Hlavní stránka Regiony Ústecký kraj Aktuality Problematický úsek D8 na severu Čech potřebuje hlídače - míní silničáři

Problematický úsek D8 na severu Čech potřebuje hlídače - míní silničáři

17. 4. 2019

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo tendr za 300 milonů na nový monitoring problematického úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku, zjistil to Český rozhlas.

D8 u Prackovic na Litoměřicku (foto: Dagmar Cestrová)

D8 u Prackovic na Litoměřicku (foto: Dagmar Cestrová)

Před šesti lety došlo v místě k sesuvu půdy a na podzim loňského roku ředitelství objevilo ve svahu další trhliny. Zakázka má spolu s rámcovými smlouvami hodnotu skoro 300 milionů korun, zájemci mohou přihlášky posílat do začátku května.

Spolek Děti Země na to říká, že dalšímu monitoringu sice rozumí, dalo se mu ale podle něj předejít.

Silničáři považují dalšíé dohled ze nezbytný

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má dosavadní monitoring na starosti do prosince 2021. 

„Všechny tyto činnosti vykonává tým expertů ŘSD v rámci činnosti supervizní komise RAMO (Rady monitoringu bezpečnosti provozované dálnice),“ vysvětlil mluvčí ředitelství Jan Studecký s tím, že roční náklady na zajištění subdodávek monitoringu jsou zhruba 20 milionů korun bez DPH.

Co čekat od nové zakázky? „Zejména bude zajišťováno komplexní vyhodnocování získaných dat s cílem zajištění bezpečnosti provozované stavby se zásadami stanovenými ministerstvem dopravy,“ řekl Studecký. „Cílem zakázky je posílit již v současné době nadstandardní geotechnické a geodetické sledování stavby D8 a jejího okolí a zajistit udržení bezpečnost stavby provozované v území postiženém svahovými deformacemi,“ dodal. 

Doba trvání smlouvy podle něj bude 48 měsíců, termín podání nabídek je květen letošního roku. Konečná cena vzejde z výběrového řízení, aktuálně je to 116 milionů plus rámcová smlouva za 177 milionů. 

Není navíc vyloučeno, že poté nebude třeba vypsat nový tendr a hlídat úsek dál.

Stačilo jen předvídat?

Spolek Děti Země dalšímu monitoringu sice rozumí, dalo se mu ale podle něj předejít, kdyby probíhala lepší komunikace ředitelství s nezávislými odborníky. Má tím na mysli geology a také spolky, jak Českému rozhlasu řekl předseda Dětí Země Miloslav Patrik.

„Od roku 1995 bylo jasné, že dálnice prochází asi dvoukilometrovým rizikovým územím se sesuvy. Dalo se tomu území vyhnout nebo se mohl postavit tunel. Příprava, projektování, i samotná výstavba, se mohla provádět pečlivěji,“ míní Patrik. 

Největší průšvih při stavbě dálnic - říká geolog

„Průchod D8 Českým středohořím (stavba 0805) je patrně největším průšvihem ve stavbě dálnic u nás, je postavena v nejhorším možném místě, snad ani neexistuje dražší úsek v celé naší dálniční síti, a co víc - peníze ze státního rozpočtu se sem budou cpát po celou dobu životnosti stavby,“ komentoval pro Český rozhlas geolog Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu Akademie věd.

Chybné podle něj bylo, že se dálnice stavěla salámovým způsobem od Prahy ve směru k chráněné krajinné oblasti. „Pak už to jinudy nešlo.“ dodal. 

Stavba dálnice D8, která má celkem 92 kilometrů a spojuje Prahu s Ústím nad Labem a německou dálniční sítí, trvala více než 32 let. Problematický byl zejména úsek vedoucí přes České středohoří. Na to, že by do této části krajiny neměl zasahovat, upozorňovali ekologové.

V roce 2012 jejich námitky defnitivně zamítl Ústecký kraj, stavba tak mohla pokračovat. V létě následujícího roku ji ale překazil masivní sesuv půdy. Podle končícího ministra dopravy Dana Ťoka za ANO ho způsobily intenzivní srážky a také nedostatečně zvládnuté odvodnění blízkého kamenolomu.

Dělníci tak museli místo stavby řešit sanaci svahu a také odklízet půdu ze staveniště. Od roku 2017 je dálnice v provozu. 

 

 

Zdroj: Český rozhlas