Hlavní stránka Volby Archiv Krajské volby 2016 Rakušan: Pokud bych si měl vybrat mezi S-čchuanem a Bruselem, hlasuji pro Brusel

Rakušan: Pokud bych si měl vybrat mezi S-čchuanem a Bruselem, hlasuji pro Brusel

16. 9. 2016

Lídr Starostů a nezávislých Vít Rakušan chce dát kraji vizi a odstranit protekcionismus. Kraj by měl být podle něj nejúspěšnějším z regionů.
Rakušan: Pokud bych si měl vybrat mezi S-čchuanem a Bruselem, hlasuji pro Brusel

Rakušan: Pokud bych si měl vybrat mezi S-čchuanem a Bruselem, hlasuji pro Brusel

Do politiky vstoupil Vít Rakušan před šesti lety, protože byl frustrován korupcí a protekcionismem na kolínské radnici. Původně se chtěl dostat jen do zastupitelstva, aby se mohl k situaci ve městě vyjadřovat. Volby ale vyhrál a stal se starostou. O další čtyři roky později získala jeho Změna pro Kolín ve volbách 64 % hlasů, to také považuje Rakušan za svůj největší úspěch ve veřejném životě. „Podařilo se nám lidem během těch let dokázat, že slovo změna v názvu našeho sdružení nebylo náhodné. To je příznačné i pro krajské volby, to postavení se zaběhlým velkým stranám, přivedení voličů k alternativě,“ říká kolínský starosta.

Scházíme se v kolínské kavárně, proč zrovna tady?

To je kavárna, kde jsme dvakrát slavili volební vítězství, v roce 2010 a 2014. A já doufám, že tahle kavárna nám přinese štěstí a bude co slavit i teď.

Vy jste v Kolíně známý tím, že s lidmi hodně komunikujete, velmi aktivní jste i na sociálních sítích. Naopak vedení kraje je vyčítána neviditelnost. Chystáte něco i na krajské úrovni?

Ano. Plánujeme zavést hejtmanské dny, jak je dělá za Starosty a nezávislé (STAN) v Libereckém kraji hejtman Martin Půta. Po celé funkční období několikrát do roka je to den, kdy se v daném regionu hejtman setkává třeba s řediteli příspěvkových organizací, podnikateli a nechybí ani debata s občany. Mnoho měst, i Kolín, pak používá aplikaci Lepší místo, kde se nahlašují závady z veřejného prostoru. Už teď máme na stránkách STAN 2016 vytvořenou aplikaci Lepší kraj, kde mohou lidé závady z kraje hlásit. Tuhle aplikaci bychom chtěli kraji darovat. A úředníci by měli v popisu práce povinnost, ať se jim to líbí, nebo nelíbí, lidem odpovědět, vysvětlovat. Našim zaměstnancům se to také nelíbilo, ale prokazatelně poklesl počet žádostí i počet stěžovatelských schůzek. Trvalo to skoro rok. Tato aplikace byla současnému vedení nabízena, bylo konstatováno, že je to zajímavé, ale nikdo se už neozval. Chceme i mobilní aplikaci, která představí kraj, bude obsahovat třeba dopravu, zprávy a jiné. V nástinu už existuje. A pak trváme na tom, že zasedání zastupitelstva musí být přenášeno on-line.

S jakou vizí vstupujete do boje o post středočeského hejtmana?

Vize je to, co z mého pohledu Středočeský kraj postrádá. Je řízen stylem ad hoc, kde nás právě něco pálí, to pojďme vyřešit. Mojí vizí je dát kraji vizi. Z ní bude pak vycházet strategie a konkrétní plány pro dané oblasti života kraje. Chtěl bych, aby kraj byl jedním z těch absolutně nejúspěšnějších českých regionů, aby byl i jedním z nejúspěšnějších středoevropských regionů. Potenciál, infrastrukturní vybavenost a geografickou polohu k tomu má, pouze to nevyužívá.

A co byste tedy na současném směřování správy kraje změnil?

