Hlavní stránka Regiony Vysočina MĚSTSKÁ DOPRAVA MÁ SLOUŽIT OBČANŮM

MĚSTSKÁ DOPRAVA MÁ SLOUŽIT OBČANŮM

29. 9. 2014

Městská hromadná doprava je v Třebíči dlouhodobě vnímána jako podřadná služba pro důchodce či občany bez řidičského průkazu. Ve skutečnosti však má MHD v našem městě velký potenciál, který se bohužel nedaří dostatečně naplnit. Často od lidí slyším, že veřejnou dopravu nevyužívají pro její nespolehlivost, nekomfortnost, nedostatečnou informovanost či dlouhotrvající cestování. Proto je třeba položit si otázku, co by pomohlo zkvalitnit a zefektivnit služby městské dopravy, a tak do ní přilákat více cestujících.
Integrovaný dopravní systém v Kraji Vysočina 
Důležitým vylepšením by bylo propojení všech druhů veřejné dopravy. Proto je nutné intenzivně spolupracovat s Krajem Vysočina a urychlovat vytvoření nového dopravního systému spojující linkovou a městskou autobusovou dopravu s dopravou železniční. Co vlastně v praxi znamená vytvoření integrovaného či komplexního dopravního systému v našem kraji? Především je to zavedení víkendového provozu linkové dopravy na území Třebíčska, potažmo celého kraje, zlepšení tarifních podmínek, zefektivnění systému přestupů a v neposlední řadě vylepšení organizace dopravy. Nebudou tak nastávat situace, že v jednom směru pojedou čtyři autobusy, jejichž trasa se bude měnit pouze minimálně, a následující tři hodiny nebude k dispozici žádný další spoj. Rovněž je nutná spolupráce s ostatními kraji, především s Jihomoravským, jehož IDS částečně zasahuje i do Kraje Vysočina. S touto problematikou souvisí i zavedení MHD do nového terminálu veřejné dopravy u dnešního vlakového nádraží.
 
Moderní koncepce MHD
V roce 2016 proběhne výběrové řízení na provozovatele MHD v Třebíči. Je nanejvýš nutné, aby se vypsala transparentní a otevřená soutěž, ve které nebude prostor pro „gentlemanské dohody“. V případě nevyhovujících nabídek je jednou z alternativ vytvoření městského dopravního podniku po vzoru Jihlavy nebo Brna. Mezi nejvýznamnější inovace, které prosazujeme, patří zajištění maximálního zastoupení nízkopodlažních vozidel v provozu s jeho postupným přechodem na plně bezbariérový vozový park, zavedení nového infosystému ve vozidlech i na zastávkách včetně akustického hlášení potřebných informací, vytvoření odlišných typů jízdenek rozdělených podle ujeté vzdálenosti do různých cenových kategorií, zavedení SMS jízdenek a modernizaci stávajících zastávek na bezbariérové a vybudování nových (ulice Na Kopcích, ulice Jindřichova, ulice Znojemská u NC Interspar, ulice Řípovská, Vaňkovo náměstí, ulice Smila Osovského a zavedení MHD do městské části Nehradov). Dále prosazujeme preferenci MHD na křižovatkách, zásadní zlepšení informovanosti občanů, vytvoření expresních linek do Nových Dvorů a Boroviny, a celkové upravení městské dopravy, aby vyhovovala co největšímu procentu obyvatel města.
 
Komfortnější autobusové zastávky na Karlově náměstí
 
Zásadní vylepšení komfortu pro cestující může přinést nové uspořádání zastávek na Karlově náměstí. Na dolní straně náměstí bude v rámci revitalizace vytvořen centrální nástupiště pro snadnější přestupy. Zastávka bude mít nově v každém směru pouze jeden označník společný pro všechny linky v daném směru a autobusy budou najíždět dveřmi k sobě. Tím pádem zmizí nebezpečné kličkování mezi autobusy při přecházení silnice a výrazně se sníží možnost ujetí přípoje.
 
Ekologičtější a ekonomicky výhodnější vozy MHD
Chtěli bychom také upřednostnit pořizování nových autobusů s pohonem na CNG, jehož cena je v porovnání s naftou o cca 10 Kč na kg/l levnější, a vozidla jsou v mnoha směrech ekologičtější. S novými vozidly souvisí i nákup vozidel s délkou od 8 do 15 metrů, které budou doplňovat klasické dvanáctimetrové autobusy.
 
Toto je pouze část změn, které by mohly přijít po volbách a novém výběrovém řízení na provozovatele MHD. Rozhodnutí o budoucnosti městské dopravy je teď plně ve Vašich rukou.
 
 

Autor: Aleš Novák