24. 1. 2025
Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Přeštice mají novou identitu a sází na symbol přeštíka
Přeštice mají novou identitu a sází na symbol přeštíka
13. 12. 2024
Přeštické černostrakaté prase se bude nově v podobě rypáku objevovat na propagačních materiálech.
Nová vizuální identita Přeštic
Všem bude jasné, že jde o Přeštice. O to se chce snažit vedení města pomocí nové vizuální identity. Proto byla vypsána soutěž pod záštitou nezávislé organizace Czechdesign. Ta měla jasný cíl – sjednotit a posílit vizuální prezentaci města a zároveň ji obohatit moderním a atraktivním způsobem. A co bylo předlohou? Přeštické prase, které má s tímto městem spojené snad každý. Dominantní barva je žlutá.
„Komunikace a vůbec propagace města doteď byla velmi roztříštěná. Veškeré plakáty, informační brožury, či letáky nebyly jednotné. My jsme se rozhodli vzít změnu z gruntu, revolucionářsky a vytvořit celý nový systém vizuální identity města, která by měla fungovat směrem k občanům, aby se s ní ztotožnili, aby byla nová, hravá, moderní, a i směrem ven k návštěvníkům, aby zaujala, aby město propagovala a lákala návštěvníky. Aby prostě, když se na jakýkoliv prvek té identity podíváte, aby bylo jasné, že jsou to Přeštice a nikoliv kdokoli jiný v kraji,“ vysvětlil starosta Přeštic Tomáš Chmelík.
O tom, co by mělo být identitou Přeštic se vedly dlouhé debaty. Přeštice jsou často spojovány s prasaty, která si vybaví většina lidí ve spojitosti s tímto městem. Ale že by měly být symbolem města, se vedení trochu obávalo. „Přece jenom prase je prase, ale nakonec jsme se i po diskuzi s grafiky došli k tomu, že identita města je prostě daná. Když se řeknou Přeštice, je to přeštík. Město by se tomu nemělo bránit a popírat to, ale spíš to vzít jako příležitost, která nás odliší,“ vysvětlil starosta.
A přesně tak to viděl i Lukáš Pumpr ze Studia Petrohrad, který stojí za vítěznou vizuální identitou Přeštic, jejíž dominující barvou je žlutá a symbol vyjadřující právě přeštíka neboli přeštické černostrakaté prase. „Věděl jsem od počátku, že chci pracovat se symbolem přeštického prasete, který je notoricky známý. V podstatě hned na prvním brífinku s vedením města jsem avizoval, že si myslím, že by bylo velmi nešikovné se tvářit, že tady to prase není. To prase tu bylo dávno předtím, než se celá tato soutěž vypsala. Pro mě jako pro designéra nebyla tak vlastně nebyla ani tak otázka, jaký symbol najít, ale spíše jak ten symbol uchopit a pracovat s ním inteligentně a citlivě, aby to nebylo nějakým způsobem urážející nebo to nepůsobilo negativně,“ uvedl Pumpr.
Začal pracovat s celou ilustrací prasete, které postupně zjednodušoval, až z něj zbyl v podstatě jen ten nejvíc signifikantní prvek – rypák. Ten spojil s všeobecně známým znakem copyrith – písmeno c v kolečku. Skloubením toho vznikl výsledný vizuál. „Měl by být nějakým sebevědomým, hrdým přihlášením se k přeštickému odkazu, historii a identitě. Vizuální styl je rozvinutý, dá se použít více způsoby. Barevnost jsme zachovali tak, jak byla požadována od vedení města. Žluto černá už je v erbu, je velmi výrazná,“ dodal Pumpr s tím, že vznikly i různé ilustrace, které budou moci být používány na propagační materiály.
Zdroj: PLZEŇSKÝ deník