14. 10. 2024
Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Starostové, nevzdávejte se svých kompetencí!
Starostové, nevzdávejte se svých kompetencí!
26. 7. 2011
Dopis starostům k jednostrannému vypovězení smluv dopravcům ze strany Středočeského kraje. TOP 09 a STAN: Starostové, nevzdávejte se svých kompetencí!
Jednostranné vypovězení smluv dopravcům ze strany (Středočeského) kraje bez předchozí domluvy s obcemi a sousedními kraji vážně do budoucna ohrožuje zajištění dopravní obslužnosti“, říká náměstek pražského primátora Karel Březina. Podle něj je nejvhodnějším způsobem, jak situaci napravit, vzít zpět výpovědi. (zdroj MF Dnes 18.7.2011)
Vážená paní starostko, vážený pane starosto,
středočeský hejtman Rath Vás ve svém dopise z 14. července 2011 opět vyzval, abyste se připojili k připravované soutěži na autobusové dopravce zajišťující základní dopravní obslužnost. Opět Vás znovu všechny varujeme, připravovaná soutěž není řádně připravena a není zkoordinována ani s ostatními kraji, především pak s Prahou. Takto nekompetentně vypsaná soutěž může zlikvidovat části Pražské integrované dopravy (PID) na území Středočeského kraje a skočit chaosem ve veřejné dopravě. Náměstek pražského primátora pro dopravu Březina (ČSSD) nám plně dává zapravdu!
Hejtman Rath Vám například sděluje, že „běží 12-měsíční výpovědní lhůta“ (tj. dopravcům skončí smlouva k 31.5.2012). A přitom Rada kraje s tímtéž hejtmanem v čele prodloužila již dva týdny před tím, tj. 27. června, výpovědi až do prosince 2012, případně do června 2013. Pan hejtman Vám to však v dopisu zatajil. Vedení Kraje pod vedením hejtmana Ratha udělalo totiž chybu a až nyní připustilo, že jsme měli pravdu a soutěž se nedá tak rychle zvládnout.
Dále Vám hejtman píše, že v žádném případě nechystá redukci spojů. Prý k nim byli „donuceni vládními škrty“. Přitom všechny kraje (a tedy i Středočeský) dostaly na dopravu v letošním roce 2011 z ministerstva financí úplně stejně jako v roce 2010. Kraj tedy neměl důvod letos zdražovat jízdné ani chaoticky, z měsíce na měsíc a hlavně bez Vaší účasti, škrtat autobusy v jízdních řádech.
Příklady a praxe ukazují, že není radno věřit jakýmkoliv slibům hejtmana Ratha a že kroky stávajícího vedeni Středočeského kraje jsou zcela nekoncepční a nekompetentní. Tím, že se „připojíte k soutěži“, předáte Kraji kompetence Vaší obce při výběrových řízeních a následném objednávání dopravy, a tím ztratíte jakýkoliv budoucí přímý vliv na proces plánování a objednávání dopravní obslužnosti Vaší obce.
Zde je vysvětlení: Ve věstníku Evropské unie se ve věci nové soutěže na autobusovou dopravu totiž jediným zadavatelem najmenoval pouze sám Středočeský kraj. Kraj tak „elegantně“ vyšachoval všechny obce Středočeského kraje, tedy i Vaši obec, z přímého vlivu na soutěž i další objednávání dopravy. Protože Vaše obec není ve věstníku jmenována zadavatelem, nebude moci být ani přímým objednavatelem Vaší ostatní dopravní obslužnosti (ODO), a tím pádem nebude mít Vaše obec (či Váš dopravní mikroregion) vlastní smlouvu s dopravcem. Všechny tyto kompetence si tímto způsobem samovolně převzal Středočeský kraj. Vše nasvědčuje tomu, že Vaše obec bude Kraji pouze posílat své peníze na ODO a Kraj pak sám bude objednávat a podepisovat smlouvy. A přitom Kraj měl možnost napsat do evropského věstníku jako zadavatele i všechny středočeské obce (tj. společná prenotifikace všech zadavatelů), ale neudělal to.
Kvůli závažnosti celé situace máme naplánovánu uskutečnit do 4.srpna 2011 sérii expertních konzultací s právníky a dalšími odborníky, abychom zjistili, co všechno nekompetentní a chaotické kroky Středočeského kraje v oblasti dopravy ještě mohou způsobit za škody. O výsledcích Vás budeme samozřejmě informovat, abyste měli co nejvíce podkladů pro Vaše rozhodování.
Naším cílem není bojovat za zájmy soukromých autobusových firem. Naším cílem je zajištění a stabilizování kvalitní dopravní obslužnosti na celém území Středočeského kraje.
Řešením je v úzké spolupráci s Vámi, starosty středočeských obcí a hl. m. Prahou, vybudovat jednotný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje – Metropolitní integrovanou dopravu (MID) postavenou na principech osvědčených v nynější PID. Jednotný integrovaný systém MID musí být hospodárný, efektivní, pro cestující komfortní a jednoduchý s možností přestupu na jakýkoliv dopravní prostředek. Po zkušenostech se stávajícím chaosem v dopravní politice Kraje také víme, že systém musí být zároveň odolný vůči nekompetentním politikům a úředníkům Kraje. O to více je důležité, aby každé obci (či dopravnímu mikroregionu) zůstaly kompetence v oblasti dopravní obslužnosti a zůstal status objednavatele.
Pokud se nechcete vzdát kontroly nad dopravní obslužností Vaší obce, doporučujeme Vám nepřevádět na Kraj kompetence Vaší obce, ale naopak žádat Kraj o:
1. zpětvzetí výpovědí dopravcům,
2. vypracování koncepce společného postupu a harmonogramu kraje, Prahy a obcí Středočeského kraje za dodržení všech předepsaných zákonných termínů,
3. vypracování společného plánu dopravní obslužnosti pro Prahu a Středočeský kraj, na základě které je možné stanovit hospodárnou, efektivní a účelnou dopravní obslužnost celého území a
4. následnou koordinaci nového podání výpovědí se všemi obcemi a sousedními kraji včetně Prahy.
V Praze 26. července 2011
Mgr. Helena Langšádlová,
poslankyně PS
za Středočeský kraj (TOP 09)
mobil: 725 447 224,
e-mail: langsadlovah@psp.cz
Ing. Věra Kovářová,
krajská zastupitelka (STAN), zastupitelka obce Chýně
mobil: 605 984 253;
e-mail: vera.kov1@seznam.cz
Mgr. Luděk Kudláček,
expert dopravní politiky pro Středočeský kraj (TOP 09), zastupitel obce Ratenice
mobil: 731 60 38 60;
e-mail: kudlacek@top09.cz
Autor: Tisková zpráva