Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Plzeňský kraj může díky konkurenci v tendrech stavět více silnic než plánoval. Bude jich kolem osmdesáti

Plzeňský kraj může díky konkurenci v tendrech stavět více silnic než plánoval. Bude jich kolem osmdesáti

11. 3. 2024

Plzeňský kraj plánuje díky vysoké konkurenci stavebních firem letos až 80 silničních staveb.  Do silnic investuje 1,5 miliardy korun, z čehož 710 milionů pochází z rozpočtu kraje. Kraj také připravuje soutěž na autobusové nádraží v Klatovech a cyklostezky v hodnotě až 50 milionů korun.

Vizualizace přestupního terminálu Klatovy
Zdroj: https://knesl-kyncl.com/

Vizualizace přestupního terminálu Klatovy Zdroj: https://knesl-kyncl.com/

Plzeňský kraj plánuje letos až 80 silničních staveb, stejně jako loni. Téměř o třetinu více silnic než v předchozích letech se daří budovat díky vysoké konkurenci stavebních firem v soutěžích, v nichž kraj dosahuje v průměru asi 70 procent projektovaných cen. Loni už to byla výrazná úspora a letos vycházejí ze soutěží ještě lepší ceny, řekl na prezentaci veřejných zakázek Centrálního nákupu Plzeňského kraje náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraj vlastní 4612 kilometrů komunikací druhé a třetí třídy a 977 mostů.


Letos podle Čížka plánuje, že do silnic investuje 1,5 miliardy korun. Je to o čtvrtinu méně než v loňském rekordním roce, kdy ale kraji přicházely dotace EU za západní obchvat Plzně za 2,2 miliardy korun dokončený před rokem. „Letos se budeme loňskému extrémnímu roku blížit. Nezastavujeme ty výrazné prostředky, které do silnic jdou," řekl Pavel Čížek . V částce není zahrnutá běžná údržba, kterou zajišťuje krajská správa silnic.


„Z rozpočtu kraje vydáme letos 710 milionů, přidali jsme 100 milionů korun. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostaneme dalších až 360 milionů korun. Další stovky milionů půjdou z evropského programu IROP, kde zatím přesně nevíme, na kolik vyjdou výběrová řízení a kolik skutečně vyčerpáme," uvedl Čížek. V IROP má kraj v tomto plánovacím období EU alokaci asi 800 milionů korun.


„Jednoznačně podporujeme místní stavební firmy. Jejich zájem o naše zakázky je hodně velký, ve výběrových řízeních máme i 13 uchazečů. A ty stavby jsou od nejmenších po největší, takže si na své přijde každý z dodavatelů, pokud docílí rozumných cen," uvedl.


Pokud jde podle Čížka o jednoduchou opravu delšího úseku silnice, tak se kraj dostává i na 60 procent projektovaných cen. „V průměru je to kolem 70 procent. Předloni obrovsky rostly ceny materiálů a energií, takže tam jsme se blížili rozpočtovým cenám. Už loni to výrazně klesalo a letos ještě o něco víc," uvedl náměstek. I při nižších cenách je podle něj kvalita dobrá. Hlídáme to intenzivně, stavební dozory tlačíme, aby všude dělaly externí firmy takzvané odvrty, zda jsou skutečně dodržené vrstvy tak, jak mají být, řekl.

Kromě silnic už kraj připravuje také třeba soutěž na terminál v Klatovech, tedy velké autobusové nádraží, jehož stavba téměř za 100 milionů korun začne v létě. Dále šestikilometrovou cyklostezku Bukovec - Chrást za 37 milionů korun, která vznikne do konce jara na zrušené trati za Plzní. Dalších až 50 milionů korun půjde z kraje na cyklostezky obcím.

Zdroj: https://plzenska.drbna.cz/