Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Obyvatele Losiné u Plzně rozdělují spory o obchvat. Vybraná trasa se nelíbí těm z nové zástavby

Obyvatele Losiné u Plzně rozdělují spory o obchvat. Vybraná trasa se nelíbí těm z nové zástavby

17. 2. 2014

Obcí Losiná u Plzně projede denně více než 14 tisíc aut, protíná ji totiž hlavní tah z krajského města na Nepomuk a České Budějovice. Na obchvat místní čekají už téměř 30 let. Proti dlouho připravované trase se ale teď ozvali lidé z nové obytné zóny. Nechtějí, aby čtyřproudá silnice vedla za jejich domy. Vedení obce ovšem trvá na svém.
Obyvatele Losiné u Plzně rozdělují spory o obchvat. Vybraná trasa se nelíbí těm z nové zástavby

Obyvatele Losiné u Plzně rozdělují spory o obchvat. Vybraná trasa se nelíbí těm z nové zástavby

O trase obchvatu se rozhodlo už v roce 1991. Tehdy se vybrala takzvaná východní varianta, která vede nad obcí – po okraji lesa pod hradem Radyně.  
 
„Za účasti všech kompetentních orgánů státní správy, projektantů a samosprávy byl závěr sledovat nadále východní variantu,“ potvrzuje ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák. 
 
Podle starosty Losiné Miloše Černého na stejné trase po celou dobu trvá i vedení obce:  
 
„Zastupitelstvo bez výjimky podporuje jen a pouze variantu obchvatu, která je zanesená v platném územním plánu naší obce a rovněž tak v platných zásadách územního rozvoje Plzeňského kraje.“ 
 
Zvolená trasa se ale nelíbí majitelům domů z nové bytové zóny, kteří založili občanské sdružení Radyně. „Stávající verze obchvatu narušuje kulturně-historickou památku, která je nad obcí – mluvím zde o hradu Radyně – a nerespektuje současné rozložené obce,“ vysvětluje za sdružení Roman Král. 
 
Petice proti východní variantě 
 
Proti trase vznikla petice, kterou podepsaly dvě stovky lidí. Chtějí, aby obchvat vedl spodní částí obce. „Všechny rozumně uvažující obce plánují své obchvaty v místech, kde se nachází průmysl, kde jsou objekty dnes již nevyužívané – mluvím v případě obce Losiná o nefunkčním kravínu – a kde se nachází přirozené překážky, které zabraňují šíření hluku,“ dodává Král. 
 
Podle Zdeňka Kuťáka ale nemusí být tato trasa pro obec výhodnější. „Je to na návětrné straně. Byla by tam estakáda, která je samozřejmě složitější inženýrský objekt i z hlediska odhlučnění,“ upozorňuje. 
 
Ředitelství silnic a dálnic podle něj nemá v současné době důvod, proč plánovanou trasu měnit: „Východní obchvat je již v poměrně pokročilém stadiu přípravy, je již řadu let zanesen v územním plánu Losiné. To znamená, že všichni ti, kteří si v blízkosti plánované trasy zakoupili nebo postavili rodinné domky, byli dopředu informováni o tom, že tam obchvat bude.“ 
 
Obec chce stavět co nejdřív 
 
Roman Král ze sdružení Radyně nepopírá, že o plánovaném obchvatu věděl. Dlouho ale ekonomická návratnost stavby nevycházela, což se změnilo až v loňském roce. 
 
„Znamená to, že když máme koupené bydlení v této oblasti, že se nemůžeme k nějakému plánu vyjadřovat? Naší snahou je otevřít diskuzi napříč Losinou a v rámci této diskuze vybrat variantu, která bude mít svůj kvalitativní rozměr,“ říká Král. 
 
Východní trasu obchvatu ale podle starosty Losiné podpořil také Mikroregion Radyně, který sdružuje 12 okolních obcí. „Jak říkám, jinou variantu podporovat nehodláme. Chceme, aby obchvat byl co nejdřív realizován. Jakékoliv časové zdržení je špatně,“ zdůrazňuje Černý. 
 
Výstavbu obchvatu by mohl zdržet nebo zastavit odmítavý postoj obce, pokud by se například po komunálních volbách změnilo zastupitelstvo. V opačném případě se počítá se zahájením stavby za více než miliardu v roce 2019.