Hlavní stránka Regiony Zlínský kraj RVP – to nejdůležitější, čím musí začít zásadní změny ve vzdělávání - říká Petr Gazdík

RVP – to nejdůležitější, čím musí začít zásadní změny ve vzdělávání - říká Petr Gazdík

7. 11. 2023

Je spousta oblastí v tvorbě zákonů, o kterých toho každý z nás mnoho neví. Takřka každý z nás má ale názor na zákon o provozu na pozemních komunikacích, protože většina z nás má řidičský průkaz a s většími či menšími trablemi na cestách se setkává poměrně často. Podobně je to i se zákony v oblasti školství a vzdělávání.

Petr Gazdík - poslanec za STAN ze Zlínského kraje

Petr Gazdík - poslanec za STAN ze Zlínského kraje

Každý z nás chodil do školy, mnoho z nás má děti a chce pro ně pochopitelně to nejlepší. Proto projednávání školské legislativy patří mezi ty nejobtížnější, nejdelší, s nemožností zavděčit se úplně všem. A přitom neustále všechny vlády říkají, že je vzdělávání jejich prioritou, že na něm závisí budoucnost našich dětí a naší země.

Stejně je to u naší vlády, naší současné vlády. Přesto už mnohým dochází trpělivost, protože vnímají, že se svět vyvíjí mnohem rychleji, než si připouštíme a vzdělávání zaostává. Časy našich babiček, kdy jste něco vystudovali a s těmi znalostmi vydrželi mnoho let, ne-li do důchodu, jsou ty tam. A zásadní dovedností jakéhokoli absolventa jakékoli školy musí být umět se učit novým věcem. Co se tedy má učit ve školách? Tuto otázku si klade mnoho učitelů a školských odborníků již mnoho let.

S raketovým nástupem umělé inteligence v posledním roce je odpovědět na tuto otázku ještě mnohem těžší. Faktografické znalosti ustupují do pozadí, protože moderní technika je dokáže vmžiku nalézt. Studenti tedy více než faktografii potřebují schopnosti kritického myšlení, dávání věcí do souvislostí a samostatnou úvahu. Aby toho ale byli schopni, potřebují určitý základ, který jim to umožní. A ten by měl být obsahem rámcového vzdělávacího programu, kteří odborníci z Národního pedagogického institutu již dva roky tvoří a s výsledkem mají více než rok zpoždění. Výsledek jejich práce je důležitější, než si mnozí z nás dokáží připustit. Každý týden v hodinách zeměpisu, který učím, přemýšlím, jestli tu, či onu informaci opravdu studenti potřebují a jestli ji budou potřebovat i za deset let? Svět se mění příliš rychle, a pokud české školství nebude schopno reagovat, obrovsky na to ekonomicky doplatíme. Věřím, že naše vláda bude ta, která bude moci říct: „Dali jsme základ velké změně ve vzdělávání.“

Autor: Petr Gazdík