11. 12. 2020
Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Tiskové zprávy Autobusové linky 375 a 377 do Brandýsa a Kostelce zřejmě nahradí trolejbusy
Autobusové linky 375 a 377 do Brandýsa a Kostelce zřejmě nahradí trolejbusy
11. 12. 2020
Trolejbusy z Prahy by do Středočeského kraje mohly vyjíždět již v roce 2025. Konkrétně by mělo jít o náhradu nynějších příměstských autobusových linek 375 (trolejbus pojede z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi) a 377 (z pražských Letňan do Kostelce nad Labem). „Krajská rada schválila závěry hodnocení ekonomické efektivnosti a rozhodli jsme se pokračovat v další investorské přípravě akcí,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN).
Autobusové linky 375 a 377 do Brandýsa a Kostelce zřejmě nahradí trolejbusy
Celkové náklady na přípravu a realizaci stavby tratí budou hrazeny na základě smlouvy o spolupráci mezi Dopravním podnikem hl. města Prahy a Středočeským krajem. „Praha a Středočeský kraj se budou na nákladech podílet podle toho, jaká část trati leží na jejich katastrálním území,“ upřesnil Petr Borecký. Jak dále uvedl, tyto dvě linky jsou technicky realizovatelné a na základě předpokládaných parametrů jsou i ekonomicky efektivní.
Náklady na projektovou přípravu a realizaci budou hrazeny z vlastních zdrojů KSÚS Středočeského kraje, popř. ze zdrojů IROP/ITI nebo OPD3, a to v návaznosti na vypsané dotační podmínky. „Investorská příprava staveb a jejich realizace by měla probíhat v letech 2020-24. První celý rok provozu se předpokládá v roce 2025,“ říká radní pro oblast dopravy. Podle něj jsou dotační podmínky v současné době nejasné, nicméně Středočeský kraj počítá se spolufinancováním z dotačních zdrojů ve výši 70 nebo 85 procent.
Z přepravního hlediska nedojde ke změnám, nicméně pozitivní dopad je zřejmý v oblasti životního prostředí (zejména výfukové plyny a hluk). „Podstatně se sníží uhlíková stopa,“ vyzdvihuje Petr Borecký. Z ekonomického hlediska projekty obou linek pohybují nad hranicí ekonomické efektivnosti a je tedy zajištěna návratnost vynaložených prostředků na zřízení a zajištění provozu parciálních trolejbusů.
Stavbou bude rozšířena stávající síť trolejového vedení, která umožní nahradit autobusové linky za trolejbusové a v případě použití parciálního trolejbusu umožní dobití jejich baterií.
Náklad na stavbu se předpokládají v následující výši (v tis. Kč vč. DPH):
Linka |
Příprava |
Realizace |
Stavební dozor |
375 |
16 752,5 |
678 737,4 |
6 050 |
377 |
12 216,5 |
462 679,8 |
3 630 |
Očekávané náklady na spolufinancování při dotaci 70% uznatelných nákladů
|
Projektové náklady |
Výkupy |
Náklady na realizaci |
TDI |
CELKEM |
Linka 375 |
2 404 875 |
108 000 |
101 810 610 |
907 500 |
105 230 985 |
Linka 377 |
1 751 475 |
81 000 |
69 401 970 |
544 500 |
71 778 945 |
Celkem |
4 156 350 |
189 000 |
171 212 580 |
1 452 000 |
177 009 930 |
Dopad do rozpočtu kraje v letech (předpoklad 70% dotace)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
0 |
1 662 540 |
2 682 810 |
51 799 374 |
86 332 290 |
34 532 916 |
Očekávané náklady na spolufinancování při dotaci 85% uznatelných nákladů
|
Projektové náklady |
Výkupy |
Náklady na realizaci |
TDI |
CELKEM |
Linka 375 |
1 202 438 |
54 000 |
50 905 305 |
453 750 |
52 615 493 |
Linka 377 |
875 738 |
40 500 |
34 700 985 |
272 250 |
35 889 473 |
Celkem |
2 078 175 |
94 500 |
85 606 290 |
726 000 |
88 504 965 |
Dopad do rozpočtu kraje v letech (předpoklad 85% dotace)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
0 |
831 270 |
1 341 405 |
25 899 687 |
43 166 145 |
17 266 458 |
Mohlo by vás také zajímat
14. 12. 2020
Středočeský kraj má rozpočet na rok 2021
15. 12. 2020