Hlavní stránka Regiony Pardubický kraj Stále řeší stejné problémy: Reformu nemocnic či R35

Stále řeší stejné problémy: Reformu nemocnic či R35

8. 11. 2015

Pardubický kraj - Pardubické hejtmanství se už patnáct let od vzniku krajů snaží vyřešit hlavně ztrátové zdravotnictví a prosadit výstavbu dálnice R35.
Stále řeší stejné problémy: Reformu nemocnic či R35

Stále řeší stejné problémy: Reformu nemocnic či R35

Patnáct let fungování krajů, patnáct let řeší Pardubický kraj stejné problémy.
 
Hlavní jsou dva: Černá díra na peníze zdravotnictví, a chybějící dálnice R35 napříč krajem, která by ho spojila s Evropou a přinesla ekonomický rozvoj.
 
V posledních čtyřech letech se podařilo začít řešit aspoň první z nich. Ztrátové zdravotnictví, do nějž kraj každoročně sype miliony z peněz daňových poplatníků a nezbývá mu tak na jiné investice, je problémem všude. Nejen v našem kraji.
 
Po letech diskuzí se však pardubické hejtmanství rozhoupalo k radikálnímu kroku, který mu řada jiných krajů může závidět. K letošnímu prvnímu lednu všech pět nemocnic sloučilo pod jedinou hlavičku Nemocnice Pardubického kraje. Centralizuje jejich řízení, mají svůj vrcholový management, sjednocuje se odměňování personálu, dalším krokem bude transformace péče.
 
Mluví se hlavně o potřebě další redukce, respektive slučování oddělení. Například lepší mít v kraji jednu pořádnou neurologii než několik nevyhovujících, zní mantra nejen ekonomických expertů, k jejíž realizaci však politici jen těžko sbírají odvahu.
 
Fúze nemocnic
Centralizace nemocnic však sklízí své první plody. Po půl roce fungování zatím hospodaří bez ztrát. Dílčí čísla je však třeba brát s rezervou, správnost fúze špitálů do jednoho s pěti „detašovanými pracovišti" potvrdí až čas.
 
Ještě pomaleji, protože zde má kraj mnohem menší páky, se daří prosadit stavbu páteřní dálnice R35, která má z dálnice D11 u Hradce pokračovat kolem Vysokého Mýta a Litomyšle na Olomouc.
 
Podle deset let starých plánů se měl napřesrok otevírat poslední úsek dálnice, kterou přitom potřebuje kvůli ucpané D1 celá republika. Místo toho ale stojí pouhé čtyři kilometry u Opatovic nad Labem a na prvním navazujícím úseku státní silničáři stále řeší problémy s výkupy pozemků. Kvůli ceně 120 korun za metr zemědělské půdy se vzpírají nejen soukromí majitelé, ale dokonce i obec Časy na Pardubicku.
 
Takže začátek stavby se kvůli průtahům opět odkládá, tentokrát na rok 2017.
 
R35 stále vázne
Letitou bezmocnost státu s výkupy pozemků pro dálnice podtrhuje skutečnost, že ještě letos silničáři dokončí třetí patro křižovatky u Opatovic, kudy R35 povede. Protože ovšem na druhé straně u Labe estakáda končí bez pokračování v polích, bude pro motoristy uzavřena.
 
Kraji se ale naopak daří řešit některé další problémy. Dvě poslední mírné zimy pomohly díky levné zimní údržbě našetřit silničářům na opravy krajských silnic tedy komunikací II a III. tříd. Hlavní díl financí směřuje z evropských fondů a také ze Státního fondu rozvoje dopravní infrastruktury, celkem například jen letos kraj investuje do svých silnic přes miliardu korun. Opravuje se skutečně o sto šest, což řidiči lamentující na objížďky nemohou nevidět.
 
Milionové investice pokračují i do škol či nemocnic. V pardubické nemocnici vznikl multioborový pavilon, ve Svitavách nová psychiatrie. Další miliony jdou na zateplení a nová okna řady škol a zdravotnických zařízení.
 
Další projekty
Vedle toho se kraj snaží zachraňovat učňovské a střední odborné školství, o které mládež prahnoucí po vysokoškolském vzdělání ztratila zájem. A to například systémem prospěchových stipendií. Výsledky přináší především užší spolupráce škol se soukromými firmami jakožto budoucími zaměstnavateli studentů.
 
Naopak na své rozuzlení stále čeká kontroverzní projekt zesplavnění Labe do Pardubic, potažmo i propojení s Odrou a Dunajem, nebo plánovaná výstavba obří spalovny v Pardubicích.
 
Ilustrační fotoAutor: Deník/Taneček David
  
Autor: denik.cz/pardubicky-kraj