Hlavní stránka Regiony Zlínský kraj České školství má zezelenat. V plánu je zařazení dosud okrajové výuky o klimatu

České školství má zezelenat. V plánu je zařazení dosud okrajové výuky o klimatu

29. 11. 2021

Zeptejte se středoškoláků, jaký problém je nejvíce pálí, a mnozí vám odpoví: klimatická změna. Ve škole se o ní toho ale podle nedávného průzkumu Člověka v tísni příliš nedozvědí. To by se mohlo změnit. Zástupci učitelů vyjednávají s ministerstvem školství, aby se výuka o změně klimatu stala plnohodnotnou součástí rámcových vzdělávacích programů.

Poslanec Petr Gazdík

Poslanec Petr Gazdík

Budoucí ministr školství Petr Gazdík (STAN) myšlenku podporuje. „Nemá to ale být tak, že přibude hodina toho a hodina onoho. Musí se změnit rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací programy, aby školy měly možnost včlenit do různých hodin prvky praktického života,“ řekl Gazdík. V dějepise můžou probrat konflikty, k nimž docházelo kvůli nedostatku přírodních zdrojů. V matematice počítat efektivitu zdrojů energie.

Podle ministerstva školství už dnes environmentální výchova osnovami základního vzdělávání prostupuje a školy by ji měly zohledňovat. „Je na každé škole, jaké metody výuky zvolí, obsah stanovený rámcovým vzdělávacím programem však naplnit musí,“ upřesňuje mluvčí resortu Aneta Lednová. Podle některých pedagogů environmentální výchovu ale zmíněné programy obsahují jen velmi okrajově. A tím, že jde o několik témat, která zasahují do vícero předmětů, si školy nemusí být jisté, jak přesně výuku uchopit.

Po širším a jasnějším uchopení enviromentální výuky volají i někteří studenti pedagogických fakult. Na jejich zájem reagovala například Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, která spouští nové studijní programy, ve kterých se budoucí učitelé občanské výchovy a základů společenských věd budou více zabývat i dopady klimatické krize.

Zdroj článku: MF DNES

Autor: Aleš Durďák