Hlavní stránka Info a média Výstupy z médií Peníze obcí: rozpočtové určení daní: nové rozdělení daní

Peníze obcí: rozpočtové určení daní: nové rozdělení daní

14. 9. 2010

Václav MORAVEC, moderátor. První zastávkou našeho speciálu se stala "Vesnice roku 2009" Tučín a také sousední Pavlovice u Přerova, ze kterých vysíláme dnešní Otázky.

 

V Tučíně žije přibližně 450 obyvatel, sousední Pavlovice jsou pak větší. Podle posledních údajů mají nějakých 750 obyvatel. Když se podíváme do Tučína. Tak Tučín nejen, že se stala "Vesnicí roku 2009", ale letos v červenci se probojovala mezi 12 finalistů soutěže o "evropskou vesnici roku", navíc získala zvláštní cenu za celkový přínos a trvale udržitelný rozvoj obce. Evropská soutěž obnovy vesnice se vyhlašuje jednou za dva roky od roku 1990. Pořadatelem je Evropská pracovní společnost pro rozvoj a obnovu vesnice, která vznikla v roce 1988 a sídlí ve Vídni. Sdružuje zástupce vlád, vědeckých institucí a odborníky na obnovu vesnic. A protože tučínští stále něco opravují, tak opravují i kulturní sál, ze kterého jsme mohli vysílat a tak se nabídly sousední Pavlovice u Přerova. Dovolte, abych přivítal dva starosty, tedy starostu Tučína Jiřího Řezníčka. Hezký dobrý večer, vítejte ve speciálu Otázek.
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Dobrý večer.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vítám i Vlastimila Biu, který je starostou Pavlovic u Přerova. Hezký dobrý večer i vám.
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Dobrý večer.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A do Pavlovic přijeli další tři hosté, kteří mají co říci k problematice měst a obcí a také ke komunálním volbám. Vítám tady v Pavlovicích šéfa Svazu měst a obcí České republiky, europoslance ODS Oldřicha Vlasáka. Vítejte v České televizi, hezký dobrý den.
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Dobrý večer.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vítám i šéfa Asociace krajů České republiky, jihočeské ... jihomoravského hejtmana Michala Haška z ČSSD. Vítejte, dobrý den.
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Hezký večer.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A přijel mezi nás i náměstek ministra financí pro státní rozpočet Jan Gregor. Hezký dobrý večer.
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Dobrý večer.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Páni starostové, ty uplynulé čtyři roky, pokud byste měli říci, co krom peněz, o kterých během dnešního večera bude především řeč, vám nejvíc přidělávalo vrásky na čele, co to bylo, pane starosto Řezníčku?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Tak u nás bych řekl, že je to opravdu nadměrná a zvýšená doprava nákladních automobilů. To už pro nás je dost těžká situace a další věc, kterou, která mne trápí, a nejenom mne si myslím, ale také vícestarostů na menších obcích, je nárůst administrativy. Od toho roku, kdy vlastně jsem začal starostovat, tak je toho čím dál více a když to porovnávám s dřívějšími starosty, tak říkají, že už by to dneska ani nechtěli dělat z toho důvodu právě, co všechno to obnáší s tím papírováním. Takže to jsou takové ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy jste zavalen papíry tedy?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Jsem zavalen papírem, jo a je to zkrátka jako ... nejenom papíry, ale i dneska využíváme neustále vlastně samozřejmě počítačové služby a nové a nové programy, které prostě jako musí obec, řekněme, instalovat, protože dneska si každá instituce vymyslí svůj vlastní program, svůj vlastní formulář a nejsou jednotné systémy. To znamená, potom obec ... nebo většinou my jsme na obci dva, paní účetní a starosta, a pak buď paní účetní nebo starosta se z něho stává většinou prostě skoro systémový pracovník počítačový, který prostě jako tohleto musí zvládat. Naštěstí máme i teda z vlastních řad vlastně další, další zastupitele, jakožto třeba paní místostarostka a podobně, kteří se tomuto věnují a zvládáme to. Ale jsou ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vzpomenete si na nejvíc nesmyslný formulář, který jste musel v uplynulých 4 letech vyplňovat?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Tak to si možná teda nevzpomenu, kterej byl nejnesmyslnější, ale myslím si, že je spousta formulářů, které jsou zbytečné, protože paradox je v tom, že formulář přijde v elektronické podobě, to znamená v nějakém tom systému, který musíme nejdříve nainstalovat, no a potom přijde samozřejmě ještě také v papírové podobě. A když teda se ozveme, že už jsme ho poslali elektronicky, jakožto teda obec, která umí pracovat elektronicky, tak se nám stane, že potom ho ještě vyžadují i v té papírové podobě, což je potom opravdu jako už nesmysl.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane starosto Bio, podobná zkušenost jako pan starosta Řezníček?
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Tak já bych souhlasil určitě s kolegou Řezníčkem. Za ty poslední 4 roky bych ještě doplnil, že vlastně ten život na vesnici je trošku otevřenější než možná v těch větších celcích, že tady žijí lidé, kteří o sobě vědí takřka vše a takovou tou nejvyšší starostí, kterou jsem měl, tak byla komunikace, komunikace mezi lidma, komunikace mezi spolkama a bylo to založeno na tom, že vlastně vedení té obce je službou těch občanů a taky je povinno vytvářet prostor a podporovat kohokoli, který v obci něco chce dělat. To podporovat neznamená, abyste položili /nesrozumitelné/ finančních prostředků. Podpora nemusí být finanční, ale je to podpora. A to si myslím, že tohleto, kde se daří, tak je vidět ta obec i navenek, že nějakým způsobem žije.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Peníze, peníze a zase peníze, respektive spravedlivější přerozdělování daní mezi centrem a mezi obcemi. Starosta jedné z obcí, konkrétně obce Suchá Loz Petr Gazdík, se před časem pustil do boje za spravedlivější přerozdělování daní mezi centrem a obcemi. Zdá se, že tento boj zdaleka nekončí, protože Nečasova vláda si do programového prohlášení napsala změnu zákona o přerozdělování daní.
 
