Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Kraj je jako velké město

Kraj je jako velké město

28. 2. 2025

Pavel Čížek, aktivní ekolog a starosta Spáleného Poříčí, se stal náměstkem hejtmana Plzeňského kraje od roku 2016, kde se zaměřuje na rozvoj dopravy a území. Pod jeho vedením došlo k výrazným změnám ve veřejné dopravě, včetně zvýšení počtu vlakových spojů a integrace dopravy v regionu. 

Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro dopravu

Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro dopravu

Pavel Čížek začal vstupovat do povědomí veřejnosti jako aktivní ekolog ve Spáleném Poříčí. Záhy se v městečku na jižním Plzeňsku stal starostou a posléze i zastupitelem Plzeňského kraje. Od roku 2016 je náměstkem hejtmana.

Proč mi nestačilo být jen starostou a zamířil jsem na kraj? Protože jsem jako starosta v devadesátkách viděl, že spoustu věcí v malém městě s minimem peněz nevyřeším. A když jsme jako obce platily jako mourovatí za autobusy a ještě se pořád nakaždé lince hádali, kolik kdo dá, viděl jsem, že mnohé nevyřeší ani okres. Tak jsem uvítal vznik krajů. Takto vysvětluje Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro dopravu, že chtěl přímo řešit rozvoj území a venkova, a tak se později rozhodl kandidoval v krajských volbách za STAN.

Proč se držíte v radě kraje v různých koalicích?

Protože jsem tvrdohlavý a jsem zvyklý jít za každým projektem, který mi dává smysl třeba i pět či deset let a to musíte být v koalici. Taky jsem si párkrát vyzkoušel opozici a zjistil, že se v ní nedá docílit nic pořádného.

Proč?

Protože kraj je jenom zvětšená obec, město, řeší komunální problematiku. Schválně: obce mají školky a základky, kraj střední školy. Obce mají místní komunikace a cesty, kraj dvojky a trojky silnice. Obce řeší zdravotní střediska a zubaře, kraj nemocnice a pohotovosti. A tak dále. Kraj hledá shodu na konkrétních projektech a tu je možné nalézt v různých koalicích, ale ne v opozici. Politiky je na kraji minimum.

Dopravě se na kraji věnujete už osm let. Povedlo se vůbec něco?

Až mě překvapuje, kolik se toho dá ovlivnit, nasměrovat, posunout v kvalitě, když je dobrý tým. Veřejnou dopravu jsme změnili od základu. Přidali vlakové spoje, dopravu kompletně propojili, je řízena dispečinkem a každé porušení návaznosti je pokutováno, aby byla doprava spolehlivější. Na jeden levný lístek můžete cestovat po celém kraji i v MHD v Plzni a už se těším, až společně s městem zapojíme do integrované dopravy Plzeňského kraje i elektrokola. Máme nové nebo skoro nové vlaky a autobusy, které poskytují pohodlné a luxusní svezení.

A co díry v silnicích. Víte, kolik jich v kraji je?

Nemám je spočtené, protože každá zima jich zmrznutím a rozmrzáním vyrobí spoustu, ale jarní oprava je velice rychlá. Dáváme do silnic několikanásobek toho, co před lety a čím víc se udělá pořádných rekonstrukcí podloží a pak balené živice, tím jsou pak opravy snazší a děr míň. A protože silnic máme přes 4 000 km, museli jsme k přednostní opravě vybrat ty nejzatíženější. Těch máme cca 800 - 900 km a tam jsme jich už naprostou většinu opravili. Nejdražší jsou průtahy obcemi a mosty a pro ně už máme připraveny desítky projektů. Povedlo se taky čerpat mnoho evropských dotací, a tak jsme mohli stavět i nové silnice, jako je západní obchvat Plzně nebo letos napojení severního Rokycanska či Liblínský most.

A co cyklodoprava?

V cyklostezkách jsme začali od nuly a už máme přes 200 km stezek, co spojují města a větší obce, aby lidé nemuseli na kole na nebezpečné jedničky a dvojky silnice. Z krajských peněz nestavíme turistické stezky k pamětihodnostem, ale opravdové spojnice pro nemotorovou dopravu. Radost mám třeba z cyklostezky po bývalé železniční trati z Plzně - Doubravky do Bukovce a Chrástu a ze stezek, které pokračují až na Radnicko.

Není pohodlnější jezdit autem?

Horem dolem každému doporučuju, aby jel na výlet s rodinou nebo do Plzně za kulturou veřejnou dopravou. Lístek si koupí v mobilu či u řidiče. Ve vlaku může číst, v autobuse sledovat videoinformace, dojede až do centra Plzně bez hledání parkování a nakonec si může dát i pivo. A aby byla doprava ještě pohodlnější, podporujeme přestupy z vlaku na bus přestupními terminály u nádraží, kde je dost místa i pro osobní auta. Právě začínáme stavbu velkého komfortního terminálu u nádraží v Klatovech za 170 milionů Kč s dotací z EU.

 

Zdroj: MF Dnes