Hlavní stránka Regiony Pardubický kraj Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

2. 11. 2017

Netradiční metodou vznikne dálniční přemostění železničního koridoru v Uhersku. Stavět se bude tak, aby byl provoz vlaků omezený jen minimálně. Most bude součástí D35, která by v tomto místě mohla začít vznikat ještě letos. Ekologové proti stavbě nic nenamítají.

Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

Žádné postupné posouvání jednotlivých částí, kvůli kterému by musely vlaky zastavovat. Most přes koleje ve stanici Uhersko vyroste na loukách v okolí, a až poté se usadí na své místo.

„Z důvodu výluk a omezení dopravy na koridoru se přistoupilo k řešení, které v Česku ještě nebylo použito. Most se bude stavět mimo kolejiště a potom se na otočném kloubu spojí nad tratí tak, aby ty lhůty byly co nejkratší,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. „Je to technicky velice zajímavý most a jsme zvědaví, jak si s tím dodavatel poradí,“ doplnil bez dalších podrobností Vebr.

Podle odborníka na historii dopravního stavitelství Tomáše Jandy se mosty stavěly v minulosti odlišnou metodou. „Mosty se v Rakousku-Uhersku a následně Československu běžně vysouvaly. Na břehu či před terénním zlomem se smontoval a následně vysunul, případně se použila metoda letmé montáže. Na tom není až tak nic složitého. Popsané otočení mostu je skutečně asi první takovéto na českém území. Běžně se vysouvá v ose nebo se most postaví paralelně a následně se nasune na podpěry či pilíře,“ uvedl Janda.

Podle něj vzhled mostu nebude nijak škodit rázu krajiny. „Navrhovaná konstrukce je esteticky velice krásná, vhodná do daného území,“ dodal Janda.

Byť se hlavní práce při stavbě mostu uskuteční mimo kolejiště, očekávají železničáři přeci jen určité omezení při provozu. „Předpokládáme, že v rámci realizace stavby bude zavedena bezpečnostní pomalá jízda. Konkrétní harmonogram prací investice ŘSD nám zatím není znám,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Přesné stavební postupy dodá železničářům až zhotovitel stavby. Firmu by mohli silničáři vybrat v tomto týdnu. Předložené nabídky uchazečů má na stole ministerská komise. Blízko k zakázce má sdružení firem M-Silnice, Hochtief CZ, COLAS CZ, které ze sedmičky uchazečů podalo nejnižší nabídku na stavbu 14,7 kilometrů dlouhého úseku mezi Časy a Ostrovem. Cena 2,97 miliardy korun činila 60 procent toho, na kolik původně odhadli cenu stavby silničáři.

Stejně jako na podstatné části trasy mezi Opatovicemi a Časy, tak i v Uhersku stále pokračuje záchranný archeologický výzkum. Cestující z vlaku mohou v těsném sousedství trati již několik týdnů pozorovat vykácenou zeleň v místech, kudy D35 povede. Stroje pak odkryly vrchní vrstvu zeminy.

Stavební povolení jsou platná

Zásadní zprávou pro stavbaře je fakt, že po ukončení výzkumu mohou s technikou začít stavět. Stavební povolení na větší mostní stavby, včetně přemostění v Uhersku, jsou totiž právoplatná. ŘSD je získala o prázdninách, což ovšem neznamenalo, že stavba bude mít definitivně zelenou. Stále totiž hrozilo, že povolení napadnou rozkladem ekologické organizace a spolky.

Nejhlasitější a nejaktivnější sdružení Děti Země ale nechává D35 stranou zájmu. „Děti Země se dálnicí D35 v Pardubickém kraji silně angažovaly společně s místními obcemi, spolky a veřejností při výběru koridoru během schvalování krajského územního plánu do roku 2008. Jelikož se podařilo prosadit námi navrhovaný jižní koridor podél stávající silnice I/35, zatím povolování konkrétní trasy této dálnice jen sledují,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Za zásadní přitom považuje, aby byly pečlivě zkoumány varianty trasování. Ekologům jde také o účast veřejnosti a zapracování připomínek k ochraně přírody a životního prostředí. Jestli však nechají D35 i nadále v klidu, to dle Patrika bude záležet na přístupu státu.

„Děti Země tedy dosud neměly potřebu do přípravy dálnice zasahovat. Pokud by ale stát a úřady vážným způsobem ignorovaly připomínky a návrhy místních občanů, spolků a obcí, pak nelze do budoucna vyloučit náš přímý zájem,“ dodal Patrik.

 

Autor: Martin Švec  |  Zdroj: http://regiony.impuls.cz/