Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Wilsonův most v Plzni už září novotou, rekonstrukce ale ještě pět měsíců potrvá

Wilsonův most v Plzni už září novotou, rekonstrukce ale ještě pět měsíců potrvá

10. 1. 2014

Je mu sto let a za svůj život měl hned několik jmen - císaře Františka Josefa I., Karla IV. nebo Stalinův. Víte, o čem je řeč? O Wilsonově mostu v Plzni. Frekventovaný most na Americké třídě prochází už od loňského července generální rekonstrukcí. Ta ještě pět měsíců potrvá, ale už teď jeden z nejmladších kamenných mostů v republice září novotou.
Wilsonův most v Plzni už září novotou, rekonstrukce ale ještě pět měsíců potrvá

Wilsonův most v Plzni už září novotou, rekonstrukce ale ještě pět měsíců potrvá

Most se doslova vyloupl do krásy a očištěná žula září do dálky. Obzvlášť patrný je kontrast mezi ním a okolními nábřežními zdmi, na kterých zůstává černý nános. Pod jedním obloukem je vidět i nápis, který dřív úplně zanikal. Jak se takový most čistí, přiblížil Robert Vraštil z firmy SMP CZ, která se společností Eurovia na opravách pracuje: 
 
„Je to takzvaný šetrný způsob otryskání, dělá se to za pomoci písku a vody. To znamená bezprašná práce. Písek je nasáván pomocí stlačeného vzduchu a příměsí vody je tryskán na ty kameny a tím se čistí,“ popisuje. 
 
Na Wilsonově mostu si jeho stavitelé dali záležet. Stavba byla natolik kvalitní, že za sto let se s ní skoro nic nestalo. Hlavním důvodem oprav bylo to, že přestala být funkční jeho izolace. Nová už je teď hotová, stejně jako betonová výplň: 
 
„Opravily se betony uvnitř mostu, které celou klenbu scelují, opravilo se spárování mostu, jak opěr, pilíře, tak klenby. Museli jsme provést injektáže nábřežních zdí, opěr a pilíře – aby to zdivo vydrželo,“ pokračuje Vraštil. 
 
Každopádně pro dnešní stavební firmy je oprava podobných mostů už spíše raritou: 
 
„Klenbové kamenné mosty se dneska už běžně nestaví, byly by příliš drahé a ta stavba by byla zdlouhavá. Protože když si vezmeme, jak je kámen nádherně opracován a sestaven dohromady, tak si nedovedu představit, že bychom to měli dělat v dnešních podmínkách, které jsou úplně jiné, než byly tenkrát před těmi 100 lety,“ poznamenává dále Robert Vraštil. 
 
A co teď přijde na řadu? Nové inženýrské sítě, chodníky, vozovka, předmostí. A také obnova historických prvků:  
 
„Mělo by se vrátit původní osvětlení na středovém pilíři, potom ty mýtné domky, které jsou na každém předmostí, by se měly zrekonstruovat do podoby, která byla před 100 lety. To znamená, že bychom měli zrekonstruovat okna, dveře, všechno tak, jak to bylo kdysi,“ přibližuje dále Vraštil. 
 
Ovšem nejsložitější součástí rekonstrukce je přestavba kolektoru, kterým vede řada důležitých kabelů - hlavně těch, které napájí městskou hromadnou dopravu. Jen těch je 80 až 100:  
 
„Všechny kabely se musely z tohoto kolektoru vyjmout, provizorně přeložit přes lávku, která je přes Americkou třídu, a muselo se udělat záporové pažení. Jenom pro představu, je to v hloubce šesti metrů mezi baráky. Čili problematická práce s tím, že tam nejsou přístupy a i lidem jsme museli omezit průchod a podobně,“ dodává Robert Vraštil. 
 
Městská hromadná doprava se na Wilsonův most vrátí na začátku dubna, chodci a auta pak v červnu.  
 
autor, foto: Jana Kosová