Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj Je šance, že se dostavba dálnice opět pohne. Alespoň po částech

Je šance, že se dostavba dálnice opět pohne. Alespoň po částech

25. 5. 2014

Jihočeská naděje a středočeský zmar. Tak je možné trochu s nadsázkou pojmenovat stav dálnice D3 a její dostavbu z Prahy do Českých Budějovic. Úseky, po kterých tisíce řidičů volají nejvíce, jsou na tom s přípravou nejhůře. Výsledek je takový, že by mohla být hotová někdy kolem roku 2035 včetně části rychlostní silnice z Českých Budějovic k rakouským hranicím.

Velké problémy mají bohužel i části dálnice, na kterých už se mělo začít pracovat v loňském roce, konkrétně přes pět kilometrů z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a další více než tři kilometry z Borku do Úsilného, což je první část dálničního obchvatu Českých Budějovic. Poslední informace z Ředitelství silnic a dálnic jsou takové, že se oba úseky letos začnou stavět, ale nikdo to zatím nepotvrdil přímo. Stále totiž není vyřešený spor o vítěze výběrových řízení.
Antimonopolní úřad vloni nejdříve pozastavil obě soutěže. Pak v prosinci dokonce zrušil původní výsledky, kdy vyhrála společnost Skanska, a nařídil Ředitelství silnic a dálnic nabídky znovu vyhodnotit. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak vrátil do hry konkurenční firmy, které tvrdily, že byla vítězná nabídka v obou případech podezřele levná.
Skanska v obou tendrech zvítězila s podobnou cenou zhruba 600 milionů korun, což v úseku Borek Úsilné odpovídalo 46 procentům ceny projektu, a v případě úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem 43 procentům původně předpokládané ceny.
Antimonopolní úřad dal proto ŘSD podnět, aby sestavilo novou výběrovou komisi, kterou 12. března jmenovala vláda. Ta snad v dohledné době o výsledcích obou tendrů znovu rozhodne. Je to v zájmu všech, protože na stavbu jsou vázané i značné sumy z evropských dotací, které je potřeba vyčerpat do roku 2015.
I proto nedávno ministr dopravy Antonín Prachař ujišťoval, že udělá maximum pro to, aby stavba co nejdříve začala.
Na naší schůzce prohlásil, že ministerstvo i ŘSD udělají vše pro to, aby se podařilo naplánované úseky dostavět. Je totiž i jejich zájmem vyčerpat do roku 2015 prostředky z Operačního programu Doprava. České republice totiž hrozí vracení evropských dotací, které nestačí do roku 2015 dočerpat, a jen v OPD I zbývá 17 až 20 miliard korun, konstatoval náměstek českobudějovického primátora Miroslav Joch. Než začne stavba dvou zmíněných úseků, možná se do té doby výrazně přiblíží i zahájení dalších dvou z Bošilce do Ševětína (8,1 km) a ze Ševětína na Borek (10,7 km). Na obě akce jsou již z větší části vykoupeny pozemky. Postupně jsou podávány žádosti o stavební povolení na jednotlivé stavební objekty včetně hlavní trasy. Zároveň probíhá zpracování zadávací dokumentace stavby, informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Teoreticky je zahájení možné ještě letos. Peníze na obě akce jsou rovněž připravené. Bude záležet na výsledcích výběrových řízení a na tom, zdali soutěže nebudou opět provázet odvolání.
Vedení v čele s novým šéfem Janem Kubišem pak navíc před několika týdny objevilo chyby v zadávacích podmínkách, mimo jiné i na dva zmíněné úseky. To znamená další zdržení. Nyní chyby odstraňuje. Jak dlouho úpravy potrvají, není jisté.
Ředitelství tvrdí, že nový systém a úpravy budou prevencí právě proti ochromení budoucích zadávacích řízení, která hodlá vyhlásit. V konečném důsledku tak může současné zdržení stavby naopak urychlit.

Pomohou rychlejší výkupy

Zásadní změnou, která by mohla přípravy staveb urychlit, je zákon o liniových stavbách, na němž ministerstvo dopravy pracuje. S tím souvisí i novela zákona o výkupu pozemků, kterou již schválila vláda a Sněmovna by o ní mohla rozhodnout ještě v červnu. Naším záměrem je umožnit efektivní nastavení cen tak, aby vlastníci pozemků byli motivováni k dobrovolnému prodeji. Tedy, aby to pro vlastníka i stát byla nejvýhodnější varianta z hlediska času i peněz. Určité zvýšení nákladů na majetkoprávní přípravu staveb bude více než kompenzováno jejím urychlením, nemluvě o čerpání z EU, zdůraznil ministr.
V brzkou změnu doufá i senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert. Bohužel, je to tak, že někde příprava nepostupuje. Vždyť za minulý rok nevykoupilo Ředitelství silnic a dálnic v podstatě ani metr čtvereční pozemků určených pro stavbu dálnice. Oni je totiž majitelé ani nechtějí prodávat, nikdo se jim nemůže divit, když jim nabízejí jedenáct korun za metr čtvereční, vysvětlil Eybert. Nabízená cena by podle něj měla být někde od 100 do 150 korun za metr čtvereční.
Kde ani toto opatření zatím nepomůže, jsou úseky ve Středočeském kraji. Tam totiž ani dnes není jasné, kudy přesně dálnice D3 povede.



Zdroj: 2.5.2014  Regionální mutace| Mladá fronta DNES,  Strana 62  Příloha - Doprava (Lukáš Marek)