Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Aktuality Auta okupují okraj Prahy

Auta okupují okraj Prahy

16. 9. 2016

Přeplněná parkoviště obchodních center a nádraží. I to je jeden z důsledků zavedení parkovacích zón v Praze 5 a 6. Středočeši a Pražané z jiných městských částí totiž hledají náhrady za místa, kde automobily nechávali dříve. Mnoho jich však nenacházejí. Nepomáhají jim ani obchodní domy, které zpoplatňují svá parkoviště, jež byla až doteď zdarma, nebo nad tím alespoň uvažují. Obávají se prý o pohodlí zákazníků.
Auta okupují okraj Prahy

Auta okupují okraj Prahy

Hlavní problém je, že za parkovací místa, která nově ohraničila barevné zóny, nenabízí metropole žádnou náhradu. Tou by měly být parkovací domy a záchytná parkoviště P+R na okraji metropole. Jejich počet a kapacita se však v posledních letech takřka nerozšiřovala. Praha má nyní jen asi dvě desítky P+R parkovišť, které dohromady pojmou tři tisíce automobilů.

Většina z nich je proto již brzy ráno zaplněna a auta se hromadí jinde. Kromě ulic sousedících s těmi, kde vznikly nové zóny, nejčastěji u nádraží středočeských měst, která nabízejí snadné vlakové nebo autobusové spojení do Prahy.

„Auta stojí úplně všude“ „Do týdne od vyhlášení modrých zón se nám kompletně zaplnilo jak parkoviště, tak všechny vedlejší ulice u nádraží, celá ta čtvrt,“ říká místostarosta Úval u Prahy Alexis Kimbembe (ODS). V Úvalech přitom asi před měsícem otevřeli u nádražní budovy nové parkoviště pro 120 aut. „Předpokládali jsme, že díky tomu bude méně aut v ulicích a kolem úřadu. A je to naopak, auta jsou všude,“ dodává Kimbembe.

Podobné obtíže má i Hostivice, kde lidé často parkují i mimo vyhrazenou parkovací plochu, třeba před zahrádkou rodinných domů. Radnice se situaci dlouhodobě snaží řešit pronájmem prostor od Správy železniční dopravní cesty a vybudováním dalšího parkování.

„Ovšem nyní, kdy se opět parkovací zóny rozšířily, to zřejmě stačit nebude,“ říká tamní starosta Jaroslav Kratochvíl (Středočeši2012.cz). Již od brzkých ranních hodin jsou v Hostivici zaplněna také parkoviště supermarketů. „Lidé tam stojí celý den a odjedou až večer. Majitelé řetězců proto hodlají řešit vjezd na parkoviště závorami a budou je více hlídat,“ dodává. Problémy s parkováním hlásí i další města, například Říčany či Roztoky u Prahy.

V případě obchodních domů však nejde pouze o ty mimopražské. Od příští středy bude zpoplatněno i jedno z největších parkovišť na východním okraji Prahy, které bylo až doteď zdarma. U Metropole Zličín řidiči nově zaparkují ve všední dny zdarma pouze po dobu tří hodin, o víkendech a svátcích o dvě hodiny déle. Každá další započatá hodina je pak vyjde na 50 korun.

„Bylo to nevyhnutelné. Lidé se sem bohužel naučili jezdit a potřebujeme uhájit dostatečný počet míst a komfort parkování pro naše zákazníky,“ říká marketingová manažerka centra Jana Češková. Tamní parkoviště se otevírá v sedm hodin ráno a zanedlouho je zaplněné. „Nesouvisí to pouze se zavedením nových zón, ale ty samozřejmě k situaci také přispívají,“ vysvětluje Češková. Zákazníky by podle ní opatření nemělo nijak omezovat.

Třicítka možných parkovišť Za nastalou situaci kritizuje vedení Prahy Středočeský kraj, opoziční zastupitelé i starostové dotčených měst a vesnic. Většina z nich si myslí, že není problém v samotných zónách, ale v tom, že chybí navazující infrastruktura. „Je to nešťastná situace. Praha si měla při budování zón udělat záchytná parkoviště,“ shrnuje výtky kritiků Kratochvíl.

Podle náměstka pražské primátorky Petra Dolínka (ČSSD) se však Praha o jejich vybudování aktivně snaží, dokonce na ně má i připraveny peníze. Práci úředníků však komplikují otázky majetku a umístění.

Zjednodušeně – metropole si zřízení záchytných parkovišť může dovolit, ale nemá prý mnoho možností, kde je postavit. Podle Dolínka magistrát nicméně v současnosti prověřuje asi třicet míst, kde by mohly P+R vzniknout. „V tuto chvíli je projektová příprava na parkovací dům na Zličíně a pokročilo se v pořizování pozemků pro P+R na Černém Mostě,“ říká. Stejně tak by podle něj měl vzniknout parkovací dům i na Opatově v Čilské ulici.

Nejvíce jsou však záchytná parkoviště potřebná ve směru z Kladna, kde dodnes žádná nejsou. A v lukrativní čtvrti, jakou je Praha 6, je problém s vhodnými pozemky. Ty totiž podle Dolínka Praha, městská část i stát v minulosti rozprodali. Nové P+R parkoviště by tam však od ledna mělo vzniknout v Tobrucké ulici u Bořislavky. V úvahu prý přicházejí i některé lokality v okolí Veleslavína.

Od státu by Praha mohla pro potřeby P+R získat i pozemek vedle baseballového stadionu na Vypichu. Stejně tak by se na P+R mělo přeměnit parkoviště u krematoria v Motole v Praze 5, které je dnes v zanedbaném stavu. Koncem září by se mělo začít testovat i parkoviště u betonárny v Troje, které by přes víkend sloužilo pro návštěvníky pražské zoo a během všedních dnů pro mimopražské řidiče.

Praha chce navíc oslovit soukromníky, aby jí kritické období pomohli překlenout. „Rád bych vyzval majitele pozemků v Praze, kteří vědí, že na nich nebudou osm až deset let stavět, že bychom se s nimi rádi dohodli na nájemní smlouvě a vzniku dočasných parkovišť,“ uvedl náměstek. Město by tyto pozemky na své náklady oplotilo a osadilo osvětlením. Stejný plán má Dolínek i s obdobnými pozemky ve vlastnictví města. „Následně k nim posílíme autobusovou dopravu, aby mohla lidi dovézt na metro,“ dodal.

 

Autor: Jakub Heller, MF DNES Mutace Střední Čechy