10. 6. 2021
Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Tiskové zprávy Středočeský kraj: 16 milionů na podporu málo využívaných studijních oborů
Středočeský kraj: 16 milionů na podporu málo využívaných studijních oborů
1. 6. 2021
Středočeský kraj nabídne středním školám nový program na podporu málo využívaných studijních oborů. Nahradí tím stipendia, která se jako motivace při volbě střední školy neosvědčila. Na takzvané podporované obory vzdělání v krajských středních školách bude rozděleno 16 milionů korun ročně. Rozhodla o tom Rada kraje na svém čtvrtečním zasedání.
Středočeský kraj: 16 milionů na podporu málo využívaných studijních oborů
Mechanik strojů a zařízení, obráběč kovů nebo kominík. To jsou jen namátkou vybrané obory, které v celém Středočeském kraji aktuálně studuje vždy zhruba desítka žáků. Na seznamu oborů zařazených do programu je aktuálně 37 položek a jde o tytéž, které až dosud kraj podporoval formou stipendií pro žáky. „Z analýzy víme, že finanční příspěvky pro žáky se na vývoji zájmu o jednotlivé obory neprojevily, u některých je dokonce patrný pokles. Stipendia se zaváděla už v roce 2009 a od té doby na ně Kraj do prosince roku 2020 uvolnil celkem 115 276 000 korun. Dohodli jsme se, že roční částka zůstane stejná, tedy 16 milionů korun, ale využití prostředků na podporu vybraných oborů bude mít nová pravidla,“ vysvětlil radní pro oblast vzdělávání a sportu Milan Vácha (STAN).
Obory, které chce kraj zatím nadále podporovat, vyplývají z poptávky na trhu práce a jsou zkonzultované i s Národním pedagogickým institutem České republiky. Některé jsou určené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, z jiných odejdou žáci s výučním listem a zhruba sedmina jich končí maturitou. Mezi podporovanými obory je tak například klempíř, elektrikář, pekař, řezník, tesař, zedník, ale i praktická sestra, zahradník nebo zemědělec – farmář.
„Pro využívání peněz z nového programu jsme chtěli stanovit jednoduchá a transparentní pravidla. Ustanovili jsme pracovní skupinu s pěti řediteli středních škol, konzultovali jsme to na Výboru pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost. Výsledkem je jednoduché schéma: peníze mohou školy, kde mají podporované programy, využít buď na pořízení nezbytného vybavení pro žáky, jako je například pracovní oblečení, obuv, nářadí, druhou možností je finanční motivace žáků formou různých soutěží nebo dlouhodobého hodnocení podle předem daných kritérií a třetí možností je zlepšit didaktické vybavení pro výuku vybraných podporovaných oborů,“ shrnul nová pravidla radní Vácha. Rozhodování o využití prostředků bude v kompetenci ředitele školy, podkladem pro poskytnutí peněz budou data o počtu žáků ve statistickém zahajovacím výkazu na začátku školního roku.