Petr GAZDÍK, předseda poslaneckého klubu TOP 09 /STAN/
--------------------
Od 1. ledna 2008 platí nové rozpočtové určení daní, které mírně napravilo ty nejhorší nehoráznosti, které v rozpočtovém určení daní byly a posílilo základny těch nejmenších obcí. Nicméně pořád rozpočtové určení daní hlavně nemá systém. Rozpočtové určení daní není systémem, který by byl založený na tom, že obce dostávají své příjmy podle toho, jaké samosprávné funkce pro své občany vykonávají. 
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Stav státního rozpočtu podle ministerstva financí neumožňuje zvýšit objem peněz v systému rozpočtového určení daní, stejně tak není ani reálné změnit spektrum daní, které by sdílely obce a města. Teď jsou takzvanými sdílenými daněmi daň z přidané hodnoty, daň z příjmů právnických i fyzických osob. Daň z nemovitosti je 100% příjmem dané obce. Nečasův kabinet si do programového prohlášení napsal, že předloží změnu zákona o rozpočtovém určení daní. Trojkoaliční vláda chce vzít v potaz zatím nezohledňované parametry pro podíl obcí na sdílených daních, jako jsou například existence školy, nadmořská výška nebo negativní zátěž na životní prostředí.
 
Petr GAZDÍK, předseda poslaneckého klubu TOP 09 /STAN/
--------------------
To je naším hlavním cílem, aby se nastavil systém na dlouhodobou finanční stabilitu obcí, protože to má návaznosti na evropské tituly, na financování od bank a není možné rozpočtové určení daní měnit při každé vládě nebo při, při každé politické změně. Je nutné nastavit systém a parlament už by pouze upravoval případně parametry systému podle vzniklé, vzniklé finanční či jiné situace.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jednou z možných změn má být přerozdělování daňových příjmů obcím a městům do statisíc obyvatel s cílem zamezit diskriminaci obyvatel, kteří v takových městech žijí. Starosta obce Suchá Loz Petr Gazdík, tedy který je předsedou i hnutí Starostové a nezávislí, chce, aby se mezi obce spravedlivě přerozdělovaly peníze, které jdou dnes do celostátních dotačních programů, také jedna z věcí, o které se budeme bavit. Pane předsedo Vlasáku, peníze a rozpočtové určení daní, je to nekonečný příběh z vašeho pohledu?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Tak určitě ano, protože nikdy nebude žádná obec spokojena. Každý starosta si dokáže představit, že by těch příjmů měl daleko více, protože ví, co by s těmi penězi udělal. Ale já bych chtěl dodat, že ano, máme tady novelu z roku 2008, která pomohla hlavně těm menším obcím, čili ty největší disproporce se odstranily, ale stále tady ještě máme obce zhruba kolem 5 tisíc obyvatel, které mají ty příjmy na hlavu nižší teď paradoxně, než ty nejmenší obce. Čili je potřeba tuto věc nějakým způsobem napravit a my jsme měli dlouhodobě společnou komisi s ministerstvem financí a s vysokými školami v garanci vysoké školy ekonomické byla zpracována analýza, která dokázala, že ty obce navzájem nejsou nějak diskriminovány. Ten rozdíl, který bychom potřebovali pro to dokrytí vlastně toho účka v tom grafu, je zhruba 2 miliardy korun.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Opravdu si myslíte, že to je tak malá částka, která by mohla vyřešit ten problém, na který si starostové stěžují, to nerovnoměrné rozvrstvení daní?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Jak již jsem řekl, tady bude mít asi každý starosta jiný názor. Tady bychom se dostali k tomu, co ta obec vlastně zajišťuje pro své občany na dané úrovni. Je jasné, že malá obec nebude mít divadlo, nebude mít plavecký bazén, ale to bychom se dostali do trochu jiné debaty.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jak bylo řečeno, starostové některých měst a obcí zůstávají nespokojeni s tím současným systémem přerozdělování daní, nelíbí se jim, že malé obce dostávají při distribuci těch vybraných daní výrazně méně než obce, které mají víc než 100 tisíc obyvatel. Podívejme se teď na údaje ministerstva financí. Podle údajů ministerstva financí příjem nejmenších obcích dos 100 obyvatel stoupl po změně toho zákona o rozpočtovém určení daní před 2 roky o zhruba 150 %. Na jednoho obyvatele taková obce měla 16 tisíc 400 korun. Naopak nejmenší nárůst jen o necelá 4 % měla po roce 2008 města do 50, od 50 tisíc do nějakých statisíc obyvatel, kde byl příjem na hlavu zhruba 12 tisíc korun, Praha měla v roce 2009, jak sami vidíte z onoho grafu na 1 obyvatele téměř 36 tisíc korun. Novela zákona o rozpočtových pravidlech od roku 2008 výrazně zvýšila, nejvíc příjmy u obcí do 300 obyvatel. Páni starostové, je to to, co vás nejvíce trápí? Aby se ještě některé ty nehoráznosti, o kterých mluví starosta obce Suchá Loz a nově i šéf poslaneckého klubu TOP 09, tedy poslanec Petr Gazdík, aby se některé ty nehoráznosti napravily v těch příštích 4 letech, pane starosto Řezníčku?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Tak samozřejmě, protože určitě lidé na těch obcích, vlastně na těch, teď budu říkat jak menších, tak, dejme tomu, i do těch 5 tisíc obyvatel, tak jsou to pořád jenom lidé a chcou taky žít, chcou vytvářet svoje vlastně jako zázemí pro jak, dejme tomu, ten život, kulturu, sport prostě a vůbec pro život v té obci a měli by mít na to možné taky prostředky. Vidíme ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kolik vám, kolik vám chybí, kdybyste se měl podívat na spravedlivější rozdělování těch sdílených daních, jak jsem o nich mluvil?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Tak teď se to těžko bude říkat v nějakých procentech, jo, ale v každém případě pro naši obec, pokud, pokud bysme měli nějaké procenta navíc ještě do těch daňových příjmů, tak bysme nemuseli horko těžko prostě jako se honit za každou, každou dotací a vyplňovat spoustu dalších zase formulářů a všech žádostí, na kterým strávíme zase spoustu času, nehledě na to, že musíme být připraveni tyto žádosti vypisovat, to znamená, včetně projektů, ty také něco stojí a mnohdy třeba vypíšeme nějakou dotaci, napíšeme, ale nezískáme finanční prostředky a vlastně jsou v tom pouze utopené peníze na ty projekty. Takže, pokud by byly z rozpočtového určení daní vlastně pro ty obce finance přímo, obec by věděla, ano, já budu mít tolik a tolik financí na příští rok, pokud budu chtít udělat nějakou větší věc, tak si počkám třeba ještě další rok, našetřím si a můžeme udělat tuto výstavbu nebo vůbec jako zařízení. Ale v tomto okamžiku právě jako nemůžeme s tímto takto ani jako vůbec laborovat.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Chápu to správně, že i vám, pane starosto, dělá problém odhadnout, kolik vlastně vy z těch takzvaně sdílených daní, peněz dostanete a nakolik s nimi můžeme počítat?
