Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Tiskové zprávy Osm hodin na pořádné prověření zakázky za mnoho milionů? To je směšné

Osm hodin na pořádné prověření zakázky za mnoho milionů? To je směšné

9. 11. 2017

Rada Středočeského kraje v novém složení (ANO a ČSSD) v pondělí 6. 11. rozhodla o přidělení zakázky na audit v Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje (KSÚS) společnosti BDO Advisory, s. r. o. Předpokládaná hodnota této zakázky byla 2 mil. Kč bez DPH, což při běžných cenách špičkových auditorských společností odpovídá přibližně 1300 hodinám odborné práce. Společnost BDO Advisory, která teď bude audit provádět, nabídla cenu 485 000 Kč bez DPH a na výzvu hodnotící komise uvedla, že této zakázce bude věnovat 373 hodin práce, což je přibližně třiapůlkrát méně, než se původně předpokládalo.

Foto: Seznam Zprávy

Foto: Seznam Zprávy

Součástí zadání je také „provést hloubkové kontroly u vybraných 10 náhodně zvolených veřejných zakázek se zaměřením na kvalitu a objem provedené práce."

„Jde o všem Středočechům známou skutečnost, že firmy, které pro KSÚS pracují, provádějí údržbu a opravy velmi nekvalitně. KSÚS od nich takové práce bez námitek přebírá, platí za ně a neuplatňuje oprávněné reklamace,“ uvedl zastupitel za STAN Martin Macháček.

Společnost  BDO Advisory s. r. o. při vysvětlení své ceny uvedla, že na tyto hloubkové kontroly 10 zakázek KSÚS počítá s 81 hodinami celkem, průměrně tedy bude mít 8 hodin a 6 minut na jednu zakázku.  

„Za 8 hodin, které společnost BDO Advisory má na jednu zakázku, ale takovou pořádnou kontrolu nikdo neudělá. Tím spíš že, jak tato společnost ve svém vysvětlujícím dopise uvádí, tyto hloubkové kontroly budou provádět pouze její vlastní pracovníci, nikoliv tedy odborníci specializovaní na dopravní stavby,“ varuje zastupitel Macháček.

Na svých stránkách BDO uvádí, že „poskytuje služby v oblasti auditu, účetnictví, daní, finančního poradenství a znaleckých služeb v oboru ekonomika“. O znaleckých službách v oboru dopravních staveb tam není ani slovo. Jak budou auditoři „přes účetnictví“ zkoumat, kolik tun asfaltu bylo na silnici doopravdy uloženo, to se můžeme jen dohadovat.

Z těchto důvodů minulý radní pro veřejné zakázky Martin Macháček (STAN) navrhoval vyloučení této společnosti ze zadávacího řízení z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny.

Hnutí Starostové a nezávislí šlo do voleb s jasným cílem napravit současný stav, kdy pár firem má už víc než deset let monopol na opravy a údržbu středočeských silnic a vedení KSÚS nemá ani nejmenší chuť dbát na kvalitu a hospodárnost.

Autor: TZ STAN Středočeský kraj