů obecně nesouhlasí například starosta Chanovic Petr Klásek. „Každý zrušený spoj je špatný. A pokud se ruší tradiční a zavedené spoje, venkovu a regionu obecně to neprospívá. Například půlnoční vlak z Plzně byl hojně využívaný i po různých společenských a sportovních akcích. Pokud vím, tak odpor proti rušení vlaků není jen v jednotlivých obcích, ale projednával se i ve sdružení obcí Prácheňsko," řekl Deníku Klásek.
Lidé v Myslívě mají po zrušení vlaků dvě možnosti, jak se do Plzně dostat. Mohou jet autem do Nepomuka nebo do Pačejova, kam to mají blíže. A z Pačejova poté cestují autobusem a následně vlakem. „Jenže to není dobré řešení. Proto se vedení obce rozhodlo, že se k protestu ostatních starostů připojíme," konstatovala starostka Myslíva Marie Pícková.
Plzeňský kraj prozatím starostům na jejich stížnost neodpověděl. „Kraj ve spolupráci s naší servisní organizací POVED připravuje odpověď, kterou následně starostové dostanou," konstatovala mluvčí krajského úřadu Alena Marešová.
Autor: Rostislav Kutěj, Klatovský deník
Mohlo by vás také zajímat
25. 4. 2024