Hlavní stránka Regiony Vysočina MF DNES: Opozice: Lijete desítky milionů korun do soukromého projektu

MF DNES: Opozice: Lijete desítky milionů korun do soukromého projektu

1. 2. 2014

Schvalování rozpočtu v Třebíči naznačilo, na jakých tématech se budou „točit“ strany a uskupení, které půjdou do podzimních komunálek. Opozice je proti umístění DDM v bývalé borovinské fabrice. Více by opravovala některé ulice a taky silnici v Poušově.
MF DNES: Opozice: Lijete desítky milionů korun do soukromého projektu

MF DNES: Opozice: Lijete desítky milionů korun do soukromého projektu

TŘEBÍČ Umístěte Dům dětí a mládeže do bývalé základní školy v Okružní ulici, a ne do prostor kotelny, kde se v zaniklé fabrice BOPO topívalo mazutem.

Dejte přednost opravě rozbitých ulic uvnitř města, kde žijí lidé, před úpravou prostranství v BOPO, což je víceménně soukromý poloprázdný areál s několika firmami.

Podceňujete rekonstrukci silnice v Poušově. Riskujete příští rok zacpané město, až se bude stavět nový podklášterský most.

To jsou v současnosti zřejmě tři hlavní výtky a vzkazy opozice směrem k radnici v Třebíči. Tradičně rozhaštení zastupitelé druhého největšího města na Vysošině při schvalování rozpočtu ve čtvrtek naznačili, co bude na podzim obsahem předvolebních letáků.

Radničtní šestkoalice v zastupitelstvu své záměry úspěšně a jednotně hájí. Když má dojít na důležité hlasování, dokáže až na drobné výjimky celé volební období svou těsnou většinou hlasů protlačit projekty, na kterých ji záleží.

A co se třeba řešilo na čtvrtečním zastupitelstvu?

1. Vyhlásit referendum na dům dětí a mládeže?

DDM pro tisícovku dětí je nutné přestěhovat. Hygiena povolila provoz současných prostor už jen do konce tohoto roku. Nový dům dětí a mládeže vznikne letos do zimy opravou jedné části bývalé kotelny v BOPO – za 25 milionů korun z městské kasy.

Hned vedle, kde bývala tovární čistička, vyrostou i hřiště za zhruba pět milionů korun z dotací. Sociálním demokratům a například Jaromíru Barákovi (STAN) se to hrubě nelíbí. Na schůzi zastupitelů se – opět neúspěšně – pokusili situaci zbrátit. Barák navrhl odložit přípravy rekonstrukce a vyhlásit referendum ve městě. Má prý podněty od Třebíčanů, že své děti do poloprázdných industriálních prostor posílat nechtějí.

„Je tam stará ekologická zátěž. Jak tam budou zajíždět autobusy? DDM by mohlo být v bývalé základní škole v Okružní ulici, kterou chce do podzimu opouštět a městu vracet vysoká škola. Je tam zastávka autobusu i hřiště,“ navrhla Soňa Olivová (ČSSD). Podle ní by se desítky milionů na zateplení školy daly dobře sehnat z dotací.

Vedení radnice v čele se starosou Pavlem Heřmanem (HZNR!) a prvním místostarostou Pavlem Pacalem (Pro Třebíč) to vidí jinak: v lokalitě zaniklé továrny na boty BOPO je velký potenciál do budoucna. Několik soukromých investorů ji před lety koupilo a podařilo se jim úspěšně do obnovy areálu zapojit i město.

Území ožívá, byť pomaleji, než by se mnohým líbilo. Příznivci ale říkají, že je důležité v tom pokračovat. Kdyby tam nevstoupili investoři, mohl se velký tovární areál stát centrem kriminality a problémů Třebíče. A stará „baťovská“ architektura je zajímavá.

Odpůrci upozorňují: Lijete desítky milionů všech do soukromého projektu. Pak není na rozbité ulice ve městě.

2. Co rozbité ulice? Budou peníze také na ně?

Zastupitelé Radim Švejda (ČSSD) a Jaromír Barák (STAN) jsou rozezlení, že se otálí s opravou řady zničených ulic a dávají se desítky milionů korun, byť částečně z dotací, do oprav prostranství v BOPO.

Švejda zdůraznil také podle něj ostudný kontrast nového akvaparku Laguna a rozbitých ulic v jeho sousedství, kde jsou lidé naštvaná. „Bartošova ulice a ty příšné na ni jsou v katastrofálním stavu,“ zmínil. Opozice napadla i stav Chelčického ulice.

Místostarosta Pacal před časem uvedl, že existuje pořadník oprav. „Radnice má sice jakýsi pořadník, kde jaké ulice vě městě zrekonstruuje. Jenže je to od roku 2015,“ upozornil Barák.

3. Hrozí městu Třebíč dopravní kolaps?

Vladimír Malý (ČSSD) nesouhlasí s tím, že pro současné vedení města není prioritou rekonstrukce úzké silnice Poušovem včetně tamních mostů přes řeku. Má být důležitou objízdnou trasou, až kraj za rok začne stavět nový Podklášterský most v centru. „Jen oprava křižovatky u Kuchyňky nebude stačit. To nám silnici nezkapacitní. Až bude ucpaný průtah Třebíčí a nebude kudy jezdit, tak nás lidé sežerou,“ řekl Malý.

 

Autor: Hana Jakubcová (MF DNES)