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Tak je to vyloženě odhad v tom rozpočtu. Samozřejmě z té historie jsme schopni tohleto, dá se říct, trefit, ale potvrdím slova kolegy Řezníčka, který říká, že v případě toho trošku srovnání toho, těch nůžek mezi těma malýma a těma velkýma bysme byli schopni řešit problémy, který by nás omezily jak v administrativě, tak v nutnosti určitých projekčních záměrů, který samozřejmě ke každé dotaci musíme mít. Myslím si, že když bysme měli v těch daňových příjmech o těch 15, 20 % víc, tak by nám to značně pomohlo.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane náměstku Gregore, ministerstvo financí umožnilo obcím, protože do obecních a městských rozpočtů jde ze 100 % a není sdílenou daní, daň majetková, rozumějme daň z nemovitostí. Co možná námitka, že obce nemohou příliš navýšení této daně využívat, aby je občané té dané obce nebo města nehnali klacky z radnice?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Tak tomu, tomu rozumím, nicméně v sousedních zemích, zejména v Německu, právě místní daně a majetkové daně jsou základem pro financování obcí. Takže já si myslím, že Česká republika musí jít částečně taky touto cestou a vedle toho je možné, a uvažujeme o tom dlouhodobě, upravit daň, daň z nemovitostí tak, aby se dalo lépe a flexibilněji pracovat s územím obce, aby se ty koeficienty daly v rámci té dané obce upravit.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To možné navýšení majetkové daně, ke kterému došlo, tedy daně z nemovitostí onoho koeficientu, jak hodně ho obce využívají v současnosti?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Tak prozatím ho obce nevyužívají příliš, je to asi 5 % obcí, které tyto koeficienty využívají. Buď se tedy dá ten koeficient stanovit plošně na celé území obce, nebo, nebo podle typu budov, například rekreační objekty mohou mít koeficient 1,5.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Stručná podotázka, pane starosto Bio, proč víc nevyužíváte například daň z nemovitostí v případě, že vám v rozpočtu chybějí peníze?
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Odpovím stručnou odpovědí. Jelikož výdělková hladina obyvatel naší obce nedovoluje tohleto provedení.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane náměstku, opravdu to bude v těch příštích 4 letech, po těch letošních komunálních volbách tak špatné, že je nepravděpodobné, že by se změnil od základu systém přerozdělování daní a že by do rozpočtů obcí a měst směřovaly jiné výnosy z jiných daní, než ty, které směřují v současnosti?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Tak my určitě plánujeme pracovní skupinu pro rozpočtové určení daní. V rámci této skupiny určitě budeme probírat případná nová kritéria na rozdělování těchto prostředků mezi jednotlivé obce a samozřejmě vedle toho provádíme inventuru národních dotačních titulů a čeká nás diskuse o tom, zda některé prostředky z těchto národních dotačních titulů by bylo možné použít pro rozpočtové určení daní.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ano, jenom že vstoupím do vaší řeči, na to jsem slyšel mnoho stížností starostů, že ty národní dotační tituly, v nich se pohybuje jak velká částka apropó?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Tak, pokud mám správnou informaci, tak by mělo jít zhruba o 480 dotačních titulů s celkovým objemem prostředků zhruba 70 miliard korun, což ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A někteří starostové říkají: ano, ty národní dotační tituly znamenají leštit kliky na jednotlivých úřadech, když má někdo známé, dostane se k tomu, teď ještě někteří méně moudří starostové se rozhodnou postavit své pomníčky, tenisové kurty, bazény a podobně a je z toho spíš víc potíží, než aby to fungovalo. Chápu správně, že ty národní dotační tituly, ve kterých je nějakých 70 miliard korun, že by šly spravedlivě mezi obce a nejen mezi ty starosty, kteří mají známé na centrálních úřadech?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
No, tak já se pokusím reagovat systémově. Určitě vše nejde přes sdílení daní, protože problémy obcí jsou velmi různorodé a všude v Evropě je to mix dotačních titulů a sdílení daní. Nevím o žádné zemi, kde by to bylo pouze o sdílení daní.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane předsedo Vlasáku, je tady možnost těch 70 miliard, aby byly efektivně využity, nebo efektivněji využívány, a přitom pomohly těm obcím, které teď říkají v souvislosti s poklesy daňových výnosů: nemáme dostatky, nebo nemáme dost peněz v obecních pokladnách?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Já musím podpořit kolegy starosty, protože to je jeden z našich dlouhodobých cílů, aby se omezily tyto dotace a ty peníze vlastně šly přímo do rozpočtového určení daní, to znamená do rozpočtů obcí a měst. Ty obce vědí nejlépe, jak ty peníze utratit. A pakliže by tato částka šla do rozpočtu obcí a měst, tak pak se dostaneme na to vaše snížení, které vám připadalo jako optimální. Chtěl bych také říci, že daň z nemovitostí, prostě to je hrozně málo v rámci obecního rozpočtu. To je, tady se jedná v průměru zhruba o 5 %. To znamená jakékoli zvyšování, i když tu kompetenci nyní máme, že ji můžeme pětkrát zvýšit, tak to, to jsou velmi malá, malé peníze a je to velmi ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdybyste ji pětkrát zvýšili, tak by to mohlo být 20 %, ne?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Dobře, ale ta daň je velmi nízká v tom základu, čili ta obec si moc nepomůže, akorát si znepřátelí v podstatě obyvatele. A jenom pro příklad, znám jednu obec, nebo vlastně dvě obce, jedna z nich je Dukovany, která zvýšila ten koeficient na 5 a je to dáno tím, že má na svém katastru právě elektrárnu a tím pádem do svého rozpočtu dostává podstatně více peněz a tím pádem mohou dělat daleko více pro obyvatele té obce.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane hejtmane Hašku, mělo by se zásadně změnit vůbec přerozdělení daní? Jestliže Nečasova vláda má v programovém prohlášení, že předloží změnu zákona o rozpočtovém určení daní, nebo by to měly být jen kosmetické úpravy?
