Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Provoz na málo využívaných lokálních tratích nahradí kraj autobusy

Provoz na málo využívaných lokálních tratích nahradí kraj autobusy

30. 7. 2021

S analýzou provozu na málo využívaných lokálních tratích na území Středočeského kraje se dnes seznámili středočeští radní. Odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí.

Provoz na málo využívaných lokálních tratích nahradí kraj autobusy

Provoz na málo využívaných lokálních tratích nahradí kraj autobusy

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde
objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra
obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných
lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky
vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.
Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly
zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového
parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude
dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle
něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.

Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy

Trať

Redukce v úseku

Nový rozsah objednávky

Úspora celkem [Kč]          

012

Plaňany zast. - Kouřim

bez objednávky

2 100 000

062

Křinec - Městec Králové

provoz v 6 a + v období SELČ

3 300 000        

063

Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov

bez objednávky

1 000 000

064

Mšeno - Mladá Boleslav

int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ

13 600 000

076

Mělník - Mšeno

int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ

094

(Kralupy nad Vltavou) - Vraňany - Lužec nad Vltavou

bez objednávky

2 200 000

095

Straškov - Zlonice - (Slaný)

bez objednávky

800 000

162

Rakovník - Kralovice

omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ

8 200 000

204

Březnice - Rožmitál pod Třemšínem

bez objednávky

4 500 000

210

Čisovice - Mníšek - Dobříš

sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ

11 500 000

222

Vlašim - Trhový Štěpánov

bez objednávky

5 000 000

233

Čelákovice - Mochov

bez objednávky (převod výkonů na jinou trať)

-

Celkem

 

 

52 200 000