Hlavní stránka Regiony Vysočina KOMENTÁŘ ZDEŇKA NAVRÁTILA: Úzkokolejka, to je i část identity našeho kraje

KOMENTÁŘ ZDEŇKA NAVRÁTILA: Úzkokolejka, to je i část identity našeho kraje

17. 12. 2022

Doprava je téma, na které má každý názor. A stejně jako počasí Vás vždy spolehlivě přitáhne k hovoru. Ať už je to zavádění Veřejné dopravy Vysočina, obchvat Jihlavy, nebo právě startující zimní údržba. Je tu však jedno téma, které jitří a bude jitřit emoce více. Jindřichohradecká úzkokolejka. A hlavně otázka, zda vůbec a případně jak zde udržet provoz.

KOMENTÁŘ ZDEŇKA NAVRÁTILA: Úzkokolejka, to je i část identity našeho kraje

KOMENTÁŘ ZDEŇKA NAVRÁTILA: Úzkokolejka, to je i část identity našeho kraje

Základní fakta jsou jasná. Provoz běžné osobní dopravy je neudržitelný. Autobusy a auta jsou násobně rychlejší než mašinka, která se kroutí romantickou krajinou. V tomto nemůže úzkokolejka konkurovat. Je to ale unikátní technická památka, vyhledávaný turistický cíl a rovněž symbol kouzelného území, které propojuje. Majitel železnice a provozovatel dopravy, společnost JHMD, je však v konkursu.

Trať navíc spojuje Vysočinu s Jihočeským krajem. Na řešení se tak budou muset s provozovatelem domlouvat oba kraje. Ty však nemají v rukou příliš silné „karty“. Jejich snahou, a to je i názor, který chci prosadit v Dopravní komisi, je zachovat provoz alespoň pro turistickou sezónu a hledat trvalé řešení.

Pokud totiž „mašinky“ jednou koleje opustí, degradace trati bude rychlá. Sám jsem to zažil, když jsem před lety bojoval za zachování „staré trati“ Sázava – Přibyslav. Tam tehdy majitel slyšel spíše na peníze, které dostane za prodej kolejnic do šrotu. Nakonec se trať podařilo zachránit alespoň pro unikátní cyklostezku. Zde je to však jiný příklad. Bez „úzkých“ kolejnic totiž nezbude nic.