Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Středočeský kraj chce zjistit, o jaké školy mají žáci zájem a na co se zaměřit v kariérovém poradenství

Středočeský kraj chce zjistit, o jaké školy mají žáci zájem a na co se zaměřit v kariérovém poradenství

7. 5. 2021

Tento týden se na mnoha středních školách nesl ve znamení jednotných přijímacích zkoušek. Ačkoliv další přijímačky se budou konat až za necelý rok, Středočeský kraj už nyní zjišťuje zájem a preference žáků, které rozhodování o budoucím studiu teprve čeká. Využije k tomu dotazníkové šetření, které se v takové míře koná vůbec poprvé v historii.

Středočeský kraj chce zjistit, o jaké školy mají žáci zájem a na co se zaměřit v kariérovém poradenství

Středočeský kraj chce zjistit, o jaké školy mají žáci zájem a na co se zaměřit v kariérovém poradenství

Na základní a střední školy v regionu tento týden dorazily dva dotazníky – jeden na téma profesní orientace a druhý je zaměřen na kariérové poradenství. První je určen žákům, druhý budou vyplňovat výchovní a kariéroví poradci.

„Vůbec poprvé v historii se Středočeský kraj v takové míře pokouší zjistit, o jaké profese a obory je zájem, jaké mají žáci preference, jak a jestli vůbec se liší v závislosti na území, kde se škola nachází, a podobně. Chceme získat konkrétní zpětnou vazbu a názor přímo z terénu. Pokud budou výsledky dostatečně relevantní, poslouží průzkum pro koncepční činnost ve školství,“ přiblížil záměr krajský radní pro oblast školství a vzdělávání Milan Vácha (STAN).

Ke kariérovému poradenství školy přistupují různě. Někdy funkci kariérového poradce zastává výchovný poradce, někde jsou role rozdělené. Evaluační dotazník, který byl zpracován v rámci projektu Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje, zjišťuje například pohled dotazovaného na význam poradenství, zájem žáků a studentů o jeho služby, způsob komunikace s rodiči, využívané možnosti spolupráce s dalšími subjekty a podobně. „Záleží nám na tom, aby žáci a rodiče mohli od kariérových poradců čerpat maximum informací, aby získali opravdu komplexní přehled vhodných možností a řešení. Nezřídka se stane, že dítě nastoupí na školu, kde pak není spokojené, a to s sebou nese mnoho potíží. Proto chceme tyto služby zkvalitnit, aby byli spokojení jak žáci a rodiče, tak sami poradci, kteří mnohdy nevědí, kde hledat pomocnou ruku,“ uvedl Milan Vácha.

Sběr odpovědí končí 12. května u kariérového poradenství a 31. května u dotazníků zaměřených na profesní orientace žáků. Koncem června by měly být k dispozici první výsledky a během prázdnin by měla být připravena analýza. Na tu budou navazovat další kroky. „Rozhodně nechceme mít jen někde pomyslnou čárku za to, že jsme školy obeslali s dotazníkem. S výsledky chceme aktivně pracovat, využijeme je pro akční plánování, pro koncepční činnost i spolupráci s institucemi, se kterými si můžeme navzájem pomoci – jako například s krajskou hospodářskou komorou. Jsem moc zvědavý, jaké závěry z průzkumů vyplynou,“ uzavřel radní Vácha s tím, že k tématu by na základě výsledků mohla proběhnout i odborná diskuse začátkem nového školního roku.