Pokud bych měl vybrat jedinou věc, změnil bych obrovský protekcionismus a měření trojím metrem, to jde změnit do měsíce po nástupu. Já jsem šest let starostou Kolína a Kolín je šest let na černé listině. K nám krajské finanční prostředky nemíří, Kolín podporu a zastání na kraji nenašel, nejezdí sem krajští funkcionáři, dokonce ani zahajovat důležité krajské kulturní akce. Ale to je i mnoho jiných měst, kde nevládnou sociální demokraté a komunisté. A proč říkám trojím? Protože i mezi sociálními demokraty a komunisty jsou ještě ti absolutně vyvolení. A to je věc, která se odstranit musí.

Co byste tedy udělal jako jedno z prvních opatření po nástupu?

Nejprve se musí nastavit procesy tak, aby to začalo fungovat jinak. To považuji za důležitější než se jen hrabat v minulosti. Třeba nastavení zadávání veřejných zakázek, zveřejňování veškerých smluv, objednávek, skutečný rozklikávací rozpočet. Ne ten, který teď kraj má, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Tedy že rozkliknete a naskočí vám výdaje „ostatní“ 300 milionů, ale dál už to nejde. Pak ale i hospodaření úřadu, na co jdou peníze, jestli je personální obsazení předimenzované, nebo někde síly chybí, na co vynakládají peníze, tím je potřeba začít. Analýza by určitě byla.

Jak hodnotíte současné rozdělení peněz z krajského rozpočtu?

Krajský rozpočet je dvacetimiliardový, většina jsou transfery povinných plateb, pak se bavíme o zbytku na investice. My se jednoznačně domníváme, že posíleny musí být kapitoly školství, vědy a výzkumu, dopravy a celkově infrastruktury v kraji. Musí být lépe kontrolovány finanční toky v oblasti zdravotnictví. To jsou priority, ale ještě důležitější otázka je, kde ty finance vzít.

A kde tedy?

V případě, kdy kraj přistoupí na to, že bude soutěžit a vybírat otevřeným výběrovým řízením i zakázky, kde to nepřikazuje zákon, a nařídí to i svým příspěvkovým organizacím, tak u těchto zakázek malého rozsahu, což jsou jenom ve stavebnictví všechny zakázky pod šest milionů, a těch je při drobné údržbě kraje většina, dají se ušetřit miliardy, ne miliony. A všechno bude i zveřejňováno na portálu zadavatele. Pokud se nevypisuje výběrové řízení a oslovují se ty samé firmy a neví se o tom v rámci konkurenčního boje, je to nefér. Pokud kraj říká, že podporuje podnikatelské prostředí, má otvírat své veřejné zakázky, za které je placeno veřejnými financemi, co největšímu počtu soukromých firem, které v regionu existují, a třeba i mimo něj. Pokud se uzavírá nějaké vybrané skupině firem a tvrdí, že podporuje podnikatelské prostředí, lže. Nepůsobí to dobře ani z pohledu transparentnosti.

Současné vedení kraje upevňuje vztahy s Čínou. Rozvíjel byste je dál i vy?

Otevřeně říkám, že to není páteř naší zahraniční politiky. Středočeský kraj je pevně ukotven v evropském regionu, má dlouhodobě vazby na evropské země. Formální navštěvování bychom rádi přenesli do jiné roviny, třeba na účast na veletrzích a trzích pro lokální podnikatele, výměnu studentů, ale i žáků základních škol, které kraj primárně nezřizuje. Neříkám, že k tomu vůbec nedocházelo, ale toto bych zintenzivnil. Čínu sice nemůže Evropa ignorovat, ale abychom tvořili exkluzivitu vztahů mezi čínskou provincií S-čchuan absolutně velikostně nevyváženou s krajem, aby za kraj memorandum podepisoval politik a za čínskou stranu tajemník komunistické strany, to považuju za špatný směr. I to zhlédnutí se v čínské medicíně, v čínských montovnách a ve vytváření ryze čínských průmyslových zón. Pokud by se ale objevila firma s inovativní technologií, nebudeme se tomu bránit.

V souvislosti s průmyslem hovoříte o brownfieldech, o využití stávajících zón než o stavbě nových...

