Hlavní stránka Regiony Vysočina Aktuality Černá, šedá a bílá. Žďár zavedl Manuál dobré praxe i pro zahrádky restaurací a kaváren

Černá, šedá a bílá. Žďár zavedl Manuál dobré praxe i pro zahrádky restaurací a kaváren

18. 5. 2023

„Křiklavé panoptikum zastírající opravdovou tvář města do dnešního světa opravdu nepatří,“ říká starosta Žďáru nad Sázavou, který už dva roky úspěšně bojuje s vizuálním smogem ve městě. Nově upravil zavedený Manuál dobré praxe i pro zahrádky restaurací a kaváren.

Starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos

Starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos

Mobiliář musí být umístěn přímo na povrch komunikace, bez podest, oplocení a zastřešení nebo koberců. Povolené materiály jsou dřevo, textil, kov, sklo, ratan, umělý ratan a designový plast po konzultaci s městským architektem. Omezená je i škála barev pro slunečníky. „Přípustné barvy jsou černá, odstíny šedé a bílá,“ upřesňuje Martin Mrkos.

Vše vznikalo ve spolupráci se samotnými provozovateli jednotlivých podniků z centra Žďáru. „Pozvali jsme na konci loňského roku a společně s nimi vytvořili podrobnější úpravu již vytvořeného Manuálu dobré praxe. Sami cítí, že estetika je důležitá,“ zdůrazňuje žďárský starosta.

Nejde však jen o estetiku. Přehršel reklamního smogu podnikatelům naopak škodí. „Když vás nezajímá reklama v televizi, tak ji vypnete, když vám vadí na ulici, tak ji vypnout nemůžete a mozek ji vytěsňuje. Říká se tomu reklamní slepota. Veřejný prostor přehršel reklamy skutečně nepotřebuje a podnikatelé, kteří do ní vynakládají peníze, to dělají úplně zbytečně,“ upozorňuje Martin Mrkos.

Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, nová pravidla by tak mohla přinést vyšší tržby. „Veřejný prostor souvisí s tím, jak se v něm cítíme a také jak se chováme. Když bude daná ulice hezká, čistá a s vkusnou reklamou v rozumné míře, budeme tam trávit mnohem více času a také logicky více utrácet,“ dodává první muž žďárské radnice.

Autor: Jana Kudrhaltová