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Tak já děkuji, že jsem se dostal konečně ke slovu. Musím říct, že já jsem pro to, aby byl dohodnut nový systém. Líbil se mi nápad pana Gazdíka, aby to byl systém, který přežije střídání vlád bez ohledu na to, jak dopadnou příští a přespříští sněmovní volby, protože ten současný systém, o tom jsme vlastně na začátku neřekli vůbec nic, znamená, že veřejné rozpočty jsou tady v České republice, dámy a pánové, spojené nádoby. To znamená, pokud ten absolutní výběr daní je nižší, tak pak méně peněz je jak v rozpočtu České republiky, tak v rozpočtu krajů, protože my fungujeme podle stejného zákona v rozpočtovém určení daní, tak v rozpočtu měst a obcí. A abyste si udělali představu o těch proporcích, tak dnes ta procenta stanovená zákonem jsou zhruba následující. Budu zaokrouhlovat, zhruba 9 % daňových výnosů u přímých daní, to jsou daně z příjmů fyzických osob a právnických osob a z nepřímých daní u DPH získávají kraje, zhruba 21 % obce ještě složitým přepočítáváním přes koeficienty, vliv počtu obyvatel a dalších záležitostí, zbytek je příjmem státního rozpočtu. A ten systém nemůžeme popsat jenom takto jako matematickou tabulku. Tam přece na tom vstupu taky musí být jasně započítáno to, jak jsou nastaveny daně v České republice. Jestliže v posledních 4 letech došlo ze strany vlády ke snížení přímých daní, to znamená jak u daně z příjmu fyzických osob, zavedení rovné daně, tak u daně z příjmů právnických osob, tak je zřejmé, že se snížilo to množství peněz, které se teď rozděluje v tomto systému veřejných financí jak pro stát, tak pro města a obce, tak samozřejmě pro kraje. Čili já bych se vrátil k vaší původní otázce, ano, určitě sociální demokracie bude podporovat debatu o tom, abysme tady měli nový systém. Já bych byl dokonce pro, abysme diskutovali o možnosti zapojení dalších daní mezi sdílené daně, do budoucna daně ekologické, otázka je, jestli se třeba ta diskuse povede i o dani spotřební, ale to zatím nechávám jako otevřenou otázku a je to stejný zájem krajů jako zájem měst a obcí, aby se ten systém nastavil nově, aby se stabilizoval, v případě krajů, kde například přesun ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Aby byl, chápu správně, aby byl i přehlednější? Že ten současný systém je tak komplikovaný ...
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Aby byl jednodušší a přehlednější, aby byl jednodušší a přehlednější a dokonce i Nečasova vláda plánuje část přesunu těch peněz pro kraje například v oblasti sociálních služeb, kde zase ale důležité je, co se zastabilizuje, co bude převedeno jako ta základna, od které se bude odpočítávat pak rozpočtové určení daní pro kraje, protože sociální služby je určitě vážná kompetence bez ohledu na to, za jakou politickou stranu budou budoucí hejtmani a jejich nástupci za 2 nebo za 3 volební období a k diskusi je také otázka školských peněz, protože dneska jsou obce zřizovateli základních a mateřských škol, stejně tak kraje jsou zřizovateli veřejných středních škol, a zatímco ve všech ostatních oblastech my jsme převzali zařízení, pracovníky a kompletní financování, u škol tomu tak není, u škol prakticky fungují kraje a dneska taky města a obce, promiňte mi ten výraz, jako určité průtokové ohřívače, protože my si na začátku roku schválíme rozpočet ve výši 6 miliard korun, a pak díky těm dotacím, které pouze projdou naším rozpočtem, ale my je posuneme dál, tak na konci roku je ten rozpočet 16 miliard. Opticky to vypadá, jak se máme prima, že se nám dvojapůlnásobně zvětšil, ale fakticky to není pravda! Čili toto všechno si myslím, že by mělo být teď součástí diskuse o novém rozpočtovém určení daní.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane náměstku, vy jste říkal, že, vyrozuměl jsem správně z vašich slov, že bude obnovena ona komise, která už fungovala za ministra financí Eduarda Janoty, která má zpracovat nové rozpočtové určení daní? Je to tak?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Je to přesně tak. Určitě se budeme bavit o těch parametrech, jak se daně sdílí mezi jednotlivé obce.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Souhlasíte s tím, že ten systém je nepřehledný?
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Já bych si osobně přál taky jeho zjednodušení, nicméně tu diskusi určitě nechci předbíhat, ta diskuse není jednoduchá. Já bych jenom ještě chtěl doplnit nebo reagovat, že ten systém sdílených daní při ekonomickém růstu naopak umožňuje růst příjmu obcím. Čili ten, to riziko je tam obousměrné. Samozřejmě při zpomalení ekonomiky příjmy obcí a krajů klesají, ale funguje to a dlouhá léta to fungovalo samozřejmě naopak a ještě přeci jenom doplním mezinárodní srovnání, kdy země typu Řecko jedou přes dotační vztah k území, naopak ve Švédsku ten vztah je primárně při sdílení daní zhruba na úrovni 35 % veřejných výdajů. U nás, pokud to číslo posoudím globálně, tak zhruba těch 200 miliard je zjednodušeně něco pod 20 % celkového státního rozpočtu. Čili jsme někde na zlaté střední cestě.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane hejtmane Hašku?
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Já ještě jenom reakce na reakci. Jak říkal pan náměstek, víte, všichni starostové v České republice a hejtmani jsou teď v nesmírně obtížné situaci, protože například v roce 2009 ministerstvo financí pětkrát upravilo svoji predikci, která se týkala daňových výnosů. Totiž, když se sestavoval státní rozpočet na rok 2009, tak původně vláda počítala s hospodářským růstem 4,2 % HDP plus. Ono to skončilo na konci roku minus - stejným číslem, ale v zásadě minus. To znamená, že najednou, jestli jsme na začátku roku byli u propadu na úrovni kraje 200 milionů, a já vím, že na obcích jsou ta čísla jiná, o řád nižší, tak najednou na konci roku jsme se museli vyrovnat s tím, že ten propad byl 900 milionů a samozřejmě v takové situaci se docela obtížně plánuje. Já jsem to dodal jenom proto, že na začátku jste se ptal starostů, co by si přáli. No, určitě každý starosta a hejtman vám tady vyjmenuje X projektů v obci a v kraji, které jsou potřebné, diskutuje o nich s lidmi a ví, že je potřebuje, ale při té současné ekonomické situaci prostě není možné takovéto sny zrealizovat.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
"Nehoráznosti" - tímto slovem označuje šéf hnutí Starostové a nezávislí a šéf poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík přerozdělování daňových příjmů obcím a městům. Jaké "nehoráznosti" je zapotřebí podle Gazdíka především odstranit? Tady jsou jeho slova.
 
