4. 10. 2024
Hlavní stránka Regiony Vysočina Komentář Zdeňka Navrátila: Rychlovlaky přes Vysočinu. Sen, nebo realita?
Komentář Zdeňka Navrátila: Rychlovlaky přes Vysočinu. Sen, nebo realita?
13. 5. 2024
Vysokorychlostní trať (VRT) mezi Prahou a Brnem se řeší už od sametové revoluce. A stejně jako u „našich slavných“ dálnic se vše táhne pomalu. Může se tak zdát, že nejde o nijak aktuální téma. Stavba však může být blíže, než se zdá. A pokud má kraj zájem na opravdu rychlé a efektivní výstavbě, musí být aktivní už dnes.
Komentář Zdeňka Navrátila: Rychlovlaky přes Vysočinu. Sen, nebo realita?
Kdy a kde se bude stavět? Správa železnic aktuálně tvrdí, že stavba VRT na Vysočině odstartuje roku 2028,
hotovo by mělo být v roce 2033. Trasování bylo víceméně dokončeno a my tak víme, kudy rychlotrať povede.
Vysočině se podařilo zajistit, aby ji „neminula“, což je super. Počítá se zastávkami Velká Bíteš, Světlá nad Sázavou
(přestup na trať č.250) a s terminálem v Jihlavě. Dostupnost kraje rychlovlakem tak bude nadstandardní.
Jestli se harmonogram podaří naplnit, nevíme. Buďme však připraveni. Teď totiž začnou vlastní práce na získání
nutných povolení. A zde stavby drhnou. Ať už je to úřední šiml, připomínky ekologů, či nesouhlas vlastníků
pozemků, kteří nechtějí trať „na svém dvorku“. Bohužel, často je to jenom o špatné komunikaci. Je třeba brát
lidi i spolky jako partnery. Máme-li tedy zájem, aby projekt běžel, bylo by dobré mít již dnes zodpovědnou
osobu – jakéhosi „zmocněnce pro VRT“. Ten by byl nejen partnerem investorovi, ale pomáhal by právě s komunikací „v terénu“. Připomínky by tak byly řešeny včas a nekončily by v odvolacích řízeních či u soudu. To
stavbu zdrží o měsíce i roky. A to určitě nechceme.