Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Aktuality Pavel Čížek: Kraj jízdné nezdraží. Slevami chce naopak přilákat cestující

Pavel Čížek: Kraj jízdné nezdraží. Slevami chce naopak přilákat cestující

30. 5. 2022

I přesto, že ceny energií a pohonných hmot letí raketově vzhůru, Plzeňský kraj ani v příštím roce neplánuje zdražovat veřejnou dopravu. Naopak. Do autobusů a vlaků chce slevami nalákat ještě více lidí. Deníku to řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Budovat se budou rovněž tzv. dopravní uzly, které lidem zjednoduší cestování.

Pavel Čížek: Kraj jízdné nezdraží. Slevami chce naopak přilákat cestující

Pavel Čížek: Kraj jízdné nezdraží. Slevami chce naopak přilákat cestující

Podle náměstka se do hromadné dopravy začalo po covidu vracet mnoho lidí. „Počty cestujících se vrátily na úroveň roku 2019 a v některých relacích už tento rok i převyšují. Zájem průběžně monitorujeme a podle něj se snažíme přizpůsobit dané linky. V poslední době některé spoje posilujeme,“ popsal současnou situaci Čížek s tím, že kraj přidal linky ze Stříbra do Plzně. „Tam někdy cestovalo až 80 lidí v autobuse,“ poznamenal.


ZVÝHODNIT LIDI V NOUZI
Pětapadesátiletá Eva Jirešová z Klatov, která deset let dojížděla autem za prací do Plzně, se nyní kvůli vysokým cenám nafty rozhodla, že bude jezdit vlakem. „Cestování by se mi už nevyplatilo, spočítala jsem si, že vlakem mě cesta vyjde téměř o polovinu levněji než autem. Navíc v dnešním provozu je to i rychlejší,“ reagovala na dotaz Klatovanka.


Pavel Čížek uvedl, že kraj momentálně řeší, že by levnějším jízdným přilákal do veřejné dopravy ještě další cestující. „Přemýšlíme o tom, že bychom zvýhodnili třeba lidi v sociální nouzi, kteří dostávají dávky hmotné nouze. To nyní vyhodnocujeme. Situace je špatná pro mnoho rodin a ceny energií neustále rostou,“ sdělil. Náměstek dodal, že je zbytečné, aby lidé utráceli za automobilovou dopravu, když by mohli jet veřejnou dopravou. „Hledáme cesty, jak bychom lidi k využívání vlaků a autobusů ještě více motivovali.“


Kraj by měl od roku 2024, kdy vysoutěží vlakovou dopravu, doplácet ročně nejméně o 70 milionů korun více. „Přestože se při výběru dopravce snažíme vysoutěžit nejnižší cenu, tak rostou právě ceny energií, platy řidičů a další náklady,“ vysvětlil Čížek. Podle něj chce kraj rovněž vybudovat tzv. dopravní uzly, které by lidem zjednodušily cestování. „Připravujeme je například v Kařezu, Horní Bříze nebo v Klatovech, kde přestupuje velké množství lidí. Právě v Klatovech už přestupní terminál vyjednáváme dlouho, kraj platí projektovou dokumentaci a připravuje to,“ vyjmenoval náměstek. Doplnil, že během tří let by mělo několik terminálů vzniknout. „Je důležité, aby tam bylo vybudováno dostatečné množství parkovacích míst pro auta a možnost uložit si kolo,“ řekl.
Na projekty mohou kraj i obce získat peníze z programu ITI nebo z individuálních dotací IROP.
 

Autor: Václav Cinádr  |  Zdroj: Barbora Hájková, Plzeňský deník