Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Velké železniční projekty v Praze

Velké železniční projekty v Praze

3. 4. 2014

V Praze je připraveno několik významných železničních projektů, které by měly po roce 2014 přiblížit železnici obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Statní organizace Správa železniční dopravní stavby připravuje velké projekty, které mohou zásadním způsobem zlepšit život v Praze. Jsou to především rekonstrukce železnice na Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla nebo rekonstrukce úseku Praha – Hostivař- Praha hl. nádraží a další. Dnes se chci věnovat projektu Prodloužení podchodů v železniční stanici Praha hl. nádraží, který má význam pro obyvatele, Prahy 2 a Prahy 3, především pak pro studenty Vysoké školy ekonomické na Žižkově.
Velké železniční projekty v Praze

Velké železniční projekty v Praze

Železniční stanice Praha hl. nádraží je největší a nejvýznamnější pro osobní dopravu v ČR. Nachází se poblíž historického centra Prahy a jejímu významu odpovídá i počet cestujících, kteří jí denně využívají pro cesty do zaměstnání nebo za studiem zábavou, turistikou do centrální části Prahy. Stanice hl. nádraží však není přímo přístupná z Vinohrad a Žižkova, překážkou je kolejiště přes které přijíždějí vlaky od východu republiky. Někteří cestující, především studenti z Vysoké školy ekonomické nerespektují zákaz přechodu a volně přebíhají přes koleje. Cestu k vlakům si tím zkrátí cca na 5 minut, legální cesta pěšky nebo tramvají trvá minimálně 15 minut. Někdy tam hlídá Policie ČR a vybírá pokuty…

V průběhu roku 2013 byla studenty pražských vysokých škol založena Občanská iniciativa Legálně na nádraží. Dne 18. listopadu od 7 do 15 hod. provedli studenti časový snímek přechodu přes kolejiště v oblasti železniční stanice hl. nádraží směrem na Prahu 3. Za 8 hod. přešlo přes koleje 1 124 osob. Je to tedy cca 140 lidí přechází přes koleje za hodinu!!! Obyvatelům Žižkova či studentům VŠE chybí cesta na nádraží - přechodem kolejí páchají přestupek. Legální cesta vede několik set metrů dlouhou oklikou.

V roce 2012 zadala stání organizace Správa železniční dopravní cesty studii Prodloužení podchodů v železniční stanici Praha hlavní nádraží. Cílem projektu je zpřístupnění železniční stanice na Prahu 2 a Prahu 3, především na lokalitu Vysoké školy ekonomické (VŠE) na Churchillové náměstí.

Studie ukazuje, že technicky a finančně je nejlepší řešení - prodloužení Severního podchodu tj. podchod nejblíže VŠE. Hlavní přednosti prodloužení Severního oproti Střednímu a Jižnímu je to, že z podchodu je možno vybudovat bezbariérové rampy směrem na Prahu 2 i Prahu 3 přes stávající servisní a požární komunikaci mezi ulicí Seifertova a portály Vinohradských tunelů. Prodloužení Severního podchodu navíc umožní v další etapě umístit na hlavním nádraží případné nové nástupiště.

Napojení na Prahu 2. V současné době je t možno se dostat na nádraží pouze velkou zacházkou až za prostory Národního muzea. Studie prověřuje možnost napojení Prahy 2 ve dvou místech. V propojení ulice Vinohradské, Španělské a Mánesovy. Druhé možné propojení je možné v ulicí Španělské a Kunětické. V obou vytypovaných místech je možno umístit terénní schodiště a bezbariérový přístup zajistit výtahem. Výškový rozdíl mezi úrovněmi nádraží a Španělskou ulicí je cca 20 m. Oba přístupy jsou technicky a finančně náročné.

Napojení na Prahu 3. Toto napojení je jednoduché. Propojení je řešeno po stávajících zpevněných plochách současného nádraží a to od severní rampy Severního podchodu do ulice Seifertova. Využívá se tak stávající servisní a požární komunikaci směrem na Seifertovu ulici. Studie počítá se i s pěším propojením do prostoru Churchillova náměstí, kde je výškový rozdíl cca 5 m. To může být realizováno bezbariérově přes vnitřní prostor nově navrhovaných budov CR Office na rohu ulice Seifertovy a Italské.

Pokud se projekt bude realizovat Žižkov získá téměř po 145 letech přímé spojení na nádraží. V roce 1872 získal Žižkov nádraží., jež bylo součástí areálu nádraží Císaře Františka Josefa. To vybudovala společnost C. k. privilegované turnovsko-pražsko-kralupské dráhy. Nádraží mělo přímý vstup z Olšanské silnice (dnes Seifertova). Areál nádraží C. k. společnost turnovsko-pražsko-kralupské dráhy spravovala společně s C. k. dráhy císaře Františka Josefa I., která sem přivedla koleje z opačné strany přes Vinohradský tunel v roce 1871. Této společnosti patřila výstavná budova v místech dnešního secesního nádražního objektu architekta Fanty. Obě společnosti provozovaly své stanice zpočátku odděleně, ale ty byly funkčně propojeny. Obě nádraží brzy splynula a v roce 1873 v dobových jízdních řádech už žádnou zmínku o žižkovské stanici nenajdeme. Věřím, že projekt bude realizován v roce 2015 a Žižkov a Vinohrady budou mít opět přímý přístup na nádraží a především bude odstraněno nebezpečné místo na mapě Prahy.

Autor: Ing. Tomáš Mikesla