Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Na otázky Přerovskému deníku odpovídá Elena Grambličková, jednička na kandidátce Hlas Přerova

Na otázky Přerovskému deníku odpovídá Elena Grambličková, jednička na kandidátce Hlas Přerova

19. 9. 2014

V Přerově si budou občané vybírat do 35 členného zastupitelstva města kandidáty z 12 kandidátních listin. Sdružení STAN a nezávislých kandidátů vede Elena Grambličková, býv. radní města a Přerovskému deníku odpovídá na 6 otázek týkajících se nadcházejících komunálních voleb.
Na otázky Přerovskému deníku odpovídá Elena Grambličková, jednička na kandidátce Hlas Přerova

Na otázky Přerovskému deníku odpovídá Elena Grambličková, jednička na kandidátce Hlas Přerova

1) Co uděláte pro to, aby z Přerova neodcházeli mladí lidé?

Já bych otázku doplnila. Odcházejí mladí a především vzdělaní lidé. Po studiích v Praze, v Brně, na univerzitách v Anglii, Francii nebo v zámoří je jim pochopitelně Přerov malý, nástupní platy ještě menší a pracovní možnosti s ohledem na jejich rozhled a znalosti velmi omezené. Potýkáme se se stejným problémem jako většina menších měst, zejména na Moravě. Problém nezaměstnanosti je, zdá se, úměrný vzdálenosti od hlavního města. Ublížila nám i reforma veřejné správy v devadesátých letech. Se vznikem krajů se většina významnějších institucí a ředitelství přesunula do Olomouce nebo v lepším případě do Prostějova, snad kvůli příjemnějšímu a rychlejšímu dopravnímu napojení. Kvituji s povděkem rozběhlou výstavbu rodinných domů, která by mohla zejména rodiny s dětmi stabilizovat. A zázračný recept? Neexistuje. Ale určitě by nám hodně pomohlo vyřešení notoricky známého problému – dopravního napojení.

2) Jaký je váš recept na řešení nezaměstnanosti, která je nejvyšší v kraji?

Kdyby byl jednoduchý recept, určitě by si ho radnice už dávno nechala předepsat. Potřebujeme dálniční připojení, potřebujeme, aby nás neobjížděli rychlíkové spoje, potřebujeme návrat armády nebo jiné smysluplné využití letiště. Město musí podržet drobné živnostníky v nebytových prostorách, organizace by měly nabízet bohaté kulturní a sportovní vyžití. Investoři a developeři se k nám nikdy příliš nehrnuli, stát se o naše potíže nikdy moc nezajímal. O velkých investicích, které významně podpoří zaměstnanost, rozhodují politici na nejvyšší úrovni. Ale pro pražské úředníky jsme už jenom venkov nebo snad dálný Orient. Lidé se za prací musí naučit dojíždět, neměli by se vyhýbat ani práci, která neodpovídá jejich kvalifikaci. Ale nechtějte po nás slib, že budeme stavět hladovou zeď.

3) Jak nejlépe vyřešit otázku sociálních ubytoven?

Město má přímý vliv jen na tři ubytovny, které jsou v jeho vlastnictví. Na Jižní je ubytovna pro matky s dětmi, kterou provozuje Armáda spásy, u výstaviště je ubytovna pro bezdomovce pod patronací červeného kříže a Chemik, který je pronajat.  Ještě do nedávné doby tato zařízení bohatě pokryla potřeby opuštěných matek, lidí bez domova, dojíždějících dělníků a sportovců, kteří hledali levné ubytování. Za současný stav viníme především stát, který v minulosti konal špatně a v současnosti koná pomalu a nedostatečně. Obrovský byznys s chudobou, neschopností a nemohoucností starých, opuštěných, nemocných či nepřizpůsobivých občanů má v Přerově živnou půdu díky uvolněným budovám, které přestaly sloužit svému účelu. Komplexní řešení očekáváme od příslušného ministerstva. Regulativní vyhlášky, které jsou v pravomoci města, mají jen omezující charakter. Stydím se za přerovské provozovatele ubytoven, kteří takto zaprodávají své město.

4) Jaký je váš názor na výstavbu spalovny v Přerově? (podotázka: stav životního prostředí v Přerově)

Převažující názor občanů na spalovnu je natolik negativní, že jen politický sebevrah může na její výstavbu tlačit. Případné přínosy spalovny pro Přerovany jsou vágní a neurčité a zatím je nikdo ještě konkrétně nepojmenoval. Bude levnější svoz odpadu? Sníží se výrazně cena tepla? Sníží provoz spalovny nezaměstnanost?

Občané se obávají hlavně rizik z dalšího znečištění ovzduší (každý stroj se přece občas porouchá), zvýšených koncentrací prachu a hluku z dopravy, trápí je otázka kudy a kam se budou odvážet   spaliny a jestli na panoramatu města nepřibude nepohledný komín.

V době mého dřívějšího působení ve funkci místostarostky města jsem měla v gesci oblast životního prostředí. Vím, jak lidské zdraví trpí polétavým prachem z dopravního provozu. Nemůžeme si dovolit bez souhlasu občanů další dopravní zátěž spojenou s provozem spalovny. Současné zastupitelstvo slíbilo referendum o výstavbě spalovny. A naše hnutí na něm bude trvat.

5) Jste pro průpich nebo obchvat Přerova? (podotázka: jak byste stavbu uspíšili?)

Osobně mám uvedené dilema postavené takto: Průpich je pouze pro auta, aby rychleji projely Přerovem, obchvat je pro lidi, aby nemuseli polykat prach související s dopravou. Jednoznačně a od samého zrodu polemiky co postavit dřív, jsem pro dálniční obchvat města. Spoléháme, že na ministerstvu dopravy sedí člověk, jehož váže k Přerovu velmi blízký vztah. Za své funkční období sice obchvat nepostaví, ale snad se rozběhnou podrobnější studie dálnice a výkupy pozemků. Bedlivě sledujeme veškerá jeho vyjádření k dokončení D1. Ale na podotázku, jak bychom uspíšili stavbu,  nebudu v tomto omezeném prostorovém limitu odpovídat. Otázka není adekvátní rozměru toho nekonečného příběhu.

6) Jaké byly největší úspěchy a přešlapy bývalého vedení radnice?

Lidé mají tendenci vidět zejména to, co je špatně. A je toho poměrně dost, viz předchozí otázky Přerovského deníku, které vystihují, co Přerov nejvíce trápí.  Ale ne všichni jsou ochotni si uvědomit, že radnice není všemocná. Zákony jsou svazující, peněz není nikdy dost a natažených rukou přibývá.

Já považuji za problém velké zadlužení města, vytváření nákladných projektů a studií, které končí v šuplíku. Jako přerovskou rodačku mě trápí, že město nemá obecně příliš dobrou pověst, kvůli přednádražní zóně, kvůli kvetoucímu hazardu, kvůli socialistické výstavbě, která zhyzdila centrum, kvůli všem známým aférám a určitě i kvůli některým politikům, pro něž byl vlastní zájem na vyšší příčce než potřeby města.

A úspěchy? Prakticky vše, co se za poslední 4 roky vybudovalo, mělo svůj počátek již v předchozím volebním období. Ale určitě jsem na něco zapomněla ;)