Hlavní stránka Regiony Vysočina Žďár se zbavuje nevkusných reklam. Chceme mít hezké a moderní město, říká starosta Martin Mrkos

Žďár se zbavuje nevkusných reklam. Chceme mít hezké a moderní město, říká starosta Martin Mrkos

4. 11. 2021

Každý chce žít ve městě, které je čisté, pěkné a upravené, říká starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos. I proto se rozhodl pustit do boje s vizuálním smogem.

Chceme mít hezké a moderní město, říká starosta Martin Mrkos.

Chceme mít hezké a moderní město, říká starosta Martin Mrkos.

„Kvalita veřejného prostoru předurčuje kvalitu života ve městě. A součástí veřejného prostoru je i architektura, design, grafika a celkové vizuální pojetí budov,“ konstatuje první muž žďárské radnice.

V následujících týdnech pozitivní změny čekají například provozovnu zdravotnických potřeb v areálu žďárské polikliniky a dokončuje se Obchodní dům Halva. Do budoucna se pak uvažuje nad obchodní domem OK Market, kanceláří ČPP na pěší zóně či provozovnou tureckého kebabu. V plánu jsou také proměny některých plakátovacích ploch.

Křiklavé plakáty, letáky či billboardy začaly ze Žďáru nad Sázavou mizet letos v létě. „Začali jsme u městských budov, abychom šli příkladem. Myslím, že zas o tolik nezchudneme a kvalita veřejného prostoru za to stojí,“ podotýká Martin Mrkos.

Bez reklam už je například plot kolem víceúčelového oválu na Bouchalkách, budova Activu – střediska volného času na náměstí či Nápojové centrum Fiala.

K tomuto kroku se rozhodli přistoupit, protože vizuální smog ničí identitu daného místa. „V okamžiku, kdy jsou budovy zakryté křiklavými kombinacemi barev, tvarů, písem, ztrácí svou jedinečnost. Navíc je to i nebezpečné. Uvědomme si, kolik podnětů musí řidiči během jízdy vstřebat,“ upozorňuje žďárský starosta.

Kromě toho škodí i podnikání. „Množství reklamy ve městech je už takové, že ji kolemjdoucí není schopný mnohdy ani vstřebat, a živnostníci na tom ve finále tratí nejvíce,“ vysvětluje Martin Mrkos.

I proto se teď žďárským podnikatelům snaží pomoci. „Máme dotační program, který mohou využít na označení své provozovny, aby přilákali zákazníky. Půjde o částku dva až deset tisíc korun,“ nastiňuje Martin Mrkos.

Jak dodává, z novinky budou těžit všichni. „Občané, podnikatelé i turisté. Veřejný prostor dostane jasně daná pravidla a bude vypadat upraveně a esteticky,“ shrnuje.

„Chtěl bych poprosit, abychom bořili mýty, že reklama je nutná. Pojďme se vydat novou cestou, aby byl Žďár hezké a moderní město,“ vyzývá starosta na závěr.

Žďár se zbavuje nevkusných reklam