Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

24. 5. 2023

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek.

Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

Středočeský kraj v úterý představil strategii vlakového provozu na příštích více než 20 let. Jejím základním pilířem bude provoz elektrických jednotek na hlavních tratích, který zajistí dopravce vzešlý ze soutěže. 

Chystaný tendr přitom bude mít finanční objem, který nemá v poměrech tuzemských krajů obdoby. Předpokládaná hodnota zakázky na 15 let v dnešních cenách je kolem 60 miliard korun. Z toho 70 procent pokryje Středočeský kraj, zbytek hlavní město Praha.

Jak uvedl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký, soutěž má být vypsána v prvním čtvrtletí příštího roku, vítěz pak vyjede v prosinci 2029, kdy skončí současný kontrakt s Českými drahami. Smlouva bude uzavřena do prosince 2044.

Už letos v létě začnou tržní konzultace s výrobci elektrických jednotek. Hlavní tíha provozu má totiž ležet na nových dvoupodlažních jednotkách pro 400 cestujících (EMU 400), což je zhruba o 30 procent více, než kolik pojme CityElefant.

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek. Ohledně termínů nicméně u kladenské a mladoboleslavské trati panuje nejistota, což chce kraj řešit smluvní opcí.

Správa železnic hodlá spojení z Prahy do Kladna a z Prahy do Mladé Boleslavi modernizovat a elektrizovat; u mladoboleslavské trati jde především o novostavbu Všejanské spojky, která propojí Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav. „Ale plánujte provoz na 30 let dopředu, když Správa železnic není schopná říci, kdy přesně dojde k elektrifikaci tratí,“ řekl Borecký.

Vedle nových kapacitních jednotek má provoz na hlavních tratích i po roce 2029 zajišťovat 54 CityElefantů, které projdou modernizací. Kraj s nimi počítá až do roku 2044, a to pro relace Praha – Kolín a Praha – Benešov. Třetím typem budou RegioPantery (EMU 240), s jejichž dodáním kraj počítá příští rok. Budou obsluhovat především tratě Praha – Kralupy nad Vltavou a Praha – Benešov. Podle Boreckého přitom v soutěži nebudou zvýhodněny České dráhy, vlaky budou muset případně předat novému dopravci.

Zdroj: Jan Šindelář, zdopravy.cz