Petr GAZDÍK, předseda poslaneckého klubu TOP 09 /STAN/ /10. 9. 2010/
--------------------
Podle mne naprosto není v pořádku, že 4 největší města České republiky mají zhruba 2 miliony obyvatel České republiky a z rozpočtového určení daní získávají víc jak polovinu veškerých, veškerých prostředků, zbývajících 8 milionů lidí získává menší polovinu těch prostředků. Tady to by se určitě nějakým způsobem mělo změnit, a to nejlépe tak, že se, že se zruší národní dotační tituly a peníze, které jsou v národních dotačních titulech a které jsou v současné době rozdělovány mnohdy netransparentně, mnohdy s obrovskou byrokracií a mnohdy s podezřením z korupce, budou přerozděleny do rozpočtového určení daní na obyvatele těm zbývajícím 8 milionům obyvatel. My zásadně odmítáme to, z čeho jsme, býváme nařčeni, že teď v době ekonomické krize chceme brát Praze nebo těm 4 největším městům nějaké obrovské prostředky. To není pravda! Nikdy jsme nic takového netvrdili, ani to není v programu TOP 09. To zásadní, co chceme, je zanechat. Tvrdíme, že příjmy Prahy, Brna, Ostravy a Plzně jsou v současné míře dostatečné a musí se zvětšit příjmová základna těch ostatních obcí a měst.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Dodává v rozhovoru pro mimořádné vydání Otázek starosta obce Suchá Loz Petr Gazdík. Jednoduchá otázka pro vás, páni starostové. Podíváte-li se na tu současnou situaci, která je, myslíte si, že by bylo zapotřebí, aby vzniklo nějaké rozpočtové minimum obce, jak o tom také mluví Petr Gazdík? Protože vlastně takové rozpočtové minimum obce není vůbec stanoveno. Začněme u vás, pane starosto Řezníčku.
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Určitě ano, protože samozřejmě, pokud ta obec pracuje s těmi financemi a má nějaké plány vlastně jako výhledově, nehledě na to, že musí zpracovávat i vlastně rozpočtové výhledy, tak i ty minima by měly být, protože dneska musíme obec spravovat jak po stránce vlastně těch nemovitostí, tak po stránce vlastně služeb obyvatelstvu a tyhlety nároky vlastně rostou s každým rokem a finance na to musíme využívat jak, jak jsme už tady jednou hovořili, z těch daní, tak také vlastně z našich vlastních zdrojů, které vlastně jsou právě jak z pronájmu nemovitostí, nebo vlastně z pronájmu pozemků a podobně. Takže určitě ano, nějaké minimum by mělo vzniknout.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je to nezbytnost, pane předsedo Vlasáku, pro to, až se bude stanovovat nové rozpočtové určení daní pro ta příští léta?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Tak já se domnívám, že musíme také přihlédnout k tomu, jakou tady máme strukturu vlastně obcí a měst. Nutno si přiznat, pro vaši informaci nejmenší obec v České republice má 19 obyvatel a je vám jasné, že řízení takovéto obce v porovnání s těmi dalšími v podstatě je neefektivní, neekonomické, čili my jsme před určitou reformou té veřejné správy a tam si potom musíme říci, jaká je optimální jednotka, kterou by měla být vlastně obec nebo město, jaké služby by měla občanům poskytovat a samozřejmě na to musíme potom zajistit patřičné finanční prostředky. V tomto smyslu bych určitě chtěl, aby určitý limit byl dán.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ruku v ruce tedy s novým rozpočtovým určením daní podle vás musí přijít reforma veřejné správy? 
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
No, ona v podstatě není dokončena. Přiznejme si, že se udělaly první dva kroky a poslední krok zúžení té státní správy vrcholové, ten stále ještě podniknut nebyl.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Existují tady a projevuje se to například ve vaší práci, pane starosto Bio, že byly zrušeny kraje, část té agendy přešla na vás a je velmi obtížné ji administrativně vykonávat? To znamená, pohrobci rušení krajů?
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Já bych opravil, byly zrušeny okresy.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pardon, ne, já se omlouvám. Už jsem viděl, jak se ...
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Ještě ne, ještě ne!
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Byly zrušeny okresy, přesně tak. Michal Hašek hájí kraje do roztrhání těla.
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Samozřejmě s přechodem od toho, co bylo v minulosti okres, kdy ten okres dle mého názoru byl servisní organizací pro ty starosty, tak se část kompetencí dostala na tu trojku město a část kompetencí na kraj. Samozřejmě ten přechod byl dost složitý, protože ty města původně se staraly sami o sebe, nechcu hovořit o tom úředníkovi, hovořím o těch městech a teď dostaly za úkol něco dělat navíc. Bylo to složité se s tím setkat. Některé věci, které se na tom okrese daly vyřešit jednoduše, tak teď je to složitější cesta třeba i na ten kraj. Je to ... dneska komunikační technologie existují, ale některý věci se opravdu musí prohovořit a ta vzdálenost toho kraje je možná tím rozdílem od toho okresu k tomu kraji.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Počítáte s tím na ministerstvu financí, že bude muset dojít k dokončení reformy veřejné správy, pokud se bude měnit i rozpočtové určení daní, pane náměstku Gregore? 
 
Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro státní rozpočet
--------------------
Tak já především musím dodat, že ministerstvo financí má finanční vztah jak s kraji, tak s obcemi na financování výkonu státní správy a na tuto oblast jde zhruba 10, 10 miliard korun. Samozřejmě jsem si vědom, že to nepokrývá veškeré náklady ani krajů ani obcí, nicméně to je situace současných veřejných financí.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane hejtmane Hašku?
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Já se také k té situaci rád vyjádřím. Víte, abych tady přesně uvedl to, co řekl kolega Vlasák, přeložme si to konkrétně do českého jazyka pro neznalce komunální a krajské politiky. Prostě máme tady 6,5 tisíce obcí a jestliže se tady hovoří o nějaké standardizaci, tak je zjevné, že do budoucna je otázka, jestli udržíme ten počet 6,5 tisíce obcí. A je to velmi složitý proces. Ať si nikdo nemyslí, že se budeme 2, 3 roky dohadovat, v dobrém slova smyslu myslím, tedy spíše projednávat, domlouvat se na novém zákonu o rozpočtovém určení daní, a pak jej schválíme a najednou mávneme kouzelným proutkem a přílohou toho zákona bude seznam obcí, které zůstávají obcemi, a pak seznam něčeho jiného. To tady proděláváme 20 let. Po roce 1989 se rozpadly střediskové obce, řada obcí se znovu osamostatnila zpátky historicky, tak jak to bylo, řekněme, před reformami v 60. letech minulého století, a samozřejmě ony mají velký zájem dál pokračovat jako obce, i když je tady ohromný ekonomický tlak, těm obcím bez ohledu na velikost obyvatelstva tak přibývají povinnosti správních předpisů, přibývají povinnosti starostům, a to i těm neuvolněným, kteří úřadují doslova a do písmene v neděli doma v kuchyni, omlouvám se, že to takto zjednodušuji ten problém a samozřejmě tak, jak tady řekl pan náměstek, stát dneska přispívá na výkon státní správy, protože obce v České republice nevykonávají jenom samosprávu, zvolili jsme si model, kdy část té agendy je také agenda za stát. Pokud bych to měl říct jednoduše, stát si objednává určitou službu a ten rozsah té služby je dán charakterem té obce. Bazální základní věci na malé obci, pak máme obce druhé kategorie, pak máme pověřená města, to stejné kraje. Čili máme samostatnou působnost, kde rozhoduje zastupitelstvo a jsme to samosprávné společenství lidí v daném kraji, rozhodujeme si o svých věcech, a pak jménem státu vykonáváme úřední agendu. A problém je v tom, že když říká pan náměstek, dávají příspěvek, ano, dneska u krajů ten příspěvek je mezi 50 až 60 %. Takže z našich daňových výnosů, ze 40 % platíme to, co by nám měl zaplatit stát, protože pro něj tu činnost vykonáváme, on si ji objednal, on nám ji určil zákony, on nám určil kompetence, ale on nám na to "zapomněl" dát peníze. A ve stejné situaci ..., "zapomněl" v uvozovkách samozřejmě a ve stejné situace, ve stejné situaci jsou dneska města a obce a prostě, jestli se bavíme už o konkrétních věcech, samozřejmě i při projednávání rozpočtu na příští rok, rozpočtu České republiky, tak vedeme jednání stejně tak Svaz měst a obcí a stejně tak Asociace krajů, jsme naprosto na stejné lodi, aby stát nesnižoval příspěvek na výkon státní správy, protože pak to znamená, že to budeme doplácet z našich samosprávních peněz na obcích i na krajích.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vrátím-li se ale k tomu původnímu, čím jste začal, je neudržitelný i pro finanční fungování toho systému, aby v České republice bylo bezmála 6 tisíc 500 měst a obcí? 
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Bude to silné politické rozhodnutí. Já třeba řeknu zkušenost ze Švédska. Švédsko bylo před podobným problémem zhruba před 20 lety a vyřešili ho tak, že přijali zákon, ve kterém řekli: máte 15 let na to ..., 15 let, abysme si uvědomili ty časové kategorie, abyste se dohodli sami dobrovolně na tom, jak se ty obce, řekněme, sdruží, vytvoří nějakou nadstavbu a teprve v tom posledním 5letém období, pokud by nedošlo k dohodě, tak stát to určí administrativně. Takže není možné si myslet, že v České republice ten proces zvládneme za rok nebo za dva. Mám obavu, že to nebude věc jednoho volebního období, že to nebude věc jedné vlády, ale ...
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale to číslo bude ...
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
... do budoucna zjevně to budou především ekonomické důvody, které povedou k určité integraci. Já nechci říkat žádné násilné slučování, ale k určité integraci těch výkonů činností pro občany toho daného území.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane předsedo Vlasáku?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Já bych to jenom doplnil. Ono je to dáno trošku historickými souvislostmi, kdy historicky prostě tady byly malá ... malé obce a ten, ten počet 6 250 obcí je výjimečný i v Evropské unii. Jediný srovnatelný stát je Francie, která má asi 42 tisíc obcí, ale má čtyřstupňovou státní správu nebo samosprávu potom. Já si myslím, že nás čeká nějaký takovýto krok. Padlo tady, že je stále více papírů, prostě ty požadavky jsou stále větší a větší a my přece chceme, aby ty obce a města byla spravována kvalitně. A já jenom tvrdí, že to nemůže být nařízením shora, to musí být formou pobídek, formou pobídek takových, aby ty obce si uvědomily, že když se domluví na tom, že budou mít jeden společný stavební úřad, takže to pro ně bude lepší, protože budou mít zastupitelnost, budou moci toho úředníka poslat na školení a že ta agenda jako taková bude kvalitněji vyřízena. Čili tímto smyslem je potřeba postupovat kupředu a před tímto krokem určitě jsme.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Máte nějakou představu, o kolik by mělo dojít k té případné redukci, nebo číslo nebudete chtít říct?
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Nedokáži, nedokáži říct, ale jenom bych zmínil sousední Polsko, kde vlastně ten počet obcí se najednou snížil zhruba asi na 350. Totéž proběhlo v Holandsku, čili ty státy si prodělaly tyto reformy v posledních zhruba 20 letech právě z tohoto titulu, aby ty služby pro občany potom byly kvalitnější a dostupnější vlastně.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co byste řekli takovému slučování a větší integraci obcí, páni starostové Řezníčku i Bio? Začněme u pana starosty Pavlovic.
 
