Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj České a německé obce bojují proti kamionům. Řidiči tudy jezdí, aby se vyhnuli mýtu

České a německé obce bojují proti kamionům. Řidiči tudy jezdí, aby se vyhnuli mýtu

23. 7. 2019

Všeruby (Domažlicko) Přes 20 českých a německých pohraničních obcí v pondělí ve Všerubech na Domažlicku založily Česko-německou občanskou iniciativu proti mezinárodní nákladní dopravě. Chtějí zabránit přibývání kamionů na hraničním přechodu Všeruby-Eschlkam, která stále více zatěžuje obce v okolí.

 

ilustrační snimek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

ilustrační snimek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Situace by se mohla ještě zhoršit od ledna příštího roku, kdy chce stát začít vybírat mýtné i na některých silnicích I. třídy, v Plzeňském kraji ve směru na České Budějovice a na Domažlice. Řekl to Václav Bernard (za STAN), starosta městyse Všeruby, jemuž kvůli nákladní dopravě ubývá obyvatel.

Řidiči nákladních aut a autobusů budou chtít ušetřit a budou jezdit po silnicích bez mýta, dodal. Konkrétně u vozů mířících na Domažlicko se podle náměstka plzeňského hejtmana pro dopravu Pavla Čížka (STAN) přesunou na nezpoplatněnou silnici I. třídy z Plzně na Klatovy (I/27) a pak dále na Kdyni (I/22), které už jsou teď zahlcené.

Iniciativu v pondělí podpořilo svými podpisy na petici na 500 obyvatel českých a německých obcí u hranic. Podpisy budou obce shánět dále. Deklaraci iniciativy pošlou vládě, parlamentu, ministerstvu dopravy a dalším institucím. Doufají, že ministerstvo své rozhodnutí změní. Iniciativa chce být důrazná a plánuje další protestní akce. „Máme teď v ruce poměrně silný mandát. A vyšleme jasný signál vládě, že se prostě nenecháme zničit,“ uvedl Bernard. Starosta Klatov a předseda Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje Rudolf Salvetr (ODS) uvedl, že proti mýtnému na silnicích I. třídy už obce písemně protestují tři roky.

Obcí Všeruby, jejichž obyvatelé stěžují na nesnesitelný hluk, už nyní jezdí podle Bernarda až 1000 nákladních aut denně. Po zavedení mýta na silnici I/26 (Plzeň - Domažlice) by se podle odhadů starostů počet zdvojnásobil. Vlna odporu se zvedla i v německém Eschlkamu a Grossaignu, kde se ozývají hlavně mladé rodiny, které se bojí nechávat děti chodit samotné a jezdit na kolech.

Další města a obce v Plzeňském kraji nesouhlasí s plánovaným zpoplatněním některých silnic I. třídy. Starosta Kostelce u Stříbra František Trhlík už pohrozil blokádami.

Rozšíření mýta na úseky silnic I. tříd považují obce za nekoncepční krok vlády. Mýtný systém se má od ledna rozšířit o 870 km silnic I. třídy. Kraje vybraly 600 kilometrů, na nichž by chtěly nulovou sazbu.

Pokud stát na obě silnice opravdu zavede mýto, požaduje kraj ještě zpoplatnění silnice I. třídy z Plzně přes Klatovy na Horažďovice a Klatovy-Domažlice, kudy by kamiony tah Plzeň-Domažlice určitě objížděly.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) nedávno řekl, že zavedení nulové sazby na některé úseky by mohlo ohrozit spuštění nového mýtného systému. Zavedení mýtného na další silnice je možné, ale do ledna 2020 se to nestihne. Podle ministra se mýtné vyhodnotí po roce.

 

Autor: Václav Cinádr  |  Zdroj: ČTK, Lidovky.cz