Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Jednání s obcemi o novém systému spolufinancování veřejné dopravy úspěšně pokračuje

Jednání s obcemi o novém systému spolufinancování veřejné dopravy úspěšně pokračuje

27. 1. 2022

Středočeský kraj nadále úspěšně pokračuje ve vyjednávání s obcemi ohledně spolufinancování dopravní obslužnosti v kraji. Ty se budou na zajišťování dopravní obslužnosti finančně podílet podobnou částkou jako loni, ale na základě nově stanovené metodiky jednotné pro celý kraj. Předběžný souhlas s podmínkami vyjádřily dvě třetiny středočeských obcí.

Jednání s obcemi o novém systému spolufinancování veřejné dopravy úspěšně pokračuje

Jednání s obcemi o novém systému spolufinancování veřejné dopravy úspěšně pokračuje

Zástupci Středočeského kraje a jeho příspěvkové organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje dnes v rámci „Kulatého stolu k veřejné dopravě“ prezentovali aktuální vývoj v oblasti uzavírání smluv o zajišťování a financování dopravní obslužnosti. Již na čtvrtečním jednání totiž schválila Rada Středočeského kraje uzavření prvního balíku smluv o zajišťování a financování dopravní obslužnosti, a to s prvními 310 obcemi z necelé tisícovky, které budou do systému spolufinancování dopravní obslužnosti v kraji zapojeny. V následujícím období budou v několika etapách Radě Středočeského kraje předkládány návrhy na uzavření smluv s dalšími obcemi. „Již nyní s téměř jistotou víme, že s nově nastavenými spravedlivými podmínkami spolufinancování souhlasí 628 z 945 zapojených středočeských obcí. U 317 obcí jednání a procesní zajištění spolufinancování dopravní obslužnosti
ještě stále probíhají. Necelá 3 %, konkrétně 31 obcí, aktuálně bohužel spolufinancování odmítají. Z větších měst ještě probíhají jednání s Kladnem či například Mladou Boleslaví. Ta se aktuálně staví ke spolufinancování dopravy v její oblasti bohužel poměrně zdrženlivě. Pevně věřím, že se nám podaří s vedením města dosáhnout shody a nebude tak případně pro občany Mladoboleslavska veřejná doprava žádným způsobem omezena. K tangu však musí být dva,“ vysvětluje radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Obcím byl nový plánovaný koncept představen již v první polovině předchozího roku. „Nově navržené standardy nastavují spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách pro obce, města i kraj. Do této doby nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec,“ dodává radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.  Do konce roku 2021 totiž byla dopravní obslužnost ve Středočeském kraji zajišťována na základě smluv uzavřených jak samotným Krajem, tak i jednotlivými obcemi a dobrovolnými svazky obcí přímo s dopravci. „Konečně se budou náklady na dopravní obslužnost rozdělovat mezi obce spravedlivěji. Do současné doby se na něm některé obce vůbec nepodílely a neplatily ani korunu. To se nyní změní,“ říká starosta města Králův Dvůr Petr Vychodil.

Kraj nyní bude vystupovat jako jediný objednatel, který bude zajišťovat dopravní obslužnost celého kraje, a to na základě nových Standardů dopravní obslužnosti. Samotné smlouvy poté uzavírá příspěvková organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). „Naším cílem bylo nastavit jednotný klíč pro výpočet příspěvku obcí do systému. Nová pravidla zohledňují nejen počet obyvatel obcí, které jsou linkami obsluhovány, ale také význam linky na obslužnosti lokality a četnost nabízeného spojení. Obce se nově podílejí i na financování železniční dopravy, na kterou doposud nepřispívaly vůbec,“ náměstek ředitele pro ekonomiku IDSK Andrej Hoffman.

Zástupci organizátorů dopravy se v případě potřeby s vedením obcí pravidelně setkávají a vysvětlují, jak nastavení systému funguje. „S Pražskou integrovanou dopravou se mi spolupracuje dobře. Na požádání přijeli zástupci PID a vysvětlili způsob výpočtu příspěvku naší obce a reagovali také na moje připomínky k jízdním řádům. Jednotný klíč pro výpočet příspěvku obcí do systému tak považuji za spravedlivý“ uvedla starostka městyse Kácov Soňa Křenová.

V rámci jednání mohou obce uplatňovat také své požadavky. „Chýně je obcí na rozhraní Prahy a Středočeského kraje, silně ovlivněná developerskou výstavbou. Satelit, který potřebuje výrazně vyšší dopravní obslužnost. Obyvatelé jsou zvyklí na obslužnost z původního bydliště, primárně z Prahy. I přes prvotní komplikace jsme byli schopni si vzájemně s IDSK vyjasnit postoje a za obec jsme rádi, že se konečně systém dopravní obslužnosti zavedl. Věřím, že nový systém bude více odrážet realitu. Doufáme, že také bude impulzem k nastavení souladu jízdních řádů vlakové a autobusové dopravy.  Každopádně je to první jasný systém stanovující základní dopravní obslužnost a definující, co je požadavkem nás jako obce nad rámec stanovených spojů. To je i dobrým podkladem pro občany požadující navyšování spojů,“ dodává starostka Chýně Anna Chvojková.

Informace ohledně spolufinancování dopravní obslužnosti jsou uvedeny také na unikátním webu www.sdo2022.cz.