Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Modernizované vlaky GW Train budou 10 let vozit cestující v Pošumaví

Modernizované vlaky GW Train budou 10 let vozit cestující v Pošumaví

26. 3. 2021

Jde o výsledek otevřené soutěže a následné elektronické aukce, zadání zakázky dnes na mimořádném zasedání schválili krajští radní. Po jednání o tom informoval náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Dopravce nakonec u desetiletého kontraktu nabídl průměrnou cenu 155,94 Kč za kilometr v takzvané brutto smlouvě, u které jsou příjmy z jízdného plně kraje. Pošumaví zahrnuje tratě Horažďovice-Sušice- Klatovy a Domažlice-Klatovy.

Vizualizace motorového vozu Stadler RS1 v barvách Plzeňského kraje. Foto: GWTR

Vizualizace motorového vozu Stadler RS1 v barvách Plzeňského kraje. Foto: GWTR

Výsledek dokazuje pozitivní efekty otevřených soutěží v dopravě na veřejné rozpočty. První rok bude GW Train Regio jezdit za cenu 142,45 Kč, což je o 1,95 Kč více, než dosud jezdí České dráhy na těchto tratích regionovami. GW Train Regio musí podle podmínek soutěže nasadit modernější vozidla s lepší akcelerací a komfortem, v nabídce kraji prezentoval motorové vozy Stadler RS1. Řada krajů platí Českým drahám bez soutěže za regionovy přes 150 korun za kilometr. „Stadler RS1 je pravděpodobnou variantou pro tyto tratě,“ potvrdil předseda představenstva GWTR Peter Bosáček.

Lepší přípoje v Klatovech a Horažďovicích

Pro Pošumaví chtěl kraj nejméně šest motorových vozů nebo jednotek s 65 a více místy na sezení. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. Rozsah desetileté smlouvy je 7,56 milionu vlakokilometrů.

„Pro cestující půjde o velkou změnu. Díky lepší akceleraci se budou moci změnit i jízdní řády, vlaky budou v Horažďovicích a Klatovech lépe navazovat na veřejnou dopravu a zkrátí se jízdní doby,“ dodal Čížek.

Plzeňský kraj je prakticky jediným v zemi, který se vydal cestou otevřených soutěží na výběr železničních dopravců. I díky tomu dochází k velké modernizaci souprav. Většinu zakázek získaly dosud v kraji České dráhy. Ty jsou jediným zájemcem v zakázce pro provoz na tratích v Českém lese a v oblasti Plzeňska.

Zakázka se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy. Zakázku se snažily České dráhy napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, námitky státního dopravce ale antimonopolní úřad definitivně zamítl.

Pro České dráhy jde o další ztracené výkony za poslední půlrok. Na konci loňského roku rozhodl Liberecký kraj, že provoz takzvané Českolipské železnice zadá Die Länderbahn CZ.

Autor: Václav Cinádr  |  Zdroj: zdopravy.cz