Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Skokové zdražení parkovného v Olomouci nedává smysl. Máme lepší řešení.

Skokové zdražení parkovného v Olomouci nedává smysl. Máme lepší řešení.

6. 5. 2022

Tento týden začal v Olomouci platit nový ceník parkovného. Stávající koalice tvořená zejména hnutím ANO a ODS prosadila zvýšení hodinové sazby poplatku z 30 Kč na 40 Kč, v samotném centru města pak dokonce zvýšila poplatek z 30 Kč až na neuvěřitelných 100 Kč, čímž se stalo parkování v Olomouci nejdražším v celé České republice.

 

Regulace individuální automobilové dopravy v centru města by měla probíhat citlivě, aby městská parkovací politika chránila rezidenty před dojíždějícími, zároveň ale tak, aby si každý občan Olomouce mohl v centru autem občas něco vyřídit. Hlavně však musí být dojíždějícím poskytnuta alternativa v podobě pohodlné a dostupné veřejné dopravy a bezpečných podmínek pro chůzi, zejména cest do škol. To se v tomto případě zdražení parkovného nestalo.

Parkovací zóna Olomouc

Parkovací zóna Olomouc

Každý Olomoučan již pravděpodobně slyšel, že jeho město je nejzadluženějším krajským městem v České republice. Zvýšení parkovacího poplatku tak v občanech vyvolává dojem, že vybrané peníze navíc jsou použity na látání rekordního městského dluhu. Vybrané peníze musí jít právě na rozvoj a zatraktivňování jiných druhů dopravy po městě. Takto to musí být občanům komunikováno a to se bohužel v tomto případě neděje.

 

S ohledem na všeobecný růst cen navrhujeme ponechat dosavadní výši poplatku na úrovni 30,- Kč za hodinu a zavést první hodinu parkování ve všech zónách zdarma. Zároveň je nutné nabízet občanům alternativu k osobním automobilům. Tu spatřujeme v zavedení jízdenky v ceně 10,- Kč s platností na 15 minut.

 

Skokové zdražení parkování v centru města bez doprovodných kroků, kterého jsme svědky, s sebou nutně ponese negativní jev v podobě zhuštěné automobilové dopravy v širším centru. Proto navrhujeme rozšířit parkovací zónu i o širší centrum, kde budou rezidenti parkovat zdarma a dojíždějící za 20,- Kč za hodinu, pokud se zdrží déle než 60 minut.

 

Město tak za parkování vybere kolem 40-60 milionů ročně. Tyto peníze je nutné převádět do zvláštního fondu, ze kterého se bude výhradně financovat rozvoj a provoz veřejné dopravy tak, aby byla pohodlná a cenově dostupná.

 

Každou změnu je nutné pečlivě prodiskutovat s občany a mají se navrhovat na zkušební dobu. Pokud s nimi nejsou obyvatelé spokojeni, tak se vše vrátí do původního nastavení. Není ostatně potřeba neustále vymýšlet kolo. Příkladů úspěšných měst s výborně fungující městskou dopravou, která zohledňuje jak potřeby řidičů, tak cestujících v MHD nebo na kolech je spoustu. Olomouc díky své rovinatosti k tomu navíc má ideální podmínky. 

Autor: Alena Hálková