Hlavní stránka Regiony Pardubický kraj Rychlostní silnice R35 je zatím s velkým otazníkem

Rychlostní silnice R35 je zatím s velkým otazníkem

10. 2. 2014

Svitavy - Rychlostí silnice R35, která představuje budoucí páteřní spojnici Čech a Moravy, stále vzbuzuje živé diskuze. Boj o to, zda povede severní nebo jižní variantou skončil před lety vítězstvím té jižní, stále se ale jedná o obchvatech a přivaděčích.
Rychlostní silnice R35 je zatím s velkým otazníkem

Rychlostní silnice R35 je zatím s velkým otazníkem

V souvislosti s jednáním ohledně rychlostní komunikace cítili také zástupci Litomyšle potřebu znovu zdůraznit své priority vzhledem k trase silnice. „Co se týče přivaděčů, tak trváme na tom, že jeden přivaděč bude za Řídkým, druhý přivaděč bude u Janova," prohlásil starosta Litomyšle Michal Kortyš. Narážel tak na možnost svést dopravu k Litomyšli i prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky, která je zakreslená u Kornic.
 
„Chceme tady téčkovou křižovatku. Kdo bude chtít jet z České Třebové do Litomyšle, bude muset jet po dálnici k obci Řídký a pak zpátky, nebo po staré silnici, kterou je dnešní silnice přes Kohout," popsal starosta.
 
Důvod, proč si radní nepřejí alternativu dálničního sjezdu u Kornic, je jednoduchý. „Nechceme další silnici vedoucí na Lány, která by oddělila Kornice. Ty by pak zůstaly uvězněné mezi dvěma silnicemi a naše integrovaná obec by zůstala odříznutá," vysvětlil starosta. Radomil Kašpar, místostarosta Litomyšle, také upozornil na důležitou skutečnost, že silnice by v takovém případě vedla přes rozvojové plochy města.
 
„Je pro nás důležitější, aby se město mohlo rozvíjet dál, než aby bylo možné po dálnici dojet přímo až do Litomyšle," konstatoval starosta. Dálniční sjezdy jsou navíc podle jeho slov živnou půdou pro developery a hangáry, na které město není stavěné ani připravené. „Jsme město kultury a historie a nikdy jsme tady těžký průmysl neměli," dodal Michal Kortyš.
 
Rychlostní silnice R35 vyvolává stále diskuze. V současné době probíhá příprava jedné části od Velkých Opatovic po Časy. Nejproblematičtější záležitostí příprav je výkup pozemků.
 
„Složitá situace nastala zákonnými opatřeními a dalším předpisy, které v současné době dostávají ceny pozemků tam, kde je vlastníci nejsou ochotní akceptovat. Dříve byla jiná cenová úroveň. Podle mého názoru, pokud se alespoň částečně nezmění současný stav výkupů, to znamená cena pozemků na přijatelnější formu, tak to bude problém," konstatoval svitavský místostarosta Pavel Čížek.
 
Ale to není jen problém R35, ale v celé republice. Podle Pavla Čížka vážná diskuze začíná probíhat mezi poslanci celým politickým spektrem Pardubického kraje, ale i poslanci parlamentu. „Peníze na pětatřicítku jsou, peníze jsou připravené i na obchvat Svitav, který bude přivaděčem na R35. Brzdou je ale výkup pozemků," řekl místostarosta.
Obchvat bude
 
Na stránkách Ředitesltví silnic a dálnic je obchvat Svitav zařazený do připravovaných akcí v roce 2013. „To je pro nás velice přívětivá zpráva. Příprava, která byla už nastartovaná, tedy územní rozhodnutí, dokumentace ke stavebnímu povolení, část výkupů pozemků, neskončila nikde pod stolem, ale pokračuje dál. Největší problém je už zmiňovaný výkup pozemků, který nejen přípravu obchvatu Svitav, ale i přípravu ostatní technické infrastruktury, brzdí," uvedl Pavel Čížek. Pokud se tato část příprav nepohne kupředu, pak si kdokoliv může říkat cokoliv líbivého, ale nenadělá s tím nic.
 
„Z ministerstva dopravy máme informace, že příprava obchvatu Svitav by mohla být v dobrém režimu do dvou let hotová tak, aby se mohla zahájit stavba. Pokud by to šlo všechno dobře, tak časový harmonogram je nastavený tak, že by se se stavbou mohlo začít už v roce 2016, ale je to opravdu o tom, že se musí rozběhnout příprava," zdůraznil svitavský místostarosta.
 
Co by to znamenalo pro Svitavy, kdyby se postavila R35 a nebyl by obchvat? Už teď je stále rostoucí doprava pro město velkou dopravní zátěží. „V České Třebové se rozvíjí překladiště, což je pro region velice dobře, ale tranzit jezdí především přes Svitavy. Jinudy se na jih nedostane. Nastává situace, kdy doprava vzrůstá tedy hlavně kvůli tranzitu. Kdybychom navedli rychlostní silnici dálničního tipu kolem města a neudělali přivaděč obchvatový, tak by to byl velký problém," poznamenal Pavel Čížek. Dopravní zátěž pro směr západ-východ silnice R35 logicky nahradí dálnici D1. Kdo bude chtít do našeho regionu, vezme to přes Svitavy, zastavěným územím. Vzrůstá ale i osobní doprava. Turisté z Polska to k moři mají přes naši zemi a tedy i přes stávající I/43 na Brno a dále na jih nejblíž.
Dočasné řešení
 
Radní hledají cestu, jak tranzitní dopravu z města odklonit. „Navrhli jsme řešení. Požádali jsme Pardubický kraj o stanovení dopravního značení na úpravu průjezdnosti zastavěným územím Lačnova jedním směrem. Řidiči, kteří pojedou od Lanškrouna a České Třebové, pojedou směrem na Moravskou Třebovou a přes křižovatku u Koclířova na spáleništi zpět na Svitavy," vysvětlil Pavel Čížek. Tudy vedla i objížďka, když se vloni silnice v Lačnově opravovala. Motoristé jedoucí opačným směrem, tedy od Svitav, by jeli přes zastavěné území Lačnova.
 
Kvůli dopravnímu značení bude vést město další jednání. „Dopravu chceme odklonit ze silnice první třídy na silnici první třídy. Dopravu v Lánech nezměníme, dokud nebude obchvat," dodal k situaci svitavský místostarosta Pavel Čížek. (kk, jš)
Ilustrační foto Autor: Archív
Autor: Redakce