Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Tiskové zprávy Praze hrozí Opencard II, tentokrát půjde o parkování

Praze hrozí Opencard II, tentokrát půjde o parkování

2. 10. 2014

- Dalším miliardovým tunelem na rozpočet města může být provoz zón placeného parkování - Rozpočet celého projektu je přemrštěný už na první pohled, další obří náklady přinese samotný provoz - Město jen letos hospodaří se schodkem okolo 15 miliard, podobné experimenty si nemůže dovolit - Současný systém modrých zón je drahý pro město i řidiče, profitovali z něj hlavně soukromé firmy - Trojkoalice nabízí výrazně levnější alternativu - Už příští týden končí lhůty pro podávání nabídek k těmto veřejným zakázkám

Trojkoalice Strany zelených, KDU-ČSL a Starostů důrazně varuje před opakováním scénáře spojeného s kartou Opencard a dalšími miliardovými ztrátami pro rozpočet města Prahy. Opět se týká dopravy, konkrétně plánovaného rozšíření zón placeného stání. Za projektem stojí někteří lidé, kteří stáli také u zrodu Opencard – například bývalý náměstek primátora Rudolf Blažek, nyní stojí v čele dozorčí rady TSK (technické správy komunikací) transformované nedávno na akciovou společnost.
 
Zakázky v hodnotě 940 milionů korun, které v této souvislosti vypsala TSK, zahrnují vytvoření dohledového centra, potřebného softwaru, instalaci celkem parkovacích automatů v pěti etapách, souvisejícího dopravního značení a zajištění správy a údržby celého systému a monitoringu.
 
Podle odborníků na obdobné systémy je ale schválený rozpočet zjevně přemrštěný. Největší díl vstupních nákladů se týká instalace nových parkovacích automatů. Cena za 1090 automatů, se kterými zakázka počítá, by v praxi neměla překročit 150 milionů korun, celkové náklady projektu by neměly být vyšší než 300 milionů korun.
 
„Už víme, že podcenit předpokládaný rozpočet se nevyplácí, vždyť náklady na Opencard byly překročený téměř patnáctinásobně, na tunel Blanka o 70 % a na prodloužení metra A prozatím o 25 %. Snad proto volí pan Nouza, autor tohoto scénáře, opačné řešení a raději dopředu přiznává, že město tentokrát zaplatí zhruba třikrát víc než je tržní cena,“ říká Petr Štěpánek, kandidát Trojkoalice na primátora.
 
Předchozí roky bohužel jasně ukázaly, že provoz podobných systémů je extrémně drahý a přináší sebou vedlejší, původně „nepředvídané“ náklady v řádu desítek milionů korun. Prakticky každoročně bylo město nuceno v souvislosti s provozem zón placeného parkování navyšovat rozpočet TSK (kvůli údržbě značení), rozpočet Městské policie (kvůli mzdám strážníků, kteří respektování zón kontrolují) a rozpočet odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy (mimořádné výdaje spojené s provozem zón).
 
Zároveň má systém zón i náklady „předvídané“, a ty jsou ještě vyšší. Jednotlivé existující zóny spravují pro TSK provozovatelé, soukromé firmy, které inkasují výrazný podíl všech tržeb z placeného parkování v Praze. Do roku 2007 se tyto tržby pohybovaly okolo 30 milionů ročně, v posledních letech okolo 60 milionů.
 
Skutečným příjemcem zisku jsou soukromé firmy.  Smlouvy s nimi prakticky nelze vypovědět a platí až do roku 2018. Stejně špatná situace je u odtahů, profitují z nich soukromníci, a předchozí primátoři Hudeček a Svoboda zůstali jen u slibů, že závislost města na nich zmírní.
 
„Až příště půjdete pro svůj vůz na odtahové parkoviště nebo až budete v noci marně bloudit ulicemi plnými modrých pruhů, kde jste si jako rezidenti směli zaplatit své parkovací místo, budete aspoň vědět, komu poděkovat. Přesně tento „ekonomický zázrak“ chce náměstek Nouza rozšířit do dalších částí Prahy,“ ironicky vysvětluje Petr Štěpánek.
 
Současný systém je náročný a příliš drahý pro město i pro řidiče. Na řadě míst omezuje rozvoj města a život v něm. Výnos by mohl být mnohem vyšší, kdyby provoz a obsluha zón nebyla tak finančně náročná.
 
„Miliarda či dvě, nebo „jen“ na 300 milionů, nedává to smysl. Cena je příliš vysoká i s ohledem na současnou míru zadlužení města a budoucí plánované výdaje, například v souvislosti s budováním metra D. Navíc jde o řešení, které Pražanům nepřinese řešení, jen potíže,“ říká Štěpánek.
 
Trojkoalice nabízí alternativu v podobě flexibilního systému parkování, který už řadu let úspěšně provozuje rakouská metropole Vídeň a některá další města. Místo složitého systému značení, nákladných parkovacích automatů a ještě dražších IT systémů funguje tak, že každý může parkovat téměř kdekoliv, ale za odlišnou taxu a různě dlouhou dobu. Jednorázové platby se dějí prostřednictvím mobilních telefonů nebo nákupem parkovacího lístku v trafice.
 
„Pražané by si měli uvědomit, že schovávat za Karla tentokrát nestačí. Tady Karel nekandiduje. Ve skutečnosti volíte třeba Jiřího Nouzu. Zatímco veřejnost a média upírají pozornost na chyby a přehmaty mladého primátora, on si v tichosti hraje se zhruba 26 miliardami z městského rozpočtu, které spadají do jeho kompetence, a myslí na převzetí kormidla v pražské TOP09,“ uzavírá Štěpánek.
 
 
Příloha 1
 
 
Členové představenstva TSK a.s:
Ing. Jan Machala
Ing. Šárka Pekárková
Ing. Ladislav Pivec
Ing. Miroslav Svoboda
Mgr. Jan Vidím
 
Dozorčí rada TSK a.s.:
JUDr. Rudolf Blažek
Ing. Gabriela Kloudová, MBA
Ing. Lucie Koudelová
Ing. Jiří Nouza
Michal Tobrman
 
 
Příloha 2
 
Dodavatel služby provozu zón placeného stání v hlavním městě Praze 893 300 000,00 Kč
Centrální informační systém zón placeného stání v hlavním městě Praze 46 500 000,00 Kč
 
TROJKOALICE ZELENÍ, KDU-ČSL A STAROSTOVÉ – MÁTE PRÁVO
Kancelář/Office: KDU-ČSL, Karlovo nám. 317/5, 128 00, Praha 2
T: +420 606 746 646, M: jan.decker@trojkoalice.cz

Autor: www.trojkoalice.cz   |   Sekce: Tiskové zprávy   |   Tisk   |   Poslat článek známému