Vlastimil BIA, starosta Pavlovic u Přerova
--------------------
Tak mojím názorem je, že k tomu určitě dojde. Myslím si, že pro ty jednotlivé obce a hlavně tam, kde jsou neuvolnění starostové, je vykonávání té státní správy velice složité a při tom sloučení do ... je otázka velikosti, která by byla stanovena, protože někde je to otázka možná 2 tisíc, někde je to 5 tisíc přijatelné, samozřejmě podle velikosti obce v tom regionu, a pak ta státní správa se dá dělat jednoduše pro všechny a ta samospráva už je jenom otázka dohovoru mezi těma jednotlivýma obcema a ctění si toho svýho vlastního já té obce. Je to jenom o tom zastupitelstvu, které bude zvoleno, je to o té diskusi, jakou zvolí. Samozřejmě jsou tam výhody v tom, že při financování jednotlivých akcí, který jsou, se dají sdružit prostředky na tu jednu obec, kde není potřeba tolik třeba úvěrů a myslím si, že jinudy cesta nevede.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane starosto Řezníčku, to je téměř podaná ruka pana starosty Pavlovic, abyste šli příkladem dalším obcím a městům v České republice.
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
No, víte, třeba tady ohledně toho slučování obcí vlastně, které teďka tady vlastně jako jsme ...
 
