Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Nový obor Lyceum chtějí od září 2025 otevřít dvě krajské střední školy

Nový obor Lyceum chtějí od září 2025 otevřít dvě krajské střední školy

22. 11. 2024

Nový obor Lyceum chtějí od září 2025 otevřít dvě krajské střední školy

Nový obor Lyceum chtějí od září 2025 otevřít dvě krajské střední školy

Zájemci o nový obor Lyceum, který letos na podzim představilo MŠMT, ho budou moci od příštího školního roku studovat na dvou krajských školách. Obor umožní žákům získat kvalitní základy v rámci všeobecného vzdělávání a současně se odborně profilovat až později během studia.

„ Zvýšený zájem o všeobecné vzdělávání samozřejmě registrujeme a lycea podporujeme už delší dobu. Zatím ale mohli zájemci vybírat jen z konkrétně zaměřených lyceí. Na našich školách tak mohou studovat například zdravotnické, technické či přírodovědné lyceum. Nyní se připojíme k pokusnému ověřování oboru Lyceum, který není výhradně zaměřený na všeobecné vzdělávání, jako jsou gymnázia, ale současně rovnou neurčuje profilaci jedním směrem,“ uvedl radní pro oblast vzdělávání Milan Vácha.

Žádosti o zapojení do pokusného ověřování oboru Lyceum předložily Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Benešov a Střední průmyslová škola strojírenská a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Kolín. Obě školy chtějí otevřít jednu třídu s počtem maximálně 30 žáků v ročníku. „ Pokusné ověřování je zákonný nástroj, díky kterému mohou školy nový obor zařadit do své nabídky už v nadcházejícím přijímacím řízení,“ doplnil radní Vácha. Radní dnes zařazení obou škol do pokusného ověřování odsouhlasili.

Obor Lyceum je navržen tak, aby zajistil vzdělávacím institucím větší flexibilitu. Ta školám umožní lépe reagovat na potřeby žáků a zaměstnavatelů. Školy mohou upravovat své školní vzdělávací plány podle specifických potřeb a odborných zaměření. Základ tvoří 60 % všeobecně vzdělávacích předmětů a 40 % disponibilní složky, která zahrnuje volitelné předměty a oborovou orientaci. Tento model poskytuje žákům prostor pro hlubší studium všeobecných předmětů, ale také odborné přípravy v oblastech, které si sami zvolili.