Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj TOP 5 staveb, na něž se Plzeňané mohou letos těšit

TOP 5 staveb, na něž se Plzeňané mohou letos těšit

22. 1. 2024

Výběr nejdůležitějších staveb a projektů, na které se můžete těšit a které v roce 2024 udělají Plzeň a jeho okolí hezčí, vybavenější a dopravně dostupnější. Některé projekty se už rozjely a budou se letos dokončovat, s některými se teprve začne.

Vizualizace kruhového objezdu u Makra

Vizualizace kruhového objezdu u Makra

Po více než dvouleté rekonstrukci se 5. ledna otevřela jedna z dominant města Plzně, budova hlavního vlakového nádraží. Architektonicky cenná stavba prošla stavebními úpravami, které zlepší komfort pro cestující. Například prodej jízdenek se přesunul do nových pokladen do spodní haly pod schodiště. „Prostor má nad sebou skleněnou pochozí plochu, aby tam vnikalo denní světlo,“ vysvětluje Petr Toman, správce stavby Správy železnic. Obnovou prošla i vnitřní výzdoba nádraží, opravily se historické fresky a doplnily se repliky vitráží. Ve spodním prostoru zůstaly zachované zrestaurované sochy hutníka a železničáře. Nová střecha získala svůj zelený odstín použitím měděné krytiny, naleptávané už při výrobě. Rekonstrukce nádražní budovy se vyšplhaly na 710 milionů korun.
Už v závěru minulého roku začala dlouho očekávaná rekonstrukce městských lázní, jejichž budova chátrala desítky let. Nyní by do tří let měla získat novou funkci a změnit se na Kulturní centrum Plzeňského kraje. V nových prostorách vznikne nová galerie, společenský sál a prostory pro kulturní spolky a kluby. První bourací práce v areálu už začaly. „Na podzim by měl být vybrán dodavatel a předběžně v roce 2026 by mohla být celá revitalizace dokončena,“ přibližuje postup prací Libor Picka (STAN), krajský radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu. Podle návrhu architektky Evy Heyworth bude opravena stará budova lázní a dostavěny dvě nové budovy s novými prostory pro Západočeskou galerii. Za hlavním vchodem najdou návštěvníci prodej vstupenek, šatny a toalety.
V prvním patře pak kavárnu s balkónem s výhledem na řeku. Společenský sál pro více než 500 diváků pak vznikne v hale původního bazénu. Náklady na celou rekonstrukci komplexu městských lázní jsou vyčísleny na 1 miliardu a 753 milionů korun.
Velká rekonstrukce za stovky milionů korun čeká i kulturní dům Peklo, má také začít v tomto roce. Kompletně se opraví objekt se společenským sálem a jeho zázemí tak, aby bylo možné sál opět využívat. Ten v době své největší slávy pojal až 800 diváků. Nyní se v něm propadá strop, který drží dvě řady železných vzpěr. „Stabilita krovové konstrukce je z důvodu dlouhodobého zatékání v havarijním stavu, a kdyby tu nebyly ty sloupy, bezprostředně hrozí zřícení stropu,“ varuje Karel Zoch, vedoucí odboru památkové péče. Sál by měl být po rekonstrukci multifunkční, aby ulevil přetížené Měšťanské besedě s tím, že prioritně by zde našla zázemí Plzeňská filharmonie.
Milovníky cyklistiky potěší nová cyklostezka na místě zrušené železnice. Po ní se bude možné projet už v létě tohoto roku. Z někdejší dvoukolejné dráhy nechala Správa železnic odstranit koleje i pražce a na ponechaném štěrkovém loži vznikne mezi Bukovcem na okraji Plzně a Chrástem tři a půl metru široká a zhruba pět kilometrů dlouhá asfaltová cesta. Realizuje ji Plzeňský kraj. „Bude stát 36 milionů, přičemž osmdesát procent nákladů pokryje unijní dotace,“ říká krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN).
Další necelé tři kilometry mezi Bukovcem a čtvrtí Doubravka přidá město Plzeň, v návrhu rozpočtu má na něj město vyčleněno patnáct milionů korun. Na rozdíl od krajského bude tento úsek vedený ve dvou stopách – jedna bude pro cyklisty, druhá pro pěší.
Motoristy čeká pro změnu přestavba kruhového objezdu U Makra, která nezvládá nápor aut, které sem přivádí Západní okruh. Práce na něm začnou ve druhé polovině letošního roku. „Úpravou vznikne světelně řízená turbookružní křižovatka se třemi částečně stavebně oddělenými pruhy,“ říká Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro dopravu. Přestavba se uskuteční ve dvou navazujících etapách, kdy se uzavře vždy jedna polovina objezdu.
„Už před vjezdem do křižovatky bude nutné zařadit se do správného pruhu, který potom řidiče vyvede do požadovaného směru. Nebude nutné přejíždět mezi jízdními pruhy na okružním pásu, čímž by se měla zvýšit plynulost jízdy,“ vysvětluje Miroslav Blabol, ředitel ŘSD Správy Plzeň. Na konci roku 2024 budou probíhat poměrně komplikované, ale nutné přeložky inženýrských sítí a první stavební práce. Finální podobu dostane křižovatka v roce 2025 a přijde zhruba na 150 milionů korun. Z toho 80 miliony se na ní bude podílet město, 60 milionů dá ŘSD a zbytek kraj jako investor obchvatu.
 

Zdroj: Pavel Bouda, Plzeňský deník