Přehled podporovaných oborů vzdělání SŠ |
|
Kód oboru |
Název oboru |
23-44-L/01 |
Mechanik strojů a zařízení |
23-45-L/01 |
Mechanik seřizovač |
23-45-L/02 |
Letecký mechanik |
23-51-E/01 |
Strojírenské práce |
23-51-H/01 |
Strojní mechanik |
23-52-H/01 |
Nástrojař |
23-55-H/01 |
Klempíř |
23-55-H/02 |
Karosář |
23-56-H/01 |
Obráběč kovů |
23-61-H/01 |
Autolakýrník |
26-51-E/01 |
Elektrotechnické a strojně montážní práce |
26-51-H/01 |
Elektrikář |
26-51-H/02 |
Elektrikář – silnoproud |
26-52-H/01 |
Elektromechanik pro zařízení a přístroje |
29-51-E/01 |
Potravinářská výroba |
29-53-H/01 |
Pekař |
29-56-H/01 |
Řezník – uzenář |
36-52-H/01 |
Instalatér |
36-55-E/01 |
Klempířské práce ve stavebnictví |
36-56-H/01 |
Kominík |
36-57-E/01 |
Malířské a natěračské práce |
36-64-E/01 |
Tesařské práce |
36-64-H/01 |
Tesař |
36-67-E/01 |
Zednické práce |
36-67-H/01 |
Zedník |
36-69-H/01 |
Pokrývač |
39-41-H/01 |
Malíř a lakýrník |
41-51-E/01 |
Zemědělské práce |
41-51-H/01 |
Zemědělec – farmář |
41-52-E/01 |
Zahradnické práce |
41-52-H/01 |
Zahradník |
41-55-E/01 |
Opravářské práce |
41-55-H/01 |
Opravář zemědělských strojů |
41-56-H/01 |
Lesní mechanizátor |
53-41-H/01 |
Ošetřovatel |
53-41-M/01 |
Zdravotnický asistent (dobíhající) |
53-41-M/03 |
Praktická sestra |
Výše podpory pro vybrané obory ve Středočeském kraji v jednotlivých letech (stipendia)
Rok |
Období |
Čerpáno (Kč) |
2010 |
září-prosinec |
891 000 |
2011
|
leden - červen |
1 235 300 |
září-prosinec |
2 488 400 |
|
2012
|
leden - červen |
3 565 200 |
září-prosinec |
4 271 200 |
|
2013
|
leden - červen |
6 324 100 |
září-prosinec |
4 308 500 |
|
2014
|
leden - červen |
6 295 800 |
září-prosinec |
4 228 000 |
|
2015
|
leden - červen |
6 273 800 |
září-prosinec |
4 486 300 |
|
2016
|
leden - červen |
6 704 400 |
září-prosinec |
5 500 200 |
|
2017
|
leden - červen |
8 304 700 |
září-prosinec |
5 664 100 |
|
2018
|
leden - červen |
8 272 000 |
září-prosinec |
5 920 500 |
|
2019
|
leden - červen |
8 727 200 |
září-prosinec |
6 325 900 |
|
2020
|
leden - červen |
8 868 900 |
září-prosinec |
6 620 500 |
|
CELKEM |
115 276 000 |
Počty podpořených žáků v krajských školách ve Středočeském kraji v jednotlivých letech
Rok |
Období |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Celkem |
2010 |
září-prosinec |
1021 |
|
|
|
1021 |
2011
|
leden - červen |
1021 |
|
|
|
1021 |
září-prosinec |
1187 |
1075 |
|
|
2262 |
|
2012
|
leden - červen |
1187 |
1075 |
|
|
2262 |
září-prosinec |
1162 |
1075 |
1081 |
|
3318 |
|
2013
|
leden - červen |
1162 |
1075 |
1081 |
|
3318 |
září-prosinec |
1183 |
1027 |
1047 |
18 |
3275 |
|
2014
|
leden - červen |
1183 |
1027 |
1047 |
18 |
3275 |
září-prosinec |
1159 |
1012 |
1007 |
18 |
3196 |
|
2015
|
leden - červen |
1159 |
1012 |
1007 |
18 |
3196 |
září-prosinec |
1255 |
1071 |
1003 |
60 |
3389 |
|
2016
|
leden - červen |
1255 |
1071 |
1003 |
60 |
3389 |
září-prosinec |
1436 |
1220 |
1161 |
186 |
4003 |
|
2017
|
leden - červen |
1436 |
1220 |
1161 |
186 |
4003 |
září-prosinec |
1544 |
1197 |
1184 |
183 |
4108 |
|
2018
|
leden - červen |
1544 |
1197 |
1184 |
183 |
4108 |
září-prosinec |
1490 |
1346 |
1175 |
210 |
4221 |
|
2019
|
leden - červen |
1490 |
1346 |
1175 |
210 |
4221 |
září-prosinec |
1630 |
1389 |
1284 |
198 |
4501 |
|
2020
|
leden - červen |
1630 |
1389 |
1284 |
198 |
4501 |
září-prosinec |
1623 |
1472 |
1319 |
280 |
4694 |
|
CELKEM |
27757 |
22296 |
19203 |
2026 |
71282 |