Oldřich VLASÁK, europoslanec, předseda Svazu měst a obcí /ODS/
--------------------
Promiňte mi, já myslím, že to "slučování" je špatné slovo.
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Špatné slovo, je to špatné slovo.
 
Michal HAŠEK, hejtman Jihomoravského kraje, předseda Asociace krajů ČR /ČSSD/
--------------------
Smlouva o spolupráci, spolupráce obcí.
 
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Smlouva o spolupráci. Ano, pane starosto?
 
Jiří ŘEZNÍČEK, starosta Tučína
--------------------
Tak jsme to řekli špatně "slučování", že tak jako opravdu je to špatné slovo a špatně zní. Takže, pokud by docházelo tady k těm smlouvám o spolupráci, ono stejně to budou ti občané chápat jako slučování a jsme zas u toho, kde jsme to začali, jo. Protože, víte co? Každá, každá obec vlastně, každá, ať ta malá nebo ta větší, má svoje tradice, má svoje, má svoje vlastně ..., má svou kulturu, svoje žití a teďka v tom okamžiku, když vlastně budou takhle přicházet do toho období, kdy by se měly nějakým způsobem ... udělat nějakou smlouvu o té spolupráci, samozřejmě spolupráci na ... v té úrovni, řeknu, toho úřadování nebo vůbec toho vedení těch jednotlivých obcí, tam samozřejmě by to asi možná takovej problém nebyl. Problém potom samozřejmě vždycky nastává už v tom okamžiku, kdy se zase jenom dělí potom peníze, nebo se plánují jednotlivé výstavby, investice a akce do těch jednotlivých částí. Protože určitě si dokážete představit, že bude nějaký balíček financí pro potom, dejme tomu, 3, 4 takhle obce, které budou mít tu smlouvu o spolupráci a musíte rozdělit ty finance stejnoměrně, abyste udělali v té části, v té části, a pak bude docházet právě ... si myslím, že bude docházet k těm problémům, že lidé budou možná mít takové ty připomínky: no, jo, teďka se dělá tam v té, ale u nás se nedělá nic a zase budou problémy. Takže já mám takový ten názor, že prostě teďka ta obec, pokud prostě je samostatná a má vlastně jako ty své prostředky, tak jsou i ti lidé v té obci, řeknu, spokojeni, pokud teda se ty prostředky dobře vynaloží. Pokud se vynaloží špatně, samozřejmě pak ani v té dané části nemůžou se ... jako lidé na svého starostu nebo vůbec na své vedení prostě být jako tak nějak ho chválit, ale musíme to nějak řešit, protože to "slučování", což je to špatné slovo, já ho teda používám neustále, protože si myslím, že lidem v hlavě nic jiného se nehoní, tak zkrátka v tomto okamžiku bude opravdu těžké, ale dneska to všecko směřuje tady k tomu právě. 

Autor: Otázky Václava Moravce - speciál