Hlavní stránka Regiony Vysočina Rušením úřadů podporujete vylidňování venkova, zlobí se starostové

Rušením úřadů podporujete vylidňování venkova, zlobí se starostové

31. 7. 2015

V Náměšti nad Oslavou, Pacově a Telči mají skončit tamní pobočky finančních úřadů. Starostové zmiňovaných měst s tím ale absolutně nesouhlasí a svorně hlásí: Máme toho dost.
Hoši z Prahy zase něco vymysleli. Tento naštvaný povzdech adresoval starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka ministerstvu financí. To totiž přišlo s tím, že chce od příštího roku zrušit v republice 23 pracovišť finančních úřadů. Jsou mezi nimi i tři z Vysočiny: v Náměšti, Pacově a Telči.
 
„Máme toho už dost. Takto se nedá fungovat. Na konci roku se v Telči uzavírá pobočka katastrálního úřadu. A teď přichází stejná situace s finančním úřadem. Pro region, jakým je Telčsko, je to významná rána,“ zlobí se první muž Telče Roman Fabeš. Ve městě by tak zaniklo v krátkém čase dvacet pracovních míst. „Jde o devastaci státní správy,“ připojuje se Měrka.
 
Pokud záměr ministerstva, proti němuž se starostové ostře ohradili a chtějí o něm ještě jednat s vládou, projde, lidé ze zmíněných měst a přilehlých oblastí budou muset na úřad dojíždět do vzdálenějších center. A to konkrétně buď do Pelhřimova, Jihlavy, nebo Třebíče.
 
„V České republice nemáme bohužel férově pokryté služby. Tímto krokem se pouze podporuje další vylidňování venkova, které se zpětně sanuje různými dalšími programy,“ zlobí se Lukáš Vlček, starosta Pacova.
 
Upozorňuje tak na fakt, že argument pro rušení finančních úřadů v menších městech, kterým je úspora nákladů, je podle něj lichý. „Finanční správa možná něco ušetří, ale vůbec se neřeší makroekonomické dopady,“ myslí Vlček.
 
Podle ředitele Finančního úřadu pro Kraj Vysočina Václava Nováka se už malé finanční úřady přežily. Úředníci na těchto pracovištích se nemohou specializovat. „Všichni musejí dělat všechno a mají i problém při případném zastupování,“ zdůvodňuje kroky Novák.
 
„Navíc se těžko koordinuje práce těchto lidí, neboť zmíněná pracoviště nemají žádného ředitele,“ přidala další argument Linda Paterová z odboru komunikace Generálního finančního ředitelství.
 
Přijímají jen zlomek dokumentů
Zároveň podotkla, že například Finanční úřad v Telči ročně přijme pouze 368 dokumentů. „Což je zlomek toho, co se přijme na ostatních pracovištích.“
 
Podle starostů se však pod nízký počet dokumentů podepsal zejména fakt, že kompetence finančních úřadů v menších sídlech byly postupně a dlouhodobě oklešťovány.
 
V současné chvíli pracuje na dotčených třech pobočkách v Kraji Vysočina 21 lidí (Náměšť šest, Pacov sedm a Telč osm). Nikdo z nich by neměl přijít o práci, všichni by měli přejít na úřady v okresních městech.
 
„Rušení územních pracovišť se občana prakticky nedotkne. V období podávání přiznání bude Finanční správa v obcích včetně Telče, Náměště a Pacova zajišťovat výběr těchto přiznání,“ ujistila Paterová.
 
Finanční správa momentálně po celé České republice provozuje 201 územních pracovišť finančních úřadů. Z toho jich je 98 takzvaných řídících a dalších 103 je těmito pracovišti řízeno. Právě 23 z těchto řízených pracovišť chce Finanční správa od příštího roku zrušit.
 
Většinou se tato pracoviště nacházejí v podnikatelsky méně aktivních regionech. Z analýzy Finanční správy vyplynulo, že zhruba polovina nejmenších pracovišť navrhovaných ke zrušení inkasuje do deseti procent daní v daném okrese.
 

Autor: František Jirků