Hlavní stránka Regiony Pardubický kraj Aktuality Kraj vidí přípravu přivaděčů k D35 optimisticky, vázne ale také

Kraj vidí přípravu přivaděčů k D35 optimisticky, vázne ale také

24. 12. 2018

Pardubický kraj má na starost přípravu staveb silnic, které se napojí na budoucí dálnici D35. Opakovaná tvrzení o bezproblémovém průběhu však mohou brzy narazit.

 

Kraj vidí přípravu přivaděčů k D35 optimisticky, vázne ale také

Kraj vidí přípravu přivaděčů k D35 optimisticky, vázne ale také

Když se počátkem měsíce zahajovala stavba úseku D35 mezi Časy a Ostrovem, strachoval se hejtman Martin Netolický, aby dříve nestály přivaděče k dálnici.

„Tak, jak to vypadá, mám obavy, že naše přivaděče budou postavené dříve než samotná dálnice,“ řekl pro Českou televizi Netolický.

Přípravu stavby přivaděčů ze silnic II. tříd k budoucí D35 má na starost právě Pardubický kraj, jemuž na ně stát přislíbil částku 2,7 miliardy korun. Ve financování tedy problém nebude.

Stav přípravy však naznačuje, že obava hejtmana není na místě. Kraj má oproti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) skluz, byť jeho zástupci opakovaně tvrdí opak. 

Celkem chystá kraj modernizaci či přímo novostavby osmi silnic, z nichž šest má na starost Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK). Vzhledem k postupu přípravy ŘSD u D35 je zřejmé, že nejdříve se musí kraj zaměřit na obchvaty Dašic a Rokytna, které se napojují na první dva úseky z Opatovic do Ostrova.

„Předání staveniště se předpokládá ve druhém pololetí roku 2019. Příprava a výstavba přivaděčů není ohrožena žádnou skutečností, která by nám byla známa. Měly by být uvedeny všechny do provozu nejdéle při zprovoznění D35 v dotčeném úseku,“ sdělil ředitel SÚS PK Miroslav Němec.

Zatímco ŘSD o svých záměrech veřejnost pravidelně informuje v aktualizovaných letácích, v případě plánů krajských staveb se lidé dozvědí bližší stav pouze z prohlášení politiků či z tiskových zpráv na webu kraje. Ale odpovídá deklarovaný stav realitě? Třeba u výkupu pozemků to není snadné ověřit.

„Bohužel se u řady projektů musíme vyrovnat s komplikacemi při majetkoprávním vypořádání,“ připustil letos v březnu krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.

V mapách obchvat stále není

Naposledy kraj zveřejnil, že na obchvat Dašic získal letos v dubnu územní rozhodnutí. Ovšem ani za osm měsíců se stavba neobjevila v katastrálních mapách, a tak nelze počet aktuálně vykoupených pozemků (pokud vůbec běží) nijak zjistit. Informace o výkupech se přitom již v květnu objevila i na webu Spolku pro urychlení výstavby dálnic D35 a D43, jehož předsedou je pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Objektivně je třeba konstatovat, že v tomto případě probíhají výkupy pozemků a příprava rozumným tempem. Pokud se neobjeví žádná nečekaná komplikace, tak by stavební stroje mohly vyjet už příští rok,“ stálo ve zprávě po setkání Kolovratníka s šéfem SÚS Němcem.

S kolika majiteli se musí kraj na odkupu potřebné půdy dohodnout tak lze jen odhadovat. Navíc kraj nemá v oblasti výkupů na případné spekulanty či jinak otálející majitele páky, jaké má ŘSD.

„U staveb dálnic a silnic I. třídy, které jsou strategické pro stát, je při výkupu pozemků trochu jiná situace. Pokud se chtějí vykoupit pozemky pro obchvat obce nebo krajskou silnici II. třídy, tak bezpodmínečně musí být souhlas majitele. Zákon v tomto případě vyvlastnění neumožňuje,“ informují stránky zmíněného spolku.

Do konce února chce přitom kraj na stavbu obchvatu Dašic získat pravomocné stavební povolení. To však nemá vůbec jisté, stejně jako to, že se mu následně podaří rychle vybrat stavitele. Vše se může protahovat minimálně o další měsíce, takže prázdninové zahájení dle plánů Němce se jeví jako čirá utopie.

Výkupy u Rokytna mohou narazit na odpor

V případě obchvatu Rokytna výkup pozemků ještě ani nezačal a začít ani nemohl. Stavba totiž teprve čeká na vydání územního rozhodnutí. A podle starostky Petry Vrbatové už jsou náznaky, že kvůli rozdílným výkupním cenám na jednotlivých katastrech někteří majitelé nebudou s následným prodejem pozemků souhlasit. Výše uvedené otazníky s vydáním stavebního povolení i výběrem zhotovitele navíc platí i pro tuto stavbu. 

Příprava přivaděčů se přitom mohla rozjet již v roce 2011, kdy měly oba úseky D35 platné územní rozhodnutí. Od té doby byla trasa dálnice stabilizovaná, takže se mohlo začít plánovat i napojení přeložek silnic nižších tříd. Úseky D35 z Opatovic do Ostrova chce ŘSD otevřít v roce 2022. Záruka hotových přivaděčů rozhodně není, řidiči by tak na dálnici najížděli přes centra Dašic a Rokytno.

Kraj s přípravou staveb „na zelené louce“ nemá zkušenosti. Za poslední léta vznikla v regionu pouze jediná nová stavba, kterou byl obchvat Chvaletic otevřený již v roce 2010. Fungující obchvaty Holic, Opatova či alespoň první část u Chrudimi mělo na starost ŘSD, jelikož leží na silnicích I. třídy. 

Kraj přitom směřoval investice zejména do oprav stávající sítě, ale na přivaděče nemyslel. Ovšem i z pohledu nově zprovozněných kilometrů na jiných místech je jeho bilance tristní a omezuje se pouze na zmíněný obchvat Chvaletic. Třeba v sousedním Kraji Vysočina vzniklo v minulých letech obchvatů menších měst a obcí hned několik.

 

Autor: Martin Švec  |  Zdroj: https://pardubice.idnes.cz/dalnice-d35-stavba-privadece-silnice-doprava-fkb-/pardubice-zpravy.aspx?c=A181221_446803_pardubice-zpravy_mvo