Pokud mají kraje v rámci české samosprávy potvrdit smysl své existence, musí hrát pomocnou a koordinační roli pro města a obce. Není nic jednoduššího než udělat přesnou databázi zón a brownfieldů v kraji. Na kraj se obracejí velcí investoři a kraj jim pak řekne: „Máme v Kolíně zónu, kde je ještě 70 hektarů zasíťovaných pozemků, běžte se zeptat starosty, zda jste pro ně vhodnou investicí.“ To se ani jednou za těch šest let nestalo. Ze strany CzechInvestu ano. Existují i dotace na regeneraci starých zón a areálů. Částečně to lze jistě financovat i z úspor. Kraj by je měl regenerovat i proto, že zemědělské půdy v kraji ubývá. Kolem Prahy to je všechno Středočeský kraj a takto hospodařit s půdou není dobré. Souvisí to i se zadržováním vody v krajině.

To je ale i o spolupráci s Prahou.

Ano, a pokud bychom kraj vedli, trvali bychom na každoměsíčním pracovním setkávání hejtmana s primátorkou Prahy s daným scénářem a danými tématy. Žádné zdvořilostní povídání. Vzájemnou informovaností to začíná, předejde se konfliktům. A za další bychom chtěli odborné týmy v oblasti dopravy a zdravotnictví, protože jen třetina obyvatel kraje konzumuje péči v krajských nemocnicích, zbytek je obsluhován soukromými zařízeními, městskými a pražskými nemocnicemi. A stejně tak by byly i týmy pro školství a územní plánování, protože pokud se neshodneme na tom, kudy má vést třeba Pražský okruh, nemůže to fungovat.

Jistý potenciál nabízí IROP?

Ano, dopravní obslužnost, budování dopravní infrastruktury, opravy silnic II. a III. tříd a zároveň i budování záchytných parkovišť P+R. Jenže kraj nekomunikuje s městy a obcemi na trati směrem ku Praze. Stále si stěžujeme na Prahu, že nevybudovala záchytná parkoviště pro nás Středočechy, ale tak to není. Záchytná parkoviště musejí vznikat i na vlakové trase do Prahy. Jsou obce, kde by se takové záchytné parkoviště hodilo, ale kraj nepozval starosty, aby si řekli, kdo má jaký investiční záměr. Kraj neplní to, co od něj pořád očekávám, tedy koordinační roli. A to není fantazmagorie, to je úplně racionální manažerský postup.

Co spolupráce s Bruselem? Kraj tady zastoupení zrušil, využívá agenturu.

Pokud bych si měl vybrat mezi S-čchuanem a Bruselem, hlasuji pro Brusel. Pokud by ale mělo zastoupení fungovat jako dříve, tedy formálně bez výstupů a s lidmi bez jazykového vybavení, není to reprezentace. V podmínkách, které byly, jsem byl pro zrušení. Pokud bych nastoupil a měli bychom odborníka, kterého bychom museli zaplatit, někoho, kdo se vyzná v evropské legislativě a financích do regionů a umí jazyky, byl bych pro jednoduché zastoupení v Bruselu bez tamní zbytečné administrativy.

Jak vnímáte péči o seniory?

Primárně bych posílil terénní práci, aby senioři zůstali co nejdéle se svými blízkými. To je moderní trend, ale jsme ochotni se bavit o lokalitách, kde objektivně chybí zařízení pro seniory. Chtěli bychom posílit hospicovou paliativní péči, to chybí a lidé poslední fázi svého života tráví v nehostinných podmínkách. Kromě toho by se měl posílit aktivní život seniorů, podpořit kampaň proti „šmejdům“, akce, jako jsou univerzity třetího věku.

Kraji také akutně chybějí vyučení odborníci. Co s tím?

Dokud se bude kraj starat jen o to, co je třeba opravit, ale nebude školství řídit, nepůjde to. Stačí přece oslovit významné středočeské firmy podle jasně daného klíče, a uvidíte, že podnikatelé přijdou velmi rádi, dokonce budou ochotni mnohé obory i financovat. Jenom lokálně vím o několika podnikatelích, kteří po tom dlouhodobě volají. Odezva pak musí být u náměstka školství, hejtmana i ředitelů škol.

 

Autor: Eva Zahradnická, Mladá fronta DNES - střední Čechy

Autor: Eva Zahradnická, Mladá fronta DNES