Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Obce chtějí vyhnat kamiony ze silnice u D5, řešením je zákaz vjezdu

Obce chtějí vyhnat kamiony ze silnice u D5, řešením je zákaz vjezdu

19. 3. 2018

Obce na Rokycansku i Plzeňský kraj mají plán, jak ze staré silnice z Plzně do Prahy dostat pryč tranzitní dopravu. Od Rokycan až do středočeských Zdic by původní výpadovka byla uzavřena pro všechna nákladní auta nad 12 tun. Omezení by mohlo začít platit už letos.

Obce chtějí vyhnat kamiony ze silnice u D5, řešením je zákaz vjezdu

Obce chtějí vyhnat kamiony ze silnice u D5, řešením je zákaz vjezdu

Nový impuls dostal projekt, jak vrátit na dálnici D5 kamiony, které jezdí na Rokycansku po staré souběžné silnici. Na ní totiž nemusejí platit mýto. K projektu obcí a Plzeňského kraje se hlásí i Středočeši.

V současné době to vypadá, že od Rokycan až do středočeských Zdic by původní výpadovka Plzeň - Praha byla uzavřena pro všechna nákladní auta nad 12 tun s výjimkou těch, která tam cestu začínají, končí nebo zásobují firmy či obchody.

Nyní projektanti plánují, kde budou osazené dopravní značky zakazující průjezd nákladních vozů.

„Když chceme zakázat tranzit vozidel nad 12 tun, musíme pro ně mít objízdnou trasu. V tomto případě je evidentní, že objízdnou trasou je dálnice D5. Byl bych rád, kdyby omezení pro tranzit platilo ještě letos,“ uvedl náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek.

Přepravní firmy chtějí ušetřit na mýtném

Dotčené obce už oznámení o projektu měly na svých úředních deskách. Laicky řečeno, nezbytné papírování spojené s projektem je v plném proudu. 
V Rokycanech by zákaz vjezdu začínal u kruhového objezdu U Jatek, tedy v místě, kde se potkávají silnice od dálnice D5 a Litohlav, od Ejpovic, Šťáhlav a centra Rokycan.

Jen projíždějící auta nad 12 tun by nemohla pokračovat přes centrum Rokycan a dál na Prahu. Musela by najet na 62. kilometru na dálnici D5 a dál po ní jet do metropole.

Kamiony a nákladní auta vyhýbající se dálnici jen proto, aby firmy ušetřily na mýtném, nebudou smět projíždět ani přes Svojkovice, Holoubkov, Mýto a Kařez. Holoubkovský starosta Lukáš Fišer nedokáže odhadnout, kolik těžkých nákladních vozidel a kamionů přes jejich obec objíždí dálnici.

„Dokud nebudou osazeny značky zakazující tranzit a policie nezačne kamiony zastavovat a kontrolovat, přesně to vědět nebudeme. I kdyby z hlavního tahu obcí ubylo deset nebo patnáct procent kamionů, bude to znát,“ soudí starosta.

S nadsázkou pak dodal, že zřejmě už v létě si obec problém s kamiony vyřeší sama. Ale jen na čtvrt roku. „Připravuje se rekonstrukce části hlavního tahu od hotelu směrem na Mýto. Správa a údržba silnic bude dělat silnici. Obec sítě, chodníky a veřejné osvětlení,“ upřesnil Lukáš Fišer.

Navázat na zákaz průjezdu kamionů na rokycanské části silnice II/605, jak je teď označena bývalá silniční spojnice Plzně s Prahou, chtějí i středočeské obce Cerhovice, Žebrák a Zdice. Cerhovický starosta Petr Frei říká, že o zákaz průjezdu kamionů bojují už patnáct let.

„Zájem máme my, Žebrák a Zdice. Udělali jsme studii, ale zatím nás nikdo nepodpořil. Na západě Čech k tomu přistoupili vstřícněji. Víme, že po dálnici jezdí většina kamionů. Ale proč ještě stovky dalších jezdí přes obce, aby ušetřily za mýto? Tak by to nemělo být,“ řekl Frei. Středočeští starostové budou s úřady o zákazu průjezdu pro kamiony také jednat.

Už v roce 2013 chtěl tehdejší náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Václav Bauer osadit 400 zákazových značek pro kamiony od Ejpovic až po hranici Plzeňského a Středočeského kraje. Jenže nic z toho se nakonec neuskutečnilo. Ejpovickým by v budoucnu měl ulevit obchvat, který odvede auta kolem průmyslové zóny u sjezdu z dálnice.

Autor: Václav Cinádr  |  Zdroj: Petr Ježek - iDNES.cz