Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Tiskové zprávy Stop přetíženým kamionům. Radní schválili seznam možných lokalit s vysokorychlostními váhami

Stop přetíženým kamionům. Radní schválili seznam možných lokalit s vysokorychlostními váhami

7. 9. 2023

Středočeský kraj chce na svých silnicích rozšířit síť vysokorychlostních vah. Radní schválili seznam osmi vytipovaných míst, kde by je chtěli do tří let vybudovat. Záměr doplní původní čtveřici v lokalitách Kolín-Sendražice, Říčany, Neratovice a Ovčáry. Instalace by měla vyjít na zhruba 82 milionů korun.

 

Stop přetíženým kamionům. Radní schválili seznam možných lokalit s vysokorychlostními váhami

Stop přetíženým kamionům. Radní schválili seznam možných lokalit s vysokorychlostními váhami

Městec Králové, Krupá, Kořenice, Tursko, Chotýšany, Mokrovraty, Jince a Jiřice. To je osm silničních lokalit, kde by chtěl kraj spustit systém vysokorychlostního vážení. Středočeský kraj je využíván především pro tranzitní dopravu a jeho silnice jsou velmi vytížené. Údržba ročně stojí několik miliard korun a není možné, aby síť byla zatěžována neúměrně nebo dokonce nezákonně. Proto se radní rozhodli podpořit restriktivní kroky a pořídit dalších osm vysokorychlostních vah. Ty nejenže nákladní vůz rychle zváží, ale celý přestupek zaevidují a automaticky pošlou na úřad k vyřízení. Průjezd přetíženého kamionu pak obvykle končí pokutou. Jen za uplynulé více než čtyři roky kraj vybral na pokutách zhruba 25 milionů korun.

Systém kontrolního vysokorychlostního vážení vozidel umožňuje účinnou a efektivní kontrolu přetěžování vozidel podle zákona o pozemních komunikacích. Je postaven na principu měření dynamických účinků na vozovku, které jsou vyvolány jednotlivými koly nebo soukolími (dvoumontáží). 

Vysokorychlostní váhy, které budou fungovat v režimu 24/7/365, nejenže sníží náklady na opravy a údržby silnic, ale zvýší i bezpečnost silničního provozu. Informace získané z vah pak Krajská správa údržba silnic (KSÚS) využije i v systému hospodaření s vozovkou, při zlepšování organizaci a řízení dopravy v reálném čase na základě přímého toku informací, získá reálné podklady o skutečném zatížení komunikací pro účely dimenzování vozovek atd.

Systém bude instalován tak, aby přesně vyhověl všem zákonným opatřením (např. váhy musejí být instalovány tak, aby byly minimalizovány jakékoliv nepříznivé vlivy místa instalace na správnost měření a s ním spojených údajů).

Částka za pořízení osmi vysokorychlostních vah by se měla pohybovat okolo 82 milionů korun. KSÚS by je při přidělení finančních prostředků a po projednání s místními obcemi s rozšířenou působností měla nechat instalovat do tří let.