25. 3. 2025
Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Jen zrušit tendry nestačí!
Jen zrušit tendry nestačí!
21. 5. 2012
TOP 09 A HNUTÍ STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ VE STŘEDNÍCH ČECHÁCH POŽADUJÍ VYPSÁNÍ NOVÉHO VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ NA PROVOZOVATELE AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCŮ. ZADAVATELEM MUSÍ BÝT SPOLU S KRAJEM I STŘEDOČESKÉ OBCE A HLAVNÍ MĚSTO PRAHA. JE NUTNÉ ZASTAVIT VŠECHNY PROGRAMY ZADLUŽUJÍCÍ KRAJSKÝ ROZPOČET A UKONČIT IZOLACI KRAJE SJEDNOCENÍM SYSTÉMU VEŘEJNÉ DOPRAVY DO JEDNOHO.
Krajský úřad se svým postupem v minulých měsících dostal do vlastní pasti. Reálně hrozil kolaps veřejné autobusové dopravy v kraji a přerušení autobusového spojení s Prahou. Po rezignaci Davida Ratha se Rada Zastupitelstva Středočeského kraje konečně rozhodla zrušit výpovědi autobusovým dopravcům a přiklonila se i k pozastavení neprůhledných výběrových řízení na nové provozovatele. TOP 09 a STAN vítají zrušení výpovědí, ale také žádají zahájit proces sjednocení středočeské a pražské integrované dopravy a vypsání nových společných transparentních tendrů na dopravce.
„Již přes jeden rok upozorňujeme na chybné kroky vedení Středočeského kraje v otázce rušení a vypisování nových tendrů na provozovatele autobusové dopravy. Prosazujeme nové a průhledné výběrové řízení. Zadavatelem nového tendru musí být nejen kraj, ale i středočeské obce a Praha, “ řekla kandidátka na hejtmanku, poslankyně Helena Langšádlová.
TOP 09 a STAN ve spolupráci s pražským magistrátem prosazuje projekt společné veřejné dopravy na území Středočeského kraje a Hlavního města Prahy, takzvanou Metropolitní integrovanou dopravu (MID). Tento systém by přinesl nejen významné úspory v rozpočtu zadluženého kraje, ale také rychlé, pohodlné a v některých případech dokonce levnější cestování nejen všem občanům Středních Čech. Příkladem výhodnosti prosazovaného systému je například i možnost cestovat na jednu jízdenku po celém území bez ohledu na typ dopravního prostředku.
„Vedení kraje v čele s Rathem dosud naprosto odmítalo jednat se starosty středočeských obcí a pražským magistrátem. Prosazovalo jednostranné řešení, chtělo dopravně izolovat Středočeský kraj od Prahy. Vyzvali jsme tedy nové vedení kraje ke společnému jednání a hledání cesty. Doufáme, že zvítězí zdravý rozum a snaha řešit problémy našeho kraje,“ dodala krajská zastupitelka Věra Kovářová z Hnutí Starostů a nezávislých.
Je potřeba zdůraznit, že TOP 09 a Starostům nikdy nešlo o boj s hejtmanem Rathem, ale o eliminaci škod, které vedení kraje občanům, resp. autobusové dopravě, způsobuje. Cílem stále zůstává zabránit likvidaci a izolaci veřejné dopravy v kraji, ale naopak zvyšování komfortu cestování pro Středočechy.
FAKTA:
- problém začal v roce 2009 podpisem smlouvy s dopravci, která měla obejít nový zákon. Smlouvy narychlo podepsal hejtman Rath, protože nechtěl vypsat výběrové řízení na dopravce.
- v roce 2011 tento svůj podpis pod smlouvami zpochybnil a dal dopravcům výpověď. Jednostranně bez spolupráce s vlastními středočeskými obcemi a Hlavním městem Prahou.
- kraj pod vedením ČSSD zadlužil v letech 2009 – 2010 veřejnou autobusovou dopravu dluhem cca 185 mil. Kč. A to hlavně programem „žákovské jízdné zdarma“. Dluh za rok 2011 dosud nebyl Kraj schopen vyčíslit a zatajuje ho.
- situaci Rath řešil nekoncepčním rušení autobusových spojů. Petici proti tomuto kroku podepsalo přes 17 tisíc občanů, avšak ke zbytečnému škrtání a zdražování v roce 2011 nakonec došlo.
V Praze 21. 5. 2012
Mgr. Helena Langšádlová,
poslankyně PS za Středočeský kraj (TOP 09)
mobil: 725 447 224
e-mail: langsadlovah@psp.cz
Ing. Věra Kovářová,
krajská zastupitelka (STAN), zastupitelka obce Chýně
mobil: 605 984 253
e-mail: vera.kov1@seznam.cz
Autor: Tisková zpráva