Hlavní stránka Regiony Vysočina F. Dvořák: "Nevidím jediný důvod, proč nezveřejňovat to, co je obecně financováno z daňových následně přerozdělených výnosů."

F. Dvořák: "Nevidím jediný důvod, proč nezveřejňovat to, co je obecně financováno z daňových následně přerozdělených výnosů."

16. 8. 2013

Ing. František Dvořák (1. místopředseda) je starostou obce Radňovice od roku 2006. Registrovaným příznivcem hnutí Starostové a nezávislí se stal v březnu roku 2009. Na celostátním sněmu v roce 2013 byl zvolen členem celostátního výboru hnutí STAN. Dále je oblastním předsedou Starostů na Žďársku. Pan Dvořák vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně. Do oblastí jeho zájmu patří například zemědělství a daňová problematika. Ve volném čase se věnuje cykloturistice a sportovnímu rybolovu.
F. Dvořák: "Nevidím jediný důvod, proč nezveřejňovat to, co je obecně financováno z daňových následně přerozdělených výnosů."

F. Dvořák: "Nevidím jediný důvod, proč nezveřejňovat to, co je obecně financováno z daňových následně přerozdělených výnosů."

1. V dubnu letošního roku proběhla téměř kompletní obměna vrcholného orgánu hnutí v kraji - krajského výboru. Troufnete si říct, že tvoříte sehraný tým?

 

Osobně si myslím, že sehraný tým tvoříme, dosavadní výsledky ukazují, že úkoly, které jsme si vytyčili, jsou průběžně plněny a doplňovány dalšími potřebnými. Nutné je ale třeba objektivně podotknout, že v tomto složení pracujeme poměrně krátce.

2. Podle tiskového prohlášení po prvním jednání krajského výboru v novém složení vyplynulo, že jako skupina podporujete zavádění registru smluv do praxe, i když je jeho využívání prozatím nepovinné. Jaký je Váš osobní názor na registr a zkušenost s ním?

Myšlenku registru smluv podporuji, neboť nevidím jediný důvod, proč nezveřejňovat to, co je obecně financováno z daňových následně přerozdělených výnosů. Samosprávy musejí nuceně dělat spoustu jiných složitějších činností, které jim zabírají mnohem více času, než je třeba k vkládání smluv do tohoto registru. Z praxe mohu potvrdit, že vložení smlouvy do registru smluv je jednoduché a zabere minimum času.

3. Na celostátním sněmu hnutí Starostové a nezávislí jste byl všemi hlasy (nepočítaje ten Váš - zdržel jste se) zvolen členem celostátního výboru. Cítíte vysokou podporu pro působení v tomto orgánu?

Cítím, výsledek hlasování mě potěšil, ale zároveň zavázal, neboť jednou budu muset skládat účty z odvedené práce.

4. Plánujete být na kandidátce TOP 09 + Starostové při sněmovních volbách?

Jedna věc je plán a druhá skutečnost. Rozhodně chci ale této kandidátce se sněmovními volbami pomoci.

5. Budete chtít příští rok obhajovat post starosty v obci Radňovice?

Nestane-li se něco neočekávaného, tak si účet od spoluobčanů určitě vystavit nechám a oni rozhodnou.

6. Mají Starostové a nezávislí již jasno o svém kandidátovi pro volby do Senátu na Žďársku?

Bylo by nefér vyzrazovat nějaké jméno dopředu. Silného kandidáta představíme, až bude třeba.

7. Máte ekonomické vzdělání, jak hodnotíte finanční situaci a politiku v České republice?

Myslím si, že finanční situace České republiky není tak špatná, jak nám je tlumočeno médii. Média si vybírají témata, která mohou pozvednout ze židle velkou část populace, byť mnohdy chybí důkazy. Bylo by dobré, kdyby tyto negativní zprávy byly více prokládány také zprávami pozitivními. Osobně si myslím, že se postupem času stává náš stát moc „úřednický“ a jelikož každý úředník chce obhájit svoji potřebnost, tak si mnohdy vymýšlí úplné zbytečnosti a daná záležitost se vyřizuje déle. I u úředníků se setkáme s úředníky „tažnými“, výkonnými, a „chovnými“. V této oblasti by mělo být cílem naší republiky zeštíhlení v kategorii úředníků „chovných“. V současné době je výše uvedené vidět např. u úřadů, které přidělují a kontrolují dotace, například SZIF, ROPy, a výsledkem je nevyčerpání peněz, které zde mohly být smysluplně využity.

8. Máte ekonomické vzdělání a specializujete se na daňovou politiku. Jak hodnotíte českou ekonomiku v této oblasti?

Bylo by fajn, kdyby se podařilo udělat z placení daní prestižní záležitost a zároveň výběr daní zjednodušit. Daně musí platit všichni a zároveň stát musí zajistit, že s těmito vybranými prostředky účelně a hospodárně naloží.     

9. V čele resortu financí se vystřídalo od vzniku samostatné České republiky 10 ministrů. Máte mezi nimi svého nejoblíbenějšího?

Těžká otázka. Obliba nemusí nutně znamenat objektivní posouzení konkrétního ministra. Od roku 1993 již ministruje 11. ministr, který byl do úřadu jmenován panem prezidentem.  Mezi předchozími deseti se pouze jedno jméno objevuje dvakrát, a to jméno Miroslava Kalouska, který vykonával z těchto deseti tento post v součtu nejdéle, a zároveň se mu podařilo získat některá prestižní ocenění na základě hlasování nezávislých finančních odborníků. Tolik fakta.

Trošku odbočím - vrátím-li se do relativně dávné historie a dostupných dat, tak rozhodně smekám před 1. československým ministrem financí Aloisem Rašínem (1918 – 1919, pozn. red.), který dokázal pro stát v opravdu nelehké době hodně a který pokračoval i jako 7. ministr financí podruhé (1922 – 1923, pozn. red.), bohužel byl zbaběle střelen do zad a na následky zranění zemřel.

Nyní k otázce, dle mého názoru byl nejhouževnatějším novodobým ministrem financí Miroslav Kalousek, který mimo jiné napomohl ke schválení zákona o novém rozpočtovém určení daní, a to bez vlivu na státní dluh. Jinými slovy se balík vybraných daňových peněz, které jsou určené k přerozdělení do jednotlivých samospráv, rozdělí ve stejné výši transparentněji. Takto odpovídám jako starosta obce, neboť na vyšších daňových příjmech naší obce je to jasně vidět. Slovíčko státní dluh jsem zmínil záměrně, neboť po celou dobu ministrování Miroslava Kalouska bylo hodně zmiňované a bylo mu dáváno za vinu, je ale třeba si uvědomit, že zbytečně vysoký státní dluh byl už v době, kdy poprvé nastupoval do ministerské funkce.

Lidé zapomínají, mnohdy rádi, proto to malinko osvětlím. Osobně se domnívám, že spouštěčem nezdravého zadlužování země bylo ministrování Bohuslava Sobotky (2002 – 2006, pozn. red.), který v době vysokého hospodářského růstu absolutně nezvládnul stranu výdajů a úplně zbytečně a troufnu si říci, že pod vlivem slibů, sobecky vůči dalším generacím, nevytvořil rezervy, ze kterých mohlo být v letech následujících čerpáno. Dle dostupných informací činil státní dluh na konci jeho mandátu 802,5 mld. Kč, což byl více než dvojnásobek celkového státního dluhu vytvořeného za období 1993–2002. Od té doby se státní dluh České republiky neustále zvyšuje.

10. Jaké úspěchy byste chtěl vyzvednout z dob svého starostování. Co byste chtěl v Radňovicích dále změnit, je stále na čem pracovat?

Co se podařilo či nepodařilo, musejí posoudit jiní, neboť každý máme jiné priority. Vždy mě potěšila jakákoliv dokončená smysluplná akce ke zvelebení obce, a to zejména v oblasti školství a pitné vody. Jsem rád, že se podařilo dokončit územní plán obce. Myslím, že jako dobré investice do budoucna se podařily nákupy další půdy, lesa a rodinného domku téměř ve středu návsi. Vysadily se nové stromy především do volné krajiny a byla zhotovena nová kamenná křížová cesta na Harusův kopec. Nejsem zastáncem radikálních změn, co funguje, nerad zbytečně měním, i proto se snažíme o maximální údržbu a opravy stávajícího majetku. Rozhodně musíme pracovat na dalším rozvoji obce a bylo by dobře, kdyby se postupně dařilo navyšovat počet obyvatel naší obce.

Autor: Jan Břížďala