Hlavní stránka Regiony Ústecký kraj Aktuality Dělníci začali odklízet sesuv na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku

Dělníci začali odklízet sesuv na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku

19. 11. 2014

Skoro rok a půl od sesuvu na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku dnes začala nákladní auta odvážet zeminu z problematického svahu. Sesuv loni v červnu poškodil dálnici i železniční trať. První práce by měly přijít na zhruba 70 milionů korun.
Dělníci začali odklízet sesuv na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku

Dělníci začali odklízet sesuv na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku

Na problematické místo dálnice dnes přijel i budoucí ministr dopravy Dan Ťok: „Rád bych, aby se práce na D8 urychlily tak, aby se dokončila v co možná nejdřívějším termínu.“
 
Vytrvalý déšť při povodních na začátku loňského června podmáčel svah, a tuny hlíny zavalily dálnici a vlakovou trať. 
 
„Došlo k tomu, že celá dálnice poodjela se sesuvem dále dolů,“ popsal v létě Petr Kycl z České geologické služby zásadní výsledek geologických průzkumů. Sesuv totiž dálnici nejen zasypal, ale svou vahou utrhl i podloží pod už hotovou vozovkou. 
 
„Podařilo se nám také zjistit, že smyková plocha sesuvu probíhá až čtyři metry pod dálničním tělesem, které se bude muset celé přebudovat a stabilitně zajistit,“ dodává Kycl. 
 
Geologové také varovali předtím, že se svah může dát opět do pohybu. První práce tedy spočívají v odtěžení vrchní části problematického svahu.  
 
Jak už dříve řekl vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon, stavebníci musí svah nejdříve odvodnit: „A následně by se měla odvést nejvyšší část. To je právě ta část, která spouští pohyb sesuvu.“ 
 
Odcházející ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) potvrdil cenu 70 milionů korun: „Týká se první etapy na odtěžení svahu a vytvoření odvodnění.“ 
 
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zadalo prvotní práce společenství firem v čele s Eurovií. Hlavním argumentem zadání zakázky bez výběrového řízení má být rychlost. Právě kvůli riziku dalšího sesuvu. S tím ale nesouhlasí Miroslav Patrik z organizace Děti Země: 
 
„Já si myslím, že je to alibismus, protože kdyby byl svah opravdu rizikový, tak by ministerstvo začalo ihned jednat a udělaly by se průzkumy.“ 
 
Materiál, který při sanaci stavebníci odtěží, použijí místo problematického podloží dálnice u Řehlovic. 
 
Nejblíže k zavalené dálnici jsou obce Prackovice a Litochovice. Starostka obou obcí Andrea Svobodová Křešová (nezávislé sdružení) upozorňuje investora od roku 2010 na to, že v celém území došlo k výrazné změně stability: 
 
„Nad Prackovicemi a Litochovicemi se změnila hydrologická situace a naše obce nejsou na změnu připraveny. Problémy začaly paradoxně v Prackovicích, i když se sesuv nachází nad Litochovicemi. Téměř celá čtyřkilometrová trať je velice nestabilní, posouvá se. Vznikají a zanikají prameny, vznikají bažiny, lidem se vyvalují zdi a praskají domy.“ 
 
Dan Ťok se s případem bude teprve podrobně seznamovat: „Případ nedělala Skanska (Ťok je jejím šéfem – pozn. red.), takže já detailní věci neznám. Na ministerstvu ještě nejsem. Jsem přesvědčen, že první fáze bude do konce roku hotová. Potom by to mohlo být v první polovině příštího roku celé vyřešeno.“ 
 
Stavět se bude 24 hodin sedm dní v týdnu 
 
Největším problémem českých silnic a dálnic je podle Ťoka hned několik věcí: 
 
„Hlavně je potřeba zefektivnit chod ŘSD, pokračovat v projektové přípravě a dokončit modernizaci D1 v co možná nejkratším termínu způsobem, který by co nejméně omezoval řidiče.“ 
 
Budoucí ministr chce také prosadit, aby se na dálnicích pracovalo 24 hodin sedm dní v týdnu a navíc bezpečně z hlediska dopravy a lidí, kteří tam pracují. 
 
 
autor: Blanka Černá, Eliška Malínská, Jan Bachorík, Michaela Vydrová
foto: Gabriela